Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

De og Dere? de og dere?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-07, 13:31   #1
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

De og Dere? de og dere?

Når en skriver søknader, i dette tilfellet jobbsøknader skal en da skrive de og dere med stor eller liten forbokstav, når det er midt i en setning?

Er litt uenige om dette her ,sambo og jeg.

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 13:40   #2
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

Jeg synes ikke man skal bruke De og Dere med stor bokstav i søknader. Det mener jeg ikke er nødvendig i det heletatt.

Men - om man skal bruke det, skal det jo bruker når det henvises til mottaker/mottakers bedrift.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 14:06   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

I litt høytidlige brev og søknader var det veldig vanlig før at De og Dere ble skrevet med stor bokstav.

Nå kommer det litt an på hvor man søker jobber. Jeg ville muligens brukt den høytidelige formen om jeg skulle søkt jobb høyt opp i det politiske systemet (departementer o.l.) og også f.eks på et stort advokatkontor. De henger gjerne igjen i det litt høytidelige og formelle språket.


Men sånn ellers ville jeg holdt meg unna de stre D'ene. De er litt overdrevne.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 14:18   #4
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

Hvis man skriver De, og ikke du, skal det det skrives med stor bokstav synes jeg. Hvis man synes De blir for formelt, skriver man du. De med liten d er tredje person.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 14:35   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

Jeg pleier å unngå å henvende meg direkte til leseren når jeg skriver søknader, fordi jeg synes "dere" er litt for familiært og "De" er litt for gammeldags. Jeg formulerer meg heller slik at jeg slipper det. ("Jeg synes det høres veldig spennende ut å jobbe for Rikstrygdeverket. (...) Hvis det er ønskelig, kan jeg ettersende attester.")

Men hvis du skal gjøre det, må du i alle fall ikke skrive "Dere" med stor D, for det er feil - og "de" med liten d er heller ikke tiltale (andre person), det brukes bare for å snakke om noen andre i flertall ("jeg mener de som bor ved siden av meg"). Du kan enten skrive "De" eller "dere" (eller "du", men det er jo sjelden en søknad rettes til en enkeltperson).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 14:55   #6
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

Det var slik før at man måtte skrive De og Dere, men det er det slutt på. Jeg sliter med å avvenne meg, og jeg hadde nok glatt brukt det i en søknad rettet mot noen i en generasjon over meg, men kanskje ikke til noen som var i min aldersgruppe.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 14:55   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

... og mens jeg gikk for å få lillebror til å sove, så hadde mange svart i mellomtiden ja.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 15:04   #8
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

Er sambo som mener at det må skrives med stor bokstav, jeg mener det så gammeldags ut. Hørte han på meg? Nei, så han sendte avgårde søknad med De og Dere!

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 15:23   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Kan man ikke skrive Dere mer?

Jeg trodde De og Dere var høflig tiltaleform entall og flertall, mens du og dere var uformell tiltale.

"De" med stor D er rettet til en enkeltperson.

Jeg er ganske sikker på at De brukes til både én og flere personer, og at Dere ikke brukes. (Jeg tror ikke Dere har vært korrekt før heller, men det er jeg ikke like sikker på.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 00:04   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

Jeg ville ikke brukt De-form i en søknad overhodet. Jeg synes det ser oppstyltet og lite overbevisende ut. :hjelpsom:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 00:09   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

For øvrig sier Språkrådet at det skal skrives dere, med liten D. Deres, derimot, skal være med stor D:

Sitat:

Er det fortsatt riktig å skrive De og Deres med stor forbokstav i brev/skriv?

Svar:
Ja, hvis man vil bruke høflighetsformene, er skrivemåten De, Dem, Deres med stor forbokstav, nå som før, både i brev og andre skriv.
Bruker man de vanlige pronomenformene, skal det derimot være liten forbokstav: du, deg, din, dere, dere, deres.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 09:01   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.862
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og Dere? de og dere?

Det skal bare være stor D hvis De, Dem, Deres brukes som høflig tiltale til én person. Om man henvender seg til flere enn en person, skal det være liten d. Og det gjør man vel som regel i søknader.

Jeg pleier å unngå personlig tiltale i søknader, akkurat som Skilpadda. Jeg omtaler arbeidsgiver i tredje person i stedet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no