|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Etterkrigstida og behandling av kvinnerI går leste jeg en artikkel i Aftenposten om en bit krigshistorie som jeg ikke ante noe om. Norske menn i eksil fikk lov til å ta seg ny kone i det landet de var i, med velsignelse av eksilregjeringen! Dvs. at kona hjemme i Norge ble fraskilt uten å vite om det, og fant gjerne ikke ut om det før etter krigen!
|
|
|
#2 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerJeg leste også artikkelen og jeg er sjokkert. Rett og slett. Det var rett og slett skammelig behandling disse konene fikk. Også ingen hjelp eller beklagelse etterpå. Hvis det var så få det var snakk om burde i det minste en stønad til de dette gjaldt blitt innført.
|
|
|
#3 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerJeg leste også den artikkelen i går, og er helt enig med deg i at vi nå kan se på de ikke-fullt-så-heltemodige-greiene som skjedde. Jeg husker at jeg hørte om bigamiloven for mange år siden, en av pasientene mine hadde en mann som aldri kom hjem fra krigen, han startet på nytt med ny familie i et annet land mens konen og to barn satt igjen hjemme alene. Hun startet butikk og forsørget seg selv og ungene, men hadde aldri kommet over sviket og ville ikke gifte seg igjen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerJeg blir målløs. Dette er noe jeg aldri har hørt om engang.
|
|
|
|
#6 |
|
This is normal!
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerJeg har lest en del om disse kvinnene (både de som ble rammet av bigamiloven og kvinnene som ble sammen med tyskere) opp gjennom årene. Skammelig er ordet.
|
|
|
|
#7 |
|
Borte
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerJeg leste også om de to sakene.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerSå bra det kommer fram. Hatet på den tiden var på en måte til å forstå, men overhodet ikke akseptabelt. At disse ikke har fått oppreisning/unnskyldning i ettertid er skammelig.
|
|
|
#9 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerI min familie var det en ung jente som ble forelsket i en ung tysker som var stasjonert her. de fikk barn sammen. Etter krigen dro de til Tyskland og giftet seg - og hun kom ikke hjem før veldig mange år senere. Mannen hennes, den tyske soldaten, tok med seg barna deres hit så de kunne få se hvor mors familie kom fra, men hun ville ikke være med, fordi både foreldrene hennes og andre støtte henne fra seg. Det er en trist og tragisk historie som jeg bare vet en liten bit av.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerJeg lærte også om dette i går og det var visst nytt for mannen min også. Vi var begge rimelig sjokkerte for å si det slik, det er tragisk og virkelig skammelig. Og Lies svar på konfrontasjonen
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerJentene som ble med sine tyske kjærester hjem fikk jo ikke lov til å komme tilbake til Norge. De ble fratatt statsborgerskapet sitt. Det er jo helt fryktelig. Det er jo heller ikke slik at alle tyskerne som var her var "rettroende nazister", mange var unge, unge gutter som var kommandert ut i en krig de ikke nødvendigvis var enig i.
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerEn kusine av bestemoren min var så heldig å bli rammet av bigamiparagrafen. Hjem kom mannen med ny kone og baby, og der satt hun, med to små barn, plutselig fraskilt og uten nåla i veggen. Charming. Så jeg har vokst opp med lite rosende omtale av akkurat dette stykket lovgivning.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerDette har jeg lest om før, selv om det er skrevet mindre om det enn behandlingen jentene som forelsket seg i tyske soldater fikk. Det er helt grusomt.
|
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinner
Åh, det visste jeg ikke! Jeg må spørre mamma om det var slik det hang sammen med vår slektning også, at det var derfor hun ikke kom. Denne tyske soldaten i vår familie var bare 19 da han kom hit som menig soldat, hun som ble konen hans var like gammel. Historien jeg har hørt, var at han slett ikke var aktiv nazist, bare en ung gutt som var sendt ut i krigen.
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerMenn som var ute fikk altså lov til å forelske seg, mens kvinner her hjemme fik værsågo' å la være å forelske seg i de mennene som var rundt dem dagen lang.
|
|
|
#17 |
|
|
Jepp. Og mange norske unge menn (eller gutter, siden de ofte ikke var myndige) dro ut i krigen og kjempet på tysk side. De fikk komme hjem igjen uten å bli fratatt statsborgerskapet.
|
|
|
|
#18 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Huff, ja.
|
|
|
|
|
#19 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerJeg har aldri hørt om denne loven før. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Etterkrigstida og behandling av kvinnerJeg leste også artikkelen i Aftenposten i går, og ble helt målløs. Er fortsatt litt i sjokk og er ikke ferdig med å fordøye den, men jeg fikk i hvert fall Frøkna også til å lese den. Hun var like sjokkert.
|
![]() |
|
|