|
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
nju nja njo
|
![]() Beste alternativ til liten melkeallergikerEttåringen har melkeallergi og i barnehagen gir de rismelk. Det har jeg lest at kan være uheldig pga arsen og nå lurer jeg på hva jeg kan be de kjøpe i stedet? Havremelk? Jeg har også fått høre at soyamelk kan trigge andre allergier, er det noen som vet om det stemmer? For min del må de gjerne gi vann, men de liker visst å kunne tilby noe mer.
![]() |
#2 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerVi har brukt rismelk, men det er naturligvis et valg man tar. Og som alltid spørs det på mengden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerVi styrer nå helt unna rismelk. Bruker mye mandelmelk og havremelk. Ingen av mine tåler soya. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerJeg brukte havremelk. Den var tilsatt kalsium og vitamin D.
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerSoyaproteinet er veldig likt kumelkproteinet, og derfor er det en del med melkeproteinallergi som reagerer på dette også så det ville jeg ha styrt unna. Her bruker vi mye kokosmelk (den flytende på kartong, ikke kondensert), for hun trenger de kaloriene hun kan få. Bruker også kalsium-/vitamintilsatt havremelk, og mandelmelk i ny og ne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerVeldig mange melkeallergikere reagerer like sterkt på soya, så det blir anbefalt å styre unna. Mine allergiker-venner bruker mye havremelk og av og til rismelk. Havremelken er noe fyldigere enn rismelk, så det er jo smak og behag.
![]() |
#7 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerTakk for tips og lenker til kostholdsråd! Her hjemme får hun havremelk og vann så da går det vel greit med litt rismelk i barnehagen. Kokosmelk har jeg ikke sett i butikken, men det hender jeg bruker den på boks i smoothie som hun får.
![]() |
#8 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerKoko er min favoritt. Smaker godt og kan brukes til alt. Jeg tror dog ikke den er å få kjøpt i Norge, men om man maser litt kan det jo hende butikkene begynner å ta den inn.
![]() |
#9 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerLiten brannfakkel, kan hun ikke like godt drikke vann som tørstedrikk i barnehagen ? Det valgte vi når det var aktuellt for oss.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerMin har drukket nutramigen helt til nå, sluttet ved juletider. Ville plutselig ikke ha. Han har fått det siden han var 3 mnd. Nå er han 6.5 år.
![]() |
#11 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergiker
Jeg synes jo også det er helt greit og hun får mye vann altså, men det er greit å gi dem noe kalsiumberiket også. På helsestasjonen sa de at unger med melkeallergi oftere vokste for lite og at det var viktig å kompensere for næringstapet man hadde ved å unngå alt av melkeprodukter. Jeg tipper det kommer an på ungen, hvor allsidig de spiser osv, men min ligger helt i nedre del av alle kurver så da blir man litt obs på det. Heldigvis er hun rimelig altetende så smoothier med allskens godt går ned.
![]() |
#12 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerMin har ligget under på vekt hele tiden, og dermed syntes jeg det var greit at han fikk i seg endel nutramigen i alle fall.
![]() |
#13 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerBarn under tre år skal egentlig få sånn melkeerstatning på apoteket. Nutramigen eller no sånt. Vi ga vår frøken geitemelk for hun tålte det, etter råd fra legen. Mange melkeallergikere tåler nemlig geitemelk.
![]() |
#14 |
Tøff
|
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerMattilsynet anbefaler å ikke gi risdrikk til barn under seks år. Det er på grunn av arsen, og frykten er økt kreftrisiko dersom rustikk inntas hver dag over lengre tid. I vår barnehage byttet de ut rismelk med Havremelk med kalsium og d-vitamin i. Det er det han får hjemme óg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Vann gis vel som tørstedrikk til alle unger? Her er det jo snakk om til måltidene. For min del var det viktig at barnet mitt slapp å være den eneste som drakk vann mens de andre drakk melk, og at han fikk tilskudd av kalsium og vitamin D via havremelken. Dessuten må jo en eller annen melkeerstatning brukes i matlaging uansett.
![]() |
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerMine har fått soyamelk (som etter mine to ernæringsfysiologvenninners anbefaling er den mest næringsrike melken), men her handler det jo ikke om allergi da. Soya trigger ikke allergi, men som sagt over her kan de med melkeallergi også reagere på soya, men det gjelder langt ifra alle.
![]() |
#17 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Drikke til måltid er lik tørstedrikk hos meg, sikkert farget av at vi drikker vann til måltider hos oss. Barna tar etter sin mor og foretrekker vann. Mine barn syns det er greit å drikke vann også når andre drikker melk. Melkeerstatning i matlaging ble det jo ikke spurt om denne gangen, men der finnes det jo flere alternativer til de som er nevnt, feks kokosmelk.
![]() |
#18 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Beste alternativ til liten melkeallergikerVi har fått barnehagen til å byttes ut rismelk med havremel med kalium. Han får også vann innimellom. Det handler om å kunne få noe som smaker noe annet enn vann å drikke når alle andre får det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
nju nja njo
|
Har du en link å sende meg på dette? Jeg finner et oppslag fra NRK Livsstil på det men når jeg leter på mattilsynets sider finner jeg ikke dokumentert at de finner for høye verdier eller at de anbefaler bruk.
![]() |
#20 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() |
|
|