Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lyrikk

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-07, 18:08   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Lyrikk

Er vi mange her inne som leser det?

Jeg er ingen aktiv leser av lyrikk, det går mest i perioder, men fra min tid i bokbransjen har jeg kjøpt og fått - og lest - en del lyrikkbøker.

Jeg er spesielt glad i en samling av Harald Sverdup Måltrost, Svarttrost (dikt i utvalg - valgt av Ivar Havnevik). Det er en vakker bok. Jeg har også sansen for veldig mange av diktene til Inger Hagerup, Jens Bjørneboe, Eldrid Lunden, Helge Torvund m.fl.

Da jeg var helt i slutten av tenårene og meget, meget tidlig av de tyve hadde jeg en greie for Sylvia Plath.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 18:36   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lyrikk

Det går i perioder her også, men særlig da jeg var yngre leste jeg en del lyrikk, blant annet Inger Hagerup, Tor Jonsson, Jens Bjørneboe, Arnulf Øverland og Ernst Orvil. Og Jan Erik Vold.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 18:56   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lyrikk

Jeg har et par samlinger av Wildenvey i hyllene som jeg har skummet gjennom, men føler at jeg ikke får satt meg ned og virkelig LEST og konsentrert meg som jeg burde når jeg leser dikt.

Kanskje det blir noen muligheter til sommeren på en benk i en park med sovende barn i vogna. :utopi:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 19:00   #4
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lyrikk

I farta: Jòanes Nielsen, Knut Ødegård, Halvor Roll.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 19:01   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lyrikk

Med tre språk i fagkretsen (tysk, engelsk og nordisk) har jeg lest og tolket en god del løsrevne dikt. På videregående valgte jeg nesten konsekvent de stiloppgavene som bestod av diktanalyse.

Jeg leste generelt mer lyrikk som ung enn jeg gjør nå. Favorittene var André Bjerke, Inger Hagerup og Ørnulf Øverland (veldig original var jeg med andre ord ikke). Jeg var også veldig glad i Emily Dickinson. Trysil-dikterne Halldis Moren Vesaas og Einar Skjæraasen har også betydd mye for meg. Nå lurer jeg på om jeg skal lese noe av Skjæraasen i begravelsen etter min kjære bestefar om ei uke.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 19:03   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lyrikk

Jeg har mye av Jan Erik Vold, jeg hadde dilla på videregående. Siden har det dabbet litt av.
Egentlig burde jeg lest mer lyrikk ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 20:28   #7
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lyrikk

Akkurat nå har jeg fått en overdose lyrikk etter at elevene mine har hatt framføringer. Men jo, jeg kan godt lese lyrikk. Jeg foretrekker å lese samlinger med flere lyrikere representert. Jeg liker mange norske fra etterkrigstida og noen latinamerikanere, som Nicanor Parra, Nicolás Guillen og Octavio Paz.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-07, 21:11   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lyrikk

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Med tre språk i fagkretsen (tysk, engelsk og nordisk) har jeg lest og tolket en god del løsrevne dikt. På videregående valgte jeg nesten konsekvent de stiloppgavene som bestod av diktanalyse.

Dette hørtes mistenkelig kjent ut (bortsett fra at jeg har litt andre språk i fagkretsen). Jeg har vel funnet ut at jeg er for lat til å bli noen stor lyrikkleser – jeg tar meg rett og slett ikke den tida som skal til, hvis ikke det er et element av tvang og eksamen med i bildet. Men jeg har alltid elsket å analysere dikt i skole- og studiesammenheng, og har også lest meg opp på en del lyrikere i forlengelsen. Wergeland, Welhaven og Ivar Aasen (ja faktisk, han er ikke verst som lyriker!). Tor Jonsson. Arnulf Øverland. Jens Bjørneboe. Sylvia Plath, jeg også. Catullus. Olav H. Hauge. Inger Hagerup. Pusjkin, Lermontov, Pasternak og Akhmatova. John Donne, Shakespeare. Mye av det sitter godt fast i hjernebarken fortsatt, jeg har alltid likt å lære dikt utenat.

Jeg liker forresten veldig godt sånne "Lyrikk på reisen"-plakater. En t-bane-tur er som regel ganske passelig lang til å fordøye et lite dikt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no