|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkBare sånn at jeg skal slippe å pakke med meg for mye (eller skrekk og gru: for lite). Hvor mye klær har dere på ungene i alpinbakken? Det er snakk om 5-ish og 6-åringer hvorav brorparten er aktive, mens den ene er aller høyst semiaktiv og dermed vil ha litt lettere for å fryse. Tenker ullundertøy, mellomlag av ukjent tykkelse (her jeg trenger hjelp) og (Reima) vinterdress i den tykkelsen de er. Har strikkaplagg i ull, tynt fleecesett og/eller Nøstebarn ullfleece til disposisjon (dog kun 2 eksemplarer av sistnevnte). Det bør for øvrig kunne kombineres med langrenn, men regner med at de bruker noenlunde det samme. (Første skiferie langt borte fra hjemmet så må planlegge.) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkVi bruker skinnpose i pulken, og har et sitteunderlag under som isolerer litt for snøen. Kler på tre lag. Er sjelden mer enn 2 timer sammenhengende i pulken (kommer an på hvor lenge hun sover). Lar henne få røre litt på seg om vi stopper.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkI alpinbakken bruker min 10-åring ullundertøy, ullbukse og vinterjakke og -bukse. Han er jo aktiv hele tiden.
|
|
|
#4 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulk8-åringen min bruker ullstillongs, ute bukse, ullgenser, fleecejakke og ytterjakke. I tillegg er buff veldig greit å ha.
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkVi pleier å ha sekk med ekstra fleece til alle. I tillegg pakker jeg lommene fulle av buffer. De er gode å ha rundt hendene som ekstra lag, i halsen, i ansiktet om det blåser, ekstra rundt ørene, etc.etc.
|
|
|
#6 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkUngene mine synes det er kaldere å ta heis enn jeg gjør, og de trenger mer klær enn meg. Tynn ull innerst, hjemmestrikket ull som mellomlag og dress.
|
|
|
|
#7 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkÅtteåringen bruker ullundertøy, strikket ulltøy som mellomlag og vinterbukse og jakke ytterst. Hansker, tynn ulllue under hjelmen og ganske tykk buff i halsen. Mellomlaget reguleres etter tempraturen, og vi har med ekstra buffer, sokker og votter i sekken slik at vi kan bytte til tørt, eller bytte i tykkelse. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulk-og varm drikke i sekken har reddet dagen flere ganger når det er surt i bakken |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkPå fjellet i romjulen på langrenn gikk mine i vanlig foret yttertøy, tynt mellomlag i ull og ullundertøy. Da var det minus 17, de holdt varmen selv om de ikke går fort på ski.
|
|
|
#11 |
|
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkTakker for svar, noterer så det står etter her! Vi skal til fjells så satser heller på for mye enn for lite (med mulighet for å ta av). Litt verre med mora som nesten dør uten dunkåpa i 2 plussgrader, men jeg får meg ikke til å ha den på i bakken |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkKos dere på vinterferie, Odelia!
|
|
|
#13 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkVi brukte pulk mye på fjellet da barna var små, og vi isolerte med både liggeunderlag og lammeskinn under voksiposen som barna satt i. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkHar du slike plastikkting man kan brekke og varme opp, Odelia? De kan jo kanskje være greie å ha i pulken ved beina. Tipper de har dem på Clas Olsen.
|
|
|
#15 |
|
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkPåkledning både i pulk og på ski avhenger jo veldig av temperatur og vind og av hvor frosne barna er. Men synes det høres ut som en fornuftig plan du har. Jeg ville tatt med et par varianter av mellomlag, for å kunne variere etter været, evt kombinere om det blir kaldt. Vi bruker dunpose i pulk. Skinnpose er også bra. Men det kan være lurt med et skinn eller tilklipt liggeunderlag/tykt teppe under dunposen, for ekstra isolasjon.
|
|
|
#16 |
|
Sv: Bekledning av mindre barn i skibakken/pulkJa, jeg har alltid med minst ett ekstra plagg (til alle) til matpausene. Det ser for øvrig ut for at vi må rydde ekstra plass til flere skift med votter, buffer og mellomlag i bilen (spørsmålet er bare hvor |
|
|
|
![]() |
|
|