Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hund og jobb?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-15, 21:53   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Hund og jobb?

Jeg kunne egentlig tenkt meg hund. Vi flytter på landet snart og får større plass og hage. Har sett litt på mellompuddel ( selv om jeg synes den er pitteliten siden jeg vokste opp med new foundlandshund )

Jeg er jo vokst opp på gård og da gikk jo hunden bare løs hjemme og det var jo veldig sjeldent at det gikk lang tid uten at det var folk i nærheten. Hvordan gjør dere det som jobber? Er det greit å la de være hjemme alene så mye som vel åtte timer hver dag? Hvor gamle var de da dere begynte med det?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:00   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund og jobb?

Jeg får vel en del pepper nå, men jeg synes ingen hund skal være alene åtte timer daglig. Da synes jeg heller man får være sammen med hunder på andre måter. At en hund klarer å være alene så lenge betyr ikke at det er bra for den.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:00   #3
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi har en 12 uker gammel springer spaniel, og han er litt hjemme alene etter å ha trent de siste 4 ukene. Han er nå hjemme fra 9-12, og deretter fra 13 - 14/14.30. Jeg tror nok de må nok være ganske store før de kan være hjemme alene i 8 timer.

Sist redigert av Erica : 18-05-15 kl 22:10.
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:01   #4
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hunden vår har hundegård som brukes når vi er på jobb. Vi har tak over, og isolert hundehus med halm så hunden kan grave seg seng. Hunden ser ut til å kose seg der og følger med på alt som skjer ifølge naboene. Synes det er bedre enn å la hunden være inne hele dagen uten tilsyn.
Vi begynte å venne hunden til hundegården gradvis fra 7 mnd alderen. Før det hadde vi hunden med i bilen og luftet den ofte når vi var på jobb. Hver time til og begynne med, deretter annenhver time.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:09   #5
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg får vel en del pepper nå, men jeg synes ingen hund skal være alene åtte timer daglig. Da synes jeg heller man får være sammen med hunder på andre måter. At en hund klarer å være alene så lenge betyr ikke at det er bra for den.

Enig med deg, ikke som en fast ordning i hvert fall. Av og til går det sikkert bra, men hver eneste dag er det jo litt lenge for en hund å være alene hjemme. I Sverige er det visstnok en lov som sier at hunder ikke skal være alene mer enn 6 timer.

Gammel 18-05-15, 22:10   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Enig med deg, ikke som en fast ordning i hvert fall. Av og til går det sikkert bra, men hver eneste dag er det jo litt lenge for en hund å være alene hjemme. I Sverige er det visstnok en lov som sier at hunder ikke skal være alene mer enn 6 timer.

Det stemmer. Og det er jo litt trist at det er behov for et lovverk.

Gammel 18-05-15, 22:23   #7
vixen

vixen sin avatar

vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det er litt derfor jeg spør. Det er jo mange som jobber fullt som har hund og leg lurer litt på hvordan de løser det i praksis.

Gammel 18-05-15, 22:25   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Det er litt derfor jeg spør. Det er jo mange som jobber fullt som har hund og leg lurer litt på hvordan de løser det i praksis.

Det har jeg også lurt på. Vi har hund, men jeg jobber nokså lite. I tillegg bruker vi foreldrene mine når jeg en sjelden gang må være lenger borte.

Jeg tror dessverre mange lar hunden være alene lenge. Og mange argumenter med at "den klarer det fint." Det betyr ikke at den trives med det eller har godt av det.

Gammel 18-05-15, 22:32   #9
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan vil for mye alenetid slå ut for en hund? Jeg har aldri sett noen anbefalinger om at folk med fulle stillinger ikke bør ha hund.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:34   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste jeg kjenner som har hund har relativt store barn som kommer hjem fra skolen i 14-tiden slik at hunden i realiteten er hjemme alene 5-6 timer.
Rent bortsett fra det har jeg inntrykk av at det er veldig varierende hvor tidlig en hund kan være alene større deler av en arbeidsdag. Det må uansett tilvenning til, en periode med hjemmekontor eller lignende.
Jeg har en kollega som fikk det til greit for sin hund etter en tilvenningsperiode (men hun har barn som kommer hjem til hunden rett etter skolen), en annen kollega har en hund som knapt greide være alene det første halvannet året.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:36   #11
Anne C

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er mannen min dessverre arbeidsløs, håper ikke det varer for lenge. Men valpen vår får i alle fall en fin tilvenning til det å være alene hjemme. Når det kommer så langt at han må være hjemme alene lenger så kommer jo gutta hjem fra skolen. Vi får se hvordan vi løser det når den tid kommer. Det kommer jo ann på hva slags jobb mannen ender opp med og.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:41   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Hvordan vil for mye alenetid slå ut for en hund? Jeg har aldri sett noen anbefalinger om at folk med fulle stillinger ikke bør ha hund.

Jo, det har det da vært sagt en masse om? Uten at jeg kan vise til noe på stående fot, altså.

Jeg vet ikke hvordan det vil slå ut, men en hund trenger jo en del stimuli for å være glad og lykkelig. Den trenger å få brukt seg, ikke bare fysisk, men vel så mye mentalt. Leste nettopp om en som sa at hvis en hund er alene hele arbeidsdagen, så vil det i praksis si at den hviler rundt 18-20 timer i døgnet inkludert natten. Det er veldig, veldig mye. De er ikke skapt for å ligge i ro nesten hele døgnet. Og hva skal man med hund da? Noen hunder reagerer jo med å bli depressive, kjede seg og evt ødelegge ting, men jeg tror ikke det gjelder de fleste, men jeg synes det er trist at de skal bruke hele livet på å ligge der og vente.

Gammel 18-05-15, 22:43   #13
Anne C

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det betyr jo egentlig at det er veldig får som burde ha hund.

Gammel 18-05-15, 22:44   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det betyr jo egentlig at det er veldig får som burde ha hund.

Ja, og det er altfor mange som har hund som ikke burde hatt.

Gammel 18-05-15, 22:44   #15
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min kollegas hund ulte hele tiden når den var alene. Dette var for det første litt vrient for naboene, men gav jo også et signal om at hunden ikke hadde det så bra.

Gammel 18-05-15, 22:45   #16
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Mange har vel barn som kommer hjem før?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:46   #17
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

De mest dedikerte hundemenneskene jeg kjenner bruker mer eller mindre all fritid på hunden, da blir det kanskje litt annerledes, selv om de er i full jobb? Det blir jo noe ganske annet enn å stresse ut en rask luftetur mellom middag og ungenes aktiviteter.

Jeg eier ikke kunnskap om hundehold altså.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-15, 22:46   #18
Anne C

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, og det er altfor mange som har hund som ikke burde hatt.

Nå fikk jeg dårlig samvittighet for at vi har fått oss hund.

Gammel 18-05-15, 22:48   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Nå fikk jeg dårlig samvittighet for at vi har fått oss hund.

Dere har jo barn som kommer hjem og kan hjelpe til med lufting og selskap? Det er noe helt annet tidsmessig når barna ikke går på AKS/SFO. De går jo gjerne litt senere om morgenen også.

Gammel 18-05-15, 22:50   #20
vixen

vixen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Mange har vel barn som kommer hjem før?

Når junior er ferdig med SFO er jo han hjemme tidligere det er sant. Pappa er pensjonist og turglad og søsteren har stor hundegård der hennes to er en del på dagen. Kunne sikkert vært der også for selskapets del. Mest sannsynlig ikke aktuelt, men lurer bare på hvordan andre løser det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.