Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Middag borte med barn (5-10 år)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-15, 12:30   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Spørsmål

Middag borte med barn (5-10 år)

Vanskelig å finn en god overskrift. Men, det jeg lurer på er hvordan dere som har mindre barn, sånn ca mellom 5-10 år, synes det er å bli invitert hjem til hus hvor det ikke bor barn i samme alder.

Jeg har lyst til å invitere et par med barn i den alderen til hverdagsmiddag. Men jeg innbiller meg at det kan oppleves som pes for de voksne og dø-kjedelig for ungene.

Jeg spør her fordi vi ikke kjenner hverandre godt nok til at jeg vet om de er typene til å svare ærlig hvis jeg spør.

Er en slik setting mer pes enn hygge? Og er det mulig å tilrettelegge slik at det blir hyggelig for både store og små inviterte?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 12:33   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag borte med barn (5-10 år)

Det syns jeg virker helt uproblematisk. Jeg har ofte både vært på besøk med barn hos folk som ikke har barn eller har barn i andre aldre, og vi har ofte besøk av folk med småbarn nå som at vi ikke har det selv. Barn kan da (og bør kunne) være sammen med både voksne, eldre barn og yngre barn, og ikke være totalt avhengige av jevnaldrende for å ha det ok?

Hvorfor er det pes for de voksne?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 12:33   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 50
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Det må vel være greit. Jeg hadde ikke syntes det var pes i hele tatt, skjønner ikke hvorfor det skulle være det.
Hadde jeg invitert unger på annen alder enn de som bor i huset ville jeg nok sørget for aktiviteter til dem, spill/tegneserier/tegnesaker... Ofte blir vanlige hverdagsaktivteter mye mer gøy og spennende når man bedriver det i ukjent hus.

Gammel 04-01-15, 12:38   #4
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er alltid hyggelig å bli invitert på middag. At dere ikke har barn i samme alder er ingen hindring. Enkle aktiviteter som tegning er det greit å legge til rette for. Og så har man alltids tv som kan holde barna aktivisert en stund. Foreldrene vet jo at dere ikke har barn i samme alder og har muligens med litt egne leker også.

Høns er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 12:41   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Tja,tjo, det kommer egentlig litt an på hvordan vertskapet er. Jeg har barn som kan være utfordrende, og da kan det være litt pes eller hva man skal kalle det og være på middag uansett.

Gammel 04-01-15, 12:52   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

At det ikke er barn der eller at barna er i en annen aldersgruppe er problemfritt, det er derimot en stor fordel om det finnes noe for barna å leke med (det trenger ikke være noe avansert). Å dra på besøk til noen som ikke har noe som helst barna kan aktivisere seg med kan være utfordrende.

Gammel 04-01-15, 13:03   #7
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Hvorfor er det pes for de voksne?

Jeg tenker på om det kan bli kjedelig for ungene og dermed mer mas enn kos for foreldrene.

Klarte ikke helt å se for meg hvordan ungene kunne "aktiviseres", men tegnesaker er jo helt klart en god ide. 5-åring er vel også betydelig enklere å tilfredstille enn 10-åring. Ser vel ikke for meg at 10-åringer vil gi så mye pes, men kan vel fort ha det betydelig mer kjedelig.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 13:06   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det så veldig farlig om et barn kjeder seg litt eller ikke blir aktivisert en liten stund? Jeg hadde latt dem ta med bok, noen leker, iPad eller noe alt etter som, om vi skulle på besøk til bare voksne og være der en stund.

Når vi får småbarn på besøk henter vi fram en lekekasse, og har ellers mange passende filmer om det skulle være aktuelt - dette ordner gjerne tolvåringen isåfall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 13:09   #9
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har vært de i vennegjengen med yngst barn og det har aldri vært noe problem å bli invitert på middag. Ungene spiser og får gå fra bordet(da de var yngre), enten har de sett en film på TV eller barne-TV. Vi har hatt med leker og spill, DS(hadde det vært nå hadde det vært nettbrett og telefoner), uteklær, akebrett ol.
Aldri noe problem.

Gammel 04-01-15, 13:20   #10
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Mine er mye mindre, men vi inviteres gjerne til folk uten barn eller med store barn. Det er jo reine avlastningen med ekstra voksne eller store barn som tar seg av dem litt. Vi tar uansett alltid med litt tegnesaker og leker når vi skal til andre som ikke har små barn.

Gammel 04-01-15, 13:53   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er på sånt besøk innimellom med våre, og det er helt uproblematisk. Mine gutter leker med hverandre, men vi har også gjerne med tegnesaker, en film, kortstokk, iPad, eller evt. uteleker.

Gammel 04-01-15, 14:03   #12
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Våre barn liker både å ha og være med på middagsbesøk. Vi har iPad om de kjeder seg, eller de kan se litt tv.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-15, 14:21   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har i hvertfall den holdningen at vi som voksne ønsker å bygge nettverk, og om alt ikke er 100% knall for ungene hele tiden er det faktisk helt greit. Er dette mennesker du ønsker å bli bedre kjent med og å være mer sammen med tenker jeg at det er kjempefint. Så lenge du ikke er en hyyyyyl-nipsen-min-dame. (Jeg vet du ikke er det altså).

Gammel 04-01-15, 14:28   #14
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ett barn og det har aldri vært noe problem å ha med han på middagsselskap selv om vertskapet ikke har barn. Jeg sørger for å ta med litt underholdning (tidligere Nintendo, nå iPad, bok etc) så overlever han fint hür lenge som helst.

Gammel 05-01-15, 15:40   #15
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Det er helt uproblematisk å gå på besøk til voksne. Hvis ungene trenger særskilt aktivisering synes jeg det får være opp til foreldrene å ta med sjøl.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 15:45   #16
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Vanskelig å finn en god overskrift. Men, det jeg lurer på er hvordan dere som har mindre barn, sånn ca mellom 5-10 år, synes det er å bli invitert hjem til hus hvor det ikke bor barn i samme alder.

Jeg har lyst til å invitere et par med barn i den alderen til hverdagsmiddag. Men jeg innbiller meg at det kan oppleves som pes for de voksne og dø-kjedelig for ungene.

Jeg spør her fordi vi ikke kjenner hverandre godt nok til at jeg vet om de er typene til å svare ærlig hvis jeg spør.

Er en slik setting mer pes enn hygge? Og er det mulig å tilrettelegge slik at det blir hyggelig for både store og små inviterte?

Jeg opplever at de fleste barn synes det er ganske kjedelig å sitte lenge til bords - vi sitter ikke så lenge men løser det ved å spille spill til middagene våre ofte, gjerne bare kort. Det kan jo være en ide og ihvertfall ha ett spill til barna når de er ferdige med maten. Eventuelt at de kan få gå ifra og at det er noe hyggelig for dem å gjøre. Litt hyggeligere enn at de får sette seg med ipad/tv...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 17:03   #17
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenkte aldri at det skulle være kjedelig for barna våre å være hos folk uten barn. Og nå når våre er over 18 alle sammen virker det som om folk med små og yngre barn ikke er blitt skremt, vi får ofte nok besøk av småtroll.
Hvordan barna hygger seg/aktiviseres varierer fra barn til barn virker det som. En bok, et spill, intressante temaer å fortelle/snakke om pleier å løse det meste.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 17:06   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg opplever at de fleste barn synes det er ganske kjedelig å sitte lenge til bords - vi sitter ikke så lenge men løser det ved å spille spill til middagene våre ofte, gjerne bare kort. Det kan jo være en ide og ihvertfall ha ett spill til barna når de er ferdige med maten. Eventuelt at de kan få gå ifra og at det er noe hyggelig for dem å gjøre. Litt hyggeligere enn at de får sette seg med ipad/tv...

Jeg tror faktisk det blir aller hyggeligst hvis man ikke signaliserer at elektroniske nødløsninger ikke er gode nok. Klart, har man noe opplegg som fenger er det jo kjempefint, men å aktivisere unger i ulik alder kan være ganske krevende, og minste motstandsvei kan være helt genialt innimellom. Man koser seg med maten sammen, og når barna er ferdige får de evt spille litt mens de voksne drikker kaffe og snakker. Fungerer fint.

Gammel 05-01-15, 20:37   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har gjort det mye, siden vi var av de første i kretsen til å få barn. Stort sett har vi sagt at vi kan fore barna før vi kommer, også får de gjerne noe snacks til en film eller vi har med iPad og bøker. Etter en stund legger de seg mens vi voksne spiser, også kjører vi hjem eller tar en taxi.

Da snakker vi altså om finere voksenmiddager slash fest. Barna hadde sikkert kunnet sittet ved bordet nå uten større viderverdigheter, men det er mye hyggeligere for meg når de er ferdig spist, og de elsker det. Men dette er helt klart noe foreldre har en klar preferanse på, er min erfaring.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-15, 21:01   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt uproblematisk. Ofte får faktisk barna mer oppmerksomhet og stortrives hos folk som ikke har barn selv og er opptatt med dem. Aner jeg at det blir veldig voksenpreg, så snakker jeg med vertskapet først og tar med noe underholdning.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.