Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Miljøvennlig sommerferie?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-15, 00:26   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Miljøvennlig sommerferie?

Etter denne tråden har jeg tenkt mer og mer på å droppe vår årlige tur til "syden", og heller forsøke å få til en mer miljøvennlig sommerferie.

Men hva er egentlig miljøvennlig? Jeg og mannen min har behov for hvile i vår ferie. Å for eksempel skulle ta tog framstår som uoverkommelig. Men hva vil ellers være et godt alternativ til fly? Kjøre bil? Andre ting?

Kom med tips!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 00:30   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Miljøvennlig sommerferie?

En ting jeg tror kunne vært morsomt for oss, var en uke eller to på bondegård, på seter eller noe i den duren. Vi ville da ønske oss alt det morsomme med dyr, men slippe unna ansvaret. Gjerne med mulighet for riding. Er det noen som vet om et slikt tilbud finnes i Norge?

Når 2. klassingen blir eldre har vi tenkt oss på en ukes ridetur fra hotell til hotell, men det må altså bli om noen år.

Gammel 31-01-15, 00:31   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Uten å ha satt meg skikkelig inn i det tenker jeg det er miljøvennlig å være hjemme? Vi bor sør i landet, har ofte flotte somre (særlig de to siste) og da trenger vi ikke dra noe sted.

Tipper tog er et godt alternativ? Men ser at det ikke er alternativ (enig der). Bil er nok bedre enn fly.

Gammel 31-01-15, 00:39   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Å bli hjemme er et dårlig alternativ. Jeg tror det ville gjøre at 2. klassingen gikk fullstendig i spinn av kjedsomhet, og tenåringen kom til å sitte klistret til PC-en eller mobilen. Jeg tror vi må bort.

Gammel 31-01-15, 00:42   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Turistforeningen med hytte til hytte? Låne hytte av noen? Telttur?

Gammel 31-01-15, 00:45   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Turistforeningen med hytte til hytte? Låne hytte av noen? Telttur?

Jeg tror du gikk glipp av ordet "hvile" i mitt første innlegg, Pelle? Vi er ikke tur-vante, og jeg har ikke sjans til å bære noe særlig på ryggen. Trillekoffert fra hytte til hytte er kanskje ikke et alternativ?

Hmmm. Men telttur i Oslo-området er forsåvidt mulig. Man må jo ikke ut og gå langt. Jeg noterer det ned.

Gammel 31-01-15, 00:45   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det at det tar så lang tid som er problemet med togreising? Det går jo an å ta f.eks. Kielferga og så tog til, tja, hvor som helst i Europa. Berlin? Tyske eller polske østersjøbadebyer? Hvis man altså ikke vil dra så langt? Vi har ellers stort sett bare gode erfaringer med lange togstrekk med ungene våre (bedre enn med en del lange flystrekk).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 00:48   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Tiden er forsåvidt et poeng, men jeg er mest bekymret for all på- og avlasting av bagasje, all flytting av ting, all hit-og-dit. Jeg er en sånn som liker charter.

Gammel 31-01-15, 00:49   #9
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Fra hytte til hytte i fjellet, ja. Eller sykkelferie i Lofoten, eller der det passer seg i forhold til hvor dere bor. Jeg drømmer om gårdeiere, men mannen ville dessverre aldri vært med på noe sånt.

Gammel 31-01-15, 00:49   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Lille meg; hehe. Nei det er jo ulikt hva som er hvile. Telttur er et av årets nedstressende høydepunkter for meg. Men mht Turistforeningen og slikt, så har man jo mange betjente hytter man kan bo en ukes tid på hvis man vil.

Gammel 31-01-15, 00:51   #11
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Hytte til hytte i fjellet framstår som det komplette mareritt for meg.

Gammel 31-01-15, 01:04   #12
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hurtigruten kan kanskje være et alternativ? Eller smyrilline til Færøyene og Island? Klimaregnskapene på slike båter kan diskuteres, men begge disse er en mellomting mellom ferje og cruiseskip, og går uansett om de er tomme eller fulle. Så det ekstra utslippet pr passasjer er relativt lite.

Det bør være mulig å komme seg til et feriehus i Danmark uten å fly. Om du ikke har elbil selv, så får du leid både tesla og leaf fra avis. Ladeinfrastrukturen i Danmark er virkelig bra.

Gammel 31-01-15, 08:59   #13
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

En ting jeg tror kunne vært morsomt for oss, var en uke eller to på bondegård, på seter eller noe i den duren. Vi ville da ønske oss alt det morsomme med dyr, men slippe unna ansvaret. Gjerne med mulighet for riding. Er det noen som vet om et slikt tilbud finnes i Norge?

Familieleir på Langedrag.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 14:49   #14
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

For de som klarer seg uten rusmidler en uke, blir det kjempeflott Aktivitetsleir i Valdres. Dette er veldig godt organiserte arrangementer for alle slags familier (bare å reise også aleneforeldrefamilier, f.eks., det blir det flere av.) Prislappen er i tillegg svært gunstig (2 500 for en voksen for kost og losji og det meste av aktiviteter en uke er en rimelig ferie i min bok, ihvertfall). Det er frivillige organisasjoner som arrangerer dette, og de som blir med på leiren må regne med å bli satt på en kjøkkenvakt el.l. i løpet av uka. Men det er jo derfor det er rimelig - dessuten blir man mer kjent når man gjør noe sammen

"Det blir fatbike, elgsafari, svevebane, agalause gokarsstykkjo, 61 grader nord, undringstur, dans og gaman! " står det foreløpig.

http://heyevent.com/event/1406182913...itetsleir-2015

Arrangementssiden er ikke ferdig ennå, men synes jeg har sett at det er laget en gruppe på Facebook for en liten pre-view.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 14:54   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Dra på seiltur.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 14:56   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jo jeg litt i overkant entusiastisk for den type ferie.
Men i år tror jeg vi kommer til å se på muligheten for å toge til Trondheim, overnatte i telt. Toge videre til Bergen, bo noen dager der i telt før vi toger til Oslo og tar noen dager på familiehotell (altså bo hos familie) der.

Fire unger mellom 4 og 12 år.
Jeg tror det blir kjempebra

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 15:23   #17
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå er jo jeg litt i overkant entusiastisk for den type ferie.
Men i år tror jeg vi kommer til å se på muligheten for å toge til Trondheim, overnatte i telt. Toge videre til Bergen, bo noen dager der i telt før vi toger til Oslo og tar noen dager på familiehotell (altså bo hos familie) der.

Fire unger mellom 4 og 12 år.
Jeg tror det blir kjempebra

I så fall anbefaler jeg sterkt å gå av på Finse og telte der en natt. Finse er så fint!

Vi reiser omtrent bare med tog, og for meg er det uproblematisk. Mye mindre styrete enn fly.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 15:41   #18
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Det finnes mange muligheter for gårdsferie;

http://www.visitnorway.com/no/produc...aid=259&cat=66

Sjekk også ut siden til seterkultur;
http://www.seterkultur.no/?page_id=1311

Dette er et område jeg er veldig nysgjerrig på, holder på med noe tilsvarende på planleggingsstadiet.

Gammel 06-02-15, 15:52   #19
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I så fall anbefaler jeg sterkt å gå av på Finse og telte der en natt. Finse er så fint!

Vi reiser omtrent bare med tog, og for meg er det uproblematisk. Mye mindre styrete enn fly.

Litt av problemet er at tog er veldig dyrt når vi er så mange.
Trondheim- Bergen 1500 kr.
Det er billig. Stopper vi på Finse er det 1500 kr til.

Ok, jeg ser nå at det ikke var så galt. Vi må ligge over på Finse

Tog er dyrt når man er mange, sammenlignet med bil.
Jeg skulle ønske de hadde familierabatt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-15, 15:54   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet jeg jo ikke hvor du bor - men hva med å ta tog til f.eks Stockholm? Der har de jo kos for mor, museer for barn og voksne, lett tilgang på både bane, buss og båt - (billig er det og), og tivoli - for de som liker slikt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.