Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Pusse opp for mamma

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-15, 10:37   #1
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Pusse opp for mamma

Forhistorie:
Min mamma blir 75 år i august. I gave fra min bror har hun fått reise bort til han i USA. Hun reiser 12 august. Vi har dessverre ikke råd til så ekstravagante gaver, men så kom jeg på en idé. Hun har i årevis snakket om at hun vil få malt stue og gang. (Tak og det hele.) Dessuten har hun et fillete heldekkingsteppe i stue og gang som hun ønsker å bli kvitt, og heller legge laminat el.l.

Nå har jeg startet en "dugnadsgjeng" på facebook, hvor jeg ber om hjelp av venner og bekjente (og ukjente). Tanken er å få gjort dette mens hun er på ferie....i hemmelighet. Jeg VET med 100% at hun vil bli overlykkelig av å få dette gjort. Planen var først å gjøre alt alene, men jeg innser jo at med min helse så er det helt utopisk. Men allerede har 10 jenter "meldt seg på" og jeg er så takknemlig at tårene står i øynene mine.

Så til mine spørsmål:
Hun har et hus med relativt liten stue (i vinkel) og lavt under taket (i tillegg er det bjelker, så det er VIRKELIG ikke høyt). Hun har pr.d.d. okerfarge i stuen og vil ha det helt lyst. Hvilke farger bør jeg velge? Og taket, bør det males med samme farge som vegger? Evnt bruke egen hvit takmaling?
Når det gjelder laminat/gulv så har hun en del liggende (nok til stuen) men bør det være samme gulv i stue og gang? (Det er en dør mellom....som oftest er igjen, men i sommerhalvåret er den ofte åpen.)

Jeg håper sånn at dette lar seg gjennomføre. Alle gode tips tas imot med takk!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 10:52   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Så hyggelig gjort!

Jeg ville valgt en hvit takmaling, egnet for tak, og så ville jeg nok valgt en lys nyanse på vegger. Selv er jeg veldig glad i noe som bryter litt med hvitt, så jeg ville nok gått for noe med litt grått eller litt brunt, men det avhenger jo av om du tenker at det er hvite vegger hun helst vil ha?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 10:54   #3
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Så hyggelig gjort!

Jeg ville valgt en hvit takmaling, egnet for tak, og så ville jeg nok valgt en lys nyanse på vegger. Selv er jeg veldig glad i noe som bryter litt med hvitt, så jeg ville nok gått for noe med litt grått eller litt brunt, men det avhenger jo av om du tenker at det er hvite vegger hun helst vil ha?

Nei, trenger ikke være kritthvitt. Det må dog være noe med en litt varm undertone i...lite hus, blir fort kaldt.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 10:54   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.390
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

SÅ flott gave!

Jeg ville malt taket hvitt. Det reflekterer lyset godt. Takmaling er relativt matt. Listene ville jeg malt i en litt blankere hvit, også ville jeg malt veggene i en hvitfarge som såvidt er brukket i en annen farge, det kommer litt an på hvilken farge hun har ellers i rommet? Møbler, bilder etc?

Vi har en hvitfarge som såvidt er brukket i grått. Den ser hvit ut om du ser rett på den, men du ser at det er en anelse grått når du ser den opp mot det hvite taket. Jeg syns helhvitt krever mer av rommet, hvis ikke kan det lett se litt billig ut. Har man en stram, oppdatert og moderne stil er helhvitt fint.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:02   #5
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

SÅ flott gave!

Jeg ville malt taket hvitt. Det reflekterer lyset godt. Takmaling er relativt matt. Listene ville jeg malt i en litt blankere hvit, også ville jeg malt veggene i en hvitfarge som såvidt er brukket i en annen farge, det kommer litt an på hvilken farge hun har ellers i rommet? Møbler, bilder etc?

Vi har en hvitfarge som såvidt er brukket i grått. Den ser hvit ut om du ser rett på den, men du ser at det er en anelse grått når du ser den opp mot det hvite taket. Jeg syns helhvitt krever mer av rommet, hvis ikke kan det lett se litt billig ut. Har man en stram, oppdatert og moderne stil er helhvitt fint.

Hun har definitivt ikke en stram, moderne stil. Ja, en farge brukket i grått høres bra ut. Kan gi litt varme også det, ikke sant? Hun har liksom ikke noen definert stil. Har et mørkt piano i stuen, både hvite og mørke bokhyller/skap, lyse salongmøbler.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:03   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Ååååå! Så flott gave!!!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:06   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.390
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Hun har definitivt ikke en stram, moderne stil. Ja, en farge brukket i grått høres bra ut. Kan gi litt varme også det, ikke sant? Hun har liksom ikke noen definert stil. Har et mørkt piano i stuen, både hvite og mørke bokhyller/skap, lyse salongmøbler.

Ja, det går an å få en litt varm grå. Be om å få med noen prøvebøtter med maling hjem så maler du et lite område med alle de ulike fargene. Da ser du om det passer mot møblene. Jeg skjønner at du ikke har så mye tid altså, men det gjør du unna mens noen andre maler taket, f.eks.

Eggeskall kan jo også funke, den er brukket såvidt i gult. Varmt og lyst. Eller lin.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:07   #8
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det går an å få en litt varm grå. Be om å få med noen prøvebøtter med maling hjem så maler du et lite område med alle de ulike fargene. Da ser du om det passer mot møblene. Jeg skjønner at du ikke har så mye tid altså, men det gjør du unna mens noen andre maler taket, f.eks.

Eggeskall kan jo også funke, den er brukket såvidt i gult. Varmt og lyst. Eller lin.

Ingenting i gult. Hun har gult oppe i halsen etter den helsikkes okerfargen.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:08   #9
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ååååå! Så flott gave!!!

Takk for at du syns det. Jeg håper sånn at det går som planlagt.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:10   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.390
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Ingenting i gult. Hun har gult oppe i halsen etter den helsikkes okerfargen.

Da går du for knukket i grått. Kanskje bittelitt lillagrått? Husk at det ofte ser mørkere ut på veggen, så anbefaler virkelig å prøvemale litt. Jeg hadde fem runder frem og tilbake før jeg fant den grå jeg ville ha, alle ble for mørke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:13   #11
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Lillagrått. Det hørtes nydelig ut!
Tusen takk for gode tips!

Har dere flere tips (om ting jeg ikke har kommet på) så kom med dem!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:19   #12
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Kva golv er det i gangen da? Eg tenker at det gjer ikkje noko om det er ulikt.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:21   #13
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Jeg ville bare si at det er en fantastisk gave!! Så nydelig tanke og prosjekt!! Masse lykke til!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:25   #14
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Jeg er helt enig med flere her, dette er en minst like ekstravagant gave som tur til USA og veldig koselig gjort. Tenk for en overraskelse da!

Jeg ville tenkt i retning av knekk i grått, som Tallulah er inne på. Det vil fortsatt være lyst og lett, men blir allikevel lunere og mer spennende.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:26   #15
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Kva golv er det i gangen da? Eg tenker at det gjer ikkje noko om det er ulikt.

Akkurat nå er det fillete heldekkingsteppe.
Så det vil ikke se rart ut med forskjellig gulv altså. (Jeg vet nemlig ikke om jeg får tak i samme laminat. Men så er det jammen ikke sikkert at vi får tid til å fikse gulvet også....men det er et stoooort ønske!)

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:26   #16
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Jeg ville bare si at det er en fantastisk gave!! Så nydelig tanke og prosjekt!! Masse lykke til!

Tusen takk!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:27   #17
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Jeg er helt enig med flere her, dette er en minst like ekstravagant gave som tur til USA og veldig koselig gjort. Tenk for en overraskelse da!

Jeg ville tenkt i retning av knekk i grått, som Tallulah er inne på. Det vil fortsatt være lyst og lett, men blir allikevel lunere og mer spennende.

Takk takk. Ja, jeg tror det må bli noe i den duren...

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:28   #18
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Jeg gruer meg egentlig mest til vekkryddingen av alt....hun har så VILT mye ting og bøker!!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:29   #19
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Suuuper gave!!

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 11:44   #20
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pusse opp for mamma

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Akkurat nå er det fillete heldekkingsteppe.
Så det vil ikke se rart ut med forskjellig gulv altså. (Jeg vet nemlig ikke om jeg får tak i samme laminat. Men så er det jammen ikke sikkert at vi får tid til å fikse gulvet også....men det er et stoooort ønske!)

Kan du ikke ta med en bit av den laminaten du har til en byggevarebutikk for å finne en som ligner?

Ellers så synes jeg denne gaven er minst like fin som en tur

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no