Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hva kan man gjøre med dører i ubehandlet furu?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-15, 19:00   #1
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Hva kan man gjøre med dører i ubehandlet furu?

Sett at man har dører i ubehandlet furu. Og man synes de er litt mørke, gulnede og triste.

Hva kan man gjøre med dem? Bortsett fra St. Hansbål.

Noen som har malt sånne dører med hell? Kan det funke å lysne dem, med sånn beis som gir en hvitkalket look?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 19:08   #2
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kan man gjøre med dører i ubehandlet furu?

Jeg er sikker på de kan males.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 19:11   #3
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg er sikker på de kan males.

Ja. Men hvor mye jobb er det å få de fine?

Gammel 23-06-15, 19:13   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har malt våre. Det gikk helt greit, men krevde maaange lag.

Gammel 23-06-15, 19:15   #5
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Ganske matt oljemaling da eller?

Gammel 23-06-15, 19:19   #6
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde slike hvitkalkede dører, det synes jeg var helt OK i det huset vi hadde da. Men de var behandlet da de var nye da.

Det er nok mindre jobb enn å male.

Eller hva med å beise dem i en annen farge, type "drivved" som man gjør på hytter rundt omkring nå?

Jeg ville ha dratt på en god fargehandel for å få tips tror jeg.

Gammel 23-06-15, 19:20   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk malt en dør i høst da badet ble tatt. Det ble riktig så fint!

Gammel 23-06-15, 19:20   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Ganske matt oljemaling da eller?

Først vasket vi dem og malte med vannbasert oljemaling. Brukte rull. (Og pensel i hjørner i speilene)

Gammel 23-06-15, 19:21   #9
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Tror ikke jeg skal beise i en annen farge. Hyttelook har jeg mer enn nok av.

Fargehandel er nok lurt.

Gammel 23-06-15, 19:24   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Sendte bilde på insta.

Gammel 23-06-15, 19:25   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Den så veldig fin ut. Jeg får bare litt angst av antallet dører det dreier seg om...

Gammel 23-06-15, 19:26   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må innom Øserlies eller den på Sing. Få råd der, kjøp litt og kjøp resten på Obs.

Gammel 23-06-15, 19:26   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Man kan kjøpe ferdigmalte dører da. Hvis man har fått så mye for gamlehuset at man har kommet i avisen og sånn.

Gammel 23-06-15, 20:06   #14
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fargen sval byggegrop er fin. Har jeg hørt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 20:09   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine hyttedører ble malt hvite og ble veldig fine, syns jeg. Bilde coming up til en telefon nær deg.

Gammel 23-06-15, 20:18   #16
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Hvite dører er så billige nå at jeg personlig hadde byttet dør heller enn å male dersom karmen kunne gjenbrukes. Male dører er mye jobb.

Gammel 23-06-15, 20:25   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg malte baderomsdøren vår for tre år siden, med blandet hell. Dels var jeg ikke grundig nok med rengjøringen, så den har flasset bittelitt. I ettertid ser jeg at jeg skulle tatt den ut og vasket skikkelig med kraftvask og deretter spylt den. Vask med salmiakklut var ikke godt nok. Dessuten malte jeg om sommeren, så malingen har sprukket litt i fyllingen (kun et problem om vinteren. Akkurat nå er det ingen sprekker). Og sist, men ikke minst: malingen har fått en del hakk. Det skyldes nok at det er en dør som er svært utsatt og mye brukt. Det hadde ikke vært et problem med soveromsdøren vår.

Jeg teller på knappene om jeg skal gidde å male igjen eller bare kjøpe ny dør. Tipper jeg ender opp med å male.

Det er for øvrig ikke så mye mer jobb å male ti dører enn å male én, syns jeg, så antallet hadde ikke bekymret meg allverdens.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-15, 20:46   #18
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde sjekket om du kan få kjøpt ferdigmalte dører som passer i hengslene. Selg de gamle på finn.no.

Gammel 23-06-15, 21:14   #19
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde aldri i verden kjøpt billige fylldører som ikke tåler noen ting når du har kvalitetsdører fra før.
Naboen vår driver billakkeringsverksted og skal få levert våre til en møbellakkerer. Får vel pris på 600,-pr dør. Det syns jeg det er verdt.

Alternativet hadde vært å vasket med trerens, sperregrunn, pussing, sperregrunn, to-tre strøk oljebasert hvitmaling.

Gammel 23-06-15, 21:17   #20
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Ved riktig behandling er det ganske greit å male de. Men det er jo endel jobb da. De trenger nok tre strøk, og da sier det seg selv at det tar sin tid.

Vi gjorde det med 4 dører i 1. etg her i huset. Overkommelig, men jeg kunne lett kjøpt nye i dag fremfor å male.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.