Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

[Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-14, 13:15   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

[Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Jeg holder på med genser fra Drops, 114-2.

Et par av tingene i diagrammet er jeg usikker på - det er de to som kombinerer tre masker, disse:

slip 1 st as if to K, K2 tog, psso
slip 1 st as if to K, K2, psso

Altså jeg forstår dem, tror jeg, men er usikker på om den nederste virkelig er slik at man først tar av maske 1, deretter strikker maske 2 og 3 i glattsrikk hver for seg (ikke sammen), og til slutt drar maske 1 over begge de to man har strikket. Stemmer det?

Og i den øverste gjør man nesten det samme, bare at man strikker maske 2 og 3 sammen i stedet for hver for seg før man drar maske 1 over. Ja?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 13:21   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Dette er ulempen med norske oppskrifter oversatt til engelsk. De er ikke mer detaljerte enn vanlige norske oppskrifter. Engelske oppskrifter inneholder ofte en liten "ordbok" på starten og den ville forklare nøyaktig hva som skilte K2 tog og bare K2. Har du forsøkt å google de to begrepene?

Har du søkt opp oppskriften på norsk og sett hva det står der?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 13:22   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Her er i hvert fall oppskriften på norsk: http://www.garnstudio.com/lang/no/in...nt.php?id=4302

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 13:32   #4
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Jeg kjenner begrepene (og det stemmer med det norske), men klarer liksom bare ikke å stole på at det virkelig står det som står. FOr det blir jo nesten likt, så hva er vitsen med forskjellen?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 13:43   #5
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg kjenner begrepene (og det stemmer med det norske), men klarer liksom bare ikke å stole på at det virkelig står det som står. FOr det blir jo nesten likt, så hva er vitsen med forskjellen?

Forskjellen er vel at den øverste feller to masker, mens den nederste bare feller en.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 14:10   #6
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Forskjellen er vel at den øverste feller to masker, mens den nederste bare feller en.

Nei, i begge operasjonene forsvinner to masker, 3 blir til 1.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 14:28   #7
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Nei, i begge operasjonene forsvinner to masker, 3 blir til 1.

Men i den nederste står det jo at at den ene skal tas over 2 masker. Hvordan står man da igjen med en maske? Da har man jo de to man strikket rett på pinnen fortsatt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 14:50   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men i den nederste står det jo at at den ene skal tas over 2 masker. Hvordan står man da igjen med en maske? Da har man jo de to man strikket rett på pinnen fortsatt.

Aha! Selvsagt. Det er forskjellen. Takk!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 16:15   #9
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Det blir to masker borte i begge omgangene, men maskene legger seg forskjellige veier.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 16:17   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Nei, i den nederste blir bare en borte.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 17:00   #11
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Leste forklaringen litt fort.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 19:28   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Men i den nederste står det jo at at den ene skal tas over 2 masker. Hvordan står man da igjen med en maske? Da har man jo de to man strikket rett på pinnen fortsatt.

Men kan dette bli noe pent da? (Når jeg først skjønner hva som står der så kommer det jo nye spørsmål. )

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 19:38   #13
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Det er jo det som lager liksomfletten på bærestykket.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 20:11   #14
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Javel? Jeg har aldri strikket noe sånt før - jeg får la meg overraske. Jeg har ikke peiling i det hele tatt på hvordan dette skal komme til å se ut i virkeligheten og nær nok til at man ser detaljene, he he. Klarer ikke å gjøre meg noen forestillinger ut fra oppskriften heller, men det ser flott ut på bildet uten at jeg ser detaljer:

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 21:04   #15
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Den falske fletta er vel sånn? :harikkelestoppskrifta:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (82,6 KB, 4 visninger)
__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 22:31   #16
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Tror det, ja. Ser ikke hvordan det skal bli seende ut som en flette, men det ser jeg når jeg kommer så langt. Det er noe nrader igjen. Når jeg ser det "live" kommer jeg antagelig ikke til å forstå hvordan jeg ikke kunne se det inni hodet på forhånd. Det har jeg vært med på før.

Er dette et kjent mønster for falsk flette?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-14, 22:47   #17
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Svarer meg sjøl jeg, for nå har jeg googlet litt. Og nå skjønner hvordan dette skal bli!
Så lurt!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 00:13   #18
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Mulig det ja! Jeg har akkurat strikket en lue som hadde dette mønsteret nemlig. http://damerforfaen.blogg.no/1410731..._inspirer.html

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 00:24   #19
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Aha! Utrolig kul lue. Den skal jeg huske på. Jeg googlet "falsk flette strikking" og det kom opp flere bilder av slikt, og da skjønte jeg at når de to maskene som dras igjennom "dras" til hver sin side i neste omgang og får et kast/hull imellom så får man dette mønsteret. Man har altså ikke tålmodighet til å strikke videre så man får se det live, men bruker heller tid på nett til å finne det ut.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-14, 00:34   #20
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Strikking]Kan noen hjelpe med å forstå strikkeoperasjoner?

Jeg kløna litt i starten, for når man tar et kast, så strikket jeg det "vridd" på neste runde, og da ble det ikke et hull, mer som en øking bare. Det er jo meninga at kastet skal gi et hull i dette mønsteret.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no