|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
kamerat
|
![]() FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Hvilke er dine fem norske yndlingsromaner? Jeg teller opp stemmene og lager FPs egen rangering! (For enkelhets skyld, la oss regne romansykluser som ett verk, så slipper vi å finne ut hvor mange bind av Kristin Lavransdatter vi skal ha med, liksom.)
Prima (0503) et Secunda (0505) “Do you find it easy to get drunk on words?" "So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.” (Dorothy L. Sayers, Gaudy Night) Sist redigert av Toffskij : 05-06-07 kl 07:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Det var egentlig et vanskelig spørsmål, merker jeg. Jeg har visst lest skammelig lite norsk litteratur i det siste. Men til slutt kom jeg opp med følgende liste som kanskje er de norske roman(syklusene) som har gjort mest inntrykk på meg.
![]() |
#3 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Her er fem bøker/sykluser jeg har likt godt:
![]() |
![]() |
#4 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Bare fem! Det er vanskelig, men jeg simpelthen elsker å lage lister. Her er min:
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Agnar Mykle: Lasso rundt fru Luna
![]() |
![]() |
#6 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Torborg Nedreås: Av måneskinn gror det ingenting
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Her er mine: |
![]() |
![]() |
#8 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?
Er han norsk? Det har eg faktisk aldri visst.
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Fem, sa du? Bare fem, altså?
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 04-06-07 kl 09:02. Årsak: det skulle være romaner, ja, ikke antologier |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Helt konge
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Dette var vanskelig. Jeg har etter noe runder med meg selv kommet frem til følgende liste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Fem var et vanskelig antall. To eller ti hadde vært mye enklere!
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?1. Johan Falkberget: Christianus Sextus
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 05-06-07 kl 12:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Viser tenner
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Her er mitt bidrag. Kanskje litt A4, men dette er i alle fall bøker som har betydd mye for meg ...
![]() |
#15 |
trøtt
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Min topp 5 liste er nok en smule alternativ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?
Jeg ergret meg over at min var så veldig konvensjonell. Men jeg fikk den ikke til å bli annerledes.
![]() |
#17 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Her i tåkeheimen klarer jeg ikke komme på allverdens norske bøker jeg er veldig glad i, men jeg tror nok disse kommer høyt. Hyggelig å se at Nedreaas alt er nevnt - den boka gjorde enormt inntrykk på meg som tenåring. Leste den to ganger rett etter hverandre og har ikke lest den seinere - er litt redd for å ødelegge minnet om hvor sterkt den grep meg.
![]() |
#18 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Ok da.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Audacious
|
![]() Sv: FPs norske litterære kanon – dine yndlingsromaner?Gerd Brantenberg: Sangen om St.Croix
![]() |
|
|