|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
www.bomulls.no
|
![]() Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Jeg skal lage lasagne fra bunnen for første gang (
![]() |
#2 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Jeg kutter en løk i store biter og freser den litt i olje i en kjele. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Jeg lager den på omtrent samme måte som Guttemammis, bare jeg har gulrøttene i småbiter, og bruker soyafarse i stedet for kjøttdeig og soyamelk i stedet for kumelk.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Jeg lager tomatsaus i gigaporsjoner en gang i blant og denne bruker jeg også i lasagne. Tomatsausen koker jeg av hermetiske tomater (bruker 10-12 bokser og diger kjele!), 6-8 friske tomater (delt i grove biter), 7-8 store gulrøtter, 2 paprika, 1 brokkoli, 1-2 løk, 1 hvitløk, litt selleri og eller hva jeg måtte ha av grønnsaksrester. Jeg kokte i går og da puttet jeg også i en ganske stor mengde grønnkål. Det smakte veldig bra. Jeg har også tomatpure og ca 1 dl god olivenolje og krydrer med pepper, salt, litt sukker og ellers hva jeg måtte ønske. Jeg lager den relativt nøytral i smaken og krydrer den heller til hver enkelt rett da denne sausen brukes på alt fra spaghetti bolognese til pizza, lasagne og veldig mye annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Jeg bruker Trines matblogg sin oppskrift, den er helt fantastisk!
![]() |
#6 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Jeg "jukser" med å lage hele sausgreiene i ett jafs. Tar en gryte som jeg steker karbonadedeig i sammen med fersk hvitløk, løk, og revet gulerot. Har så i tomatpure som får frese litt med før jeg har i knuste tomater. Tykner med enten maizenna eller hvetemel(sistnevnte må selvsagt koke lengre for å få bort smaken). Har i fløte og eller melk. Ja, og krydder og gjerne en fondcup også. Bruker gjerne krydder som salt, pepper, rosmarin, provencekrydder osv, smaker det til. Avrunder gjerne med litt sukker. Helt til slutt har jeg i litt ost som får smelte nedi uten at det koker(slår av plata).
![]() |
#7 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Vi bruker blåmuggost og parmesan i bechamelsausen, det er utrolig godt.
![]() |
#8 |
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Linselasagne skal prøves! Men hva er næringsgjær? Kan jeg bruke noe annet i stedet?
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?
Ja, jeg bruker det i stedet for ost, så da kan du jo bruke ost.
![]() |
#10 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Det må være muskat i bechamelen.
![]() |
#11 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Linselasagne må prøves.
![]() |
#12 |
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?
Da blir det linselasagne til middag i morgen!
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Alltid muskat i bechamelen ja. Men i går laget jeg middag hos min bror, og han har jo ingenting da han lever på havregryn med rosiner og nøtter til vanlig. Han hadde ikke muskat og heller ikke margarin, så da stod jeg litt rådvill og lurte på hva jeg skulle gjøre med den hvite sausen. Jeg brukte olje i stedet for margarin og det funket som fjell! Smaker litt bedre med margarin men det var nesten ikke merkbar forskjell! Og det ble uten muskat. Besøket skrøt og skrøt. Så da vet jeg det, at om jeg ikke har margarin så kan jeg lage både brun og hvit saus på olje.
![]() |
#15 |
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?I min saus laget på hakket tomat fra voks er det karbonadedeig, hvitløk, løk, stangselleri, gulrot (revet og tynne skiver). Krydrer med laurbærblader og litt kanel. I den hvite sausen må det være muskat og parmesan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Anbefaler linselasagne! Den falt i smak hos tre av fire i familien, den fjerde liker ikke linser.
![]() |
#17 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Er veldig godt å legge ferske basilikum blad og tomatskiver under osten på toppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Hiawata syns jo egentlig Toro Lasagne er en kulinarisk højdare, og har vært generelt skeptisk til alle mine hjemmelagede. Men da jeg blandet bechamelen ut i kjøttsausen likte han den godt!
![]() |
#19 |
Superaktiv
![]() ![]() |
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Bruker cottage cheese i stedetfor hvit saus. Favoritt her i huset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Hjemmelaget lasagne - beste oppskrift/tips?Mengdene har jeg ikke peiling på, har aldri brukt skrevet oppskrift, men lærte å lage denne av gamletanta i Italia. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|