|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
This is normal!
|
Dagtog/nattog fra Østlandet til Bodø?Jeg + to barn skal ta toget til Bodø i sommer. Jeg lurer på om vi skal ta nattoget til Trondheim og dagtog videre til Bodø eller omvendt. Vi har kjørt dagtoget til Trondheim for noen år siden. Jeg har tidligere bare kjørt deler av strekket til Bodø, og det var mest om kvelden/natten hvis jeg husker rett. Er det mye fint å se på utenfor togvinduet? Hvordan er togsettene på Nordlandsbanen? Riste- og humpetog eller behagelige nyere tog? Uansett gleder vi oss! Tog er best!
|
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dagtog/nattog fra Østlandet til Bodø?Omvendt, for all del! Nordlandsbanen tar mye lengre tid enn den andre strekningen (11 timer), og det er for å være ærlig ikke mye å se på.
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Dagtog/nattog fra Østlandet til Bodø?Sånn sett i forhold til hvor (jeg tror) dere bor, så tenker jeg at det kan være lurt å ta morgentoget til Trondheim, tilbringe dagen i Trondheim og så ta nattoget videre.
|
|
|
|
#4 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Dagtog/nattog fra Østlandet til Bodø?Vet ikke hvor gamle unger du har, forresten, men vær obs på at nattoget fra Trondheim går så sent som 23.40. Man slipper oftest ombord en del tidligere (det tidligste jeg har opplevd var mellom 22 og 22.30).
|
|
|
#5 |
|
This is normal!
|
Sv: Dagtog/nattog fra Østlandet til Bodø?
Ja, det er jo det lengste strekket, men vi er vant til å kjøre langt med tog og liker det. Men hvis utsikten er veldig ensformig, er det nok lurt å sove dette strekket.
Hotell eller B&B er mest aktuelt, og det må være enkelt å komme dit fra jernbanen. Skal sjekke ut forslagene dine.
Hvis vi skal ta dagtoget til Trondheim, tror jeg at vi drar på ettermiddagen, kommer sent til Trondheim og går rett over på nattoget med sovevogn videre. (Denne gangen skal dagene utnyttes lengst mulig nordover.) Ungene har ikke sovet på toget før, så det gleder de seg til.
|
|
|
|
#6 |
|
This is normal!
|
Ja, det blir i så fall sent om bord, men det går nok greit. De er 8 og 10.
|
|
|
|
#7 |
|
50 & somewhat fab
Sentrum av Bodø er lite, så det er enkelt å komme til det meste.
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Dagtog/nattog fra Østlandet til Bodø?Nå skal ikke jeg mene for mye om nattog i Trondheim, men jeg tar en del nattog fra Oslo. Der får vi gå om bord i toget relativt tidlig (tror det er kl 21) selv om det faktisk kjører ganske seint.
|
|
|
|
#9 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Dagtog/nattog fra Østlandet til Bodø?Den siste gangen vi klarte oss med en kupé til oss tre lå en av ungene på gulvet. Tror de var 11 da. Det funket greit - men intimt blir det, og det vil være lurt å ta med underlag, pute og sovepose. Nå utgår toget med høye kneløft fordi jeg ikke orker å reise Bodø-Tr.heim uten sovekupé og å betale nesten 3500 kr for sovekupéer tur/retur er uaktuelt.
|
|
|
#10 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Dagtog/nattog fra Østlandet til Bodø?Nå har jeg ikke tatt de siste 25 milene med tog fra Mo i Rana til Bodø, men strekka før har vi reist med tog flere ganger - i ulike kombinasjoner. Alle fem, men også bare jeg og ungene. |
|
|
|
![]() |
|
|