|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() Norsk litterær kanon – har du lest disse?En fagjury nedsatt ved Litteraturfestivalen på Lillehammer har talt: Disse norske bøkene bør du ha lest!
Du er selvsagt ikke enig – hva mangler? Hva har du lest? Hva har du aldri hørt om engang? Kjør debatt!
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 30-05-07 kl 16:29. Årsak: Verker skal stå i kursiv. :tvangsnevrotiker: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Mange av de som er uleste, gitt. Ikke min stil når det gjelder litteratur. Jeg har lest Kongesagaene, Erasmus Montanus og Peer Gynt.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Ja her var det ikke mye fra vår tid. Jeg føler meg sikkelig lite litterær her gitt. Har vel lest Camilla Collett: Amtmandens døtre og Sigrid Undset: Kransen. Og har ingen planer om å lese resten.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Jeg har vel lest 6 av dem, 1 av dem har jeg så vidt begynt på, og mange av dem har jeg aldri hørt om.
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Herlighet, jeg har selvsagt lest omtrent alle eventyrene til Asbjørnsen og Moe. Har også lest utdrag av Voluspå, men tror ikke jeg har lest hele.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Jeg har lest disse med fet skrift. Jeg har lest verker av en del av de andre forfatterne også, men ikke det som står nevnt her.
![]() |
#12 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Eg har lest mykje sidan eg lærte å lese, men ingen av desse. Bør eg skamme meg?
![]() |
#14 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Jeg har ikke lest disse, men resten tror jeg faktisk jeg har vært gjennom: |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
flisespikker
|
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Jeg har vel også lest omtrent 6 av disse, pluss en del eventyr og noen av kongesagaene og en del av diktene og slikt. Jeg savner flere lyrikere, når det nå først skal være lyrikk med - Hagerup og Øverland og Orvil, for eksempel, og Tor Jonsson og Rudolf Nilsen. Johan Borgen og Alexander Kielland savner jeg, og hvorfor akkurat Mysterier (som jeg riktignok ikke har lest og derfor ikke skal påstå at er feil valg)? Nyere norsk litteratur kjenner jeg ikke så godt. Men jeg tror jeg ville tatt med Beatles av Saabye Christensen.
![]() |
#16 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Jeg har lest åtte av bøkene på listen, og mange eventyr og en god del av kongesagaene og utdrag fra Nordlands Trompet.
![]() |
![]() |
#17 |
Audacious
|
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Jeg har lest åtte av dem. Jeg synes det er flere lyrikere som burde vært med, f.eks Bull, Moren Vesaas, Hagerup, Øverland, Rudolf Nilsen. Og jeg reagerer også på at Amalie Skram ikke er på lista.
![]() |
#18 |
Aktiv
Medlem siden: Mar 2007
![]() |
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?Har lest 8 av dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
flisespikker
|
![]() Sv: Norsk litterær kanon – har du lest disse?
Sigrid Undset er på 14. plass. De to andre må ha falt ut.
![]() |
|
|