|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
intro
|
Hjelp med slektsgransking?Jeg har holdt på litt med slektsgransking, men har ingen avanserte metoder å ty til. Jeg har funnet farfars familie i folketellingen av 1910, et par år før farfar ble født. Dette er det første sporet jeg noen gang har funnet av min oldemor, som het Barbra Konstance og var født på Elverum i 1885. Det rare er at jeg ikke finner henne igjen i folketellingen for 1900, ei heller fra 1885. Jeg har prøvd ulike stavemåter av begge fornavnene, men får ingen treff. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan finne henne (i digitale kilder)?
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjelp med slektsgransking?Du har sikkert allerede sett i Geni.com? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
intro
|
Sv: Hjelp med slektsgransking?Nei, den siden kjenner jeg ikke! Det er noen år siden sist jeg holdt på litt med dette. Er det gratis å registrere seg?
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjelp med slektsgransking?Ja, er gratis. Jeg mener jeg hadde "plus"utgaven gratis i 1 prøvemnd, da finner du "alt". |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Hjelp med slektsgransking?Hun er født sent på året, så det kan hende de var ferdig med tellingen før høsten kom, siden hun er født i folketellingsåret 1885.
|
|
|
#6 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hjelp med slektsgransking?Hun er jentebarn nr 8 som blir døpt i Elverum kirke i 1886. Her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_rea...show=88#bunnen nederst på siden.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hjelp med slektsgransking?Det ser ut som hun heter Barbro Konstanse i kirkeboken.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
intro
|
Sv: Hjelp med slektsgransking?Å, så gøy! Tusen takk, Pøbelsara.
|
|
|
|
#10 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjelp med slektsgransking?Hvis du virkelig er interessert kan jeg sette deg i kontakt med min far. Slektsgransking er hans store lidenskap og har kommet uhorvelig langt tilbake. Det er jo slett ikke utenkelig at våre slekter har krysset hverandre på et tidspunkt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
intro
|
Sv: Hjelp med slektsgransking?Takk, Obelix! Du skal nok se at vi også er i slekt på et eller annet punkt, ja. For trysilslekta (mammas side) har vi funnet mange ledd tilbake, men dette er pappas side. Pussig nok viser det seg at de også er hedmarkinger ikke så altfor langt tilbake - fra Elverum og Solør.
|
|
|
|
#12 |
|
Ferdig!
Sv: Hjelp med slektsgransking?Tror vi også har noe i Solør/Kongsvinger. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hjelp med slektsgransking?
Jeg har jo også begynt å nøste opp i alle ikke-tryslingene i familien, dvs. farfarslekta. og vi havnet jammen østover mot Hedmarken igjen der også - Kongsvinger og Blaker hittil. Og så har jeg også en mystisk farfarsmor som jeg leter etter og som har navnet sitt skrevet ulikt i alle folketellingene hun har vært med i. Jeg har akkurat fått proff hjelp til å lete etter henne.
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ferdig!
Sv: Hjelp med slektsgransking?Kanskje vi er i slekt og, Pøbelsara? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg prikket over noen slektsnavn.
|
|
|
|
|
#18 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Hjelp med slektsgransking?Kirkebøkene er ofte gode kilder (om du klarer å lese det som står).
|
|
|
#19 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hjelp med slektsgransking?Dette har jeg lyst til å lære mer om. Har for øvrig all farsslekt fra Solør-området så vi er sikkert i slekt flere her.
|
|
|
#20 |
|
intro
|
Morsomt!
|
|
![]() |