Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-15, 20:01   #1
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Jeg har lenge ønsket meg ny spisestue, og har nå uventet fått en slump penger som jeg ønsker å bruke på nettopp dette. Dagens spisestue er syrebeiset (lakket?) furu, med ovalt bord. Kjøpt i 2001.

Ønsker for nytt bord er at det er firkantet, og har plass til seks stoler (3 på hver side) til vanlig. Det bør kunne utvides til å romme minst 12. Jeg ønsker meg tips til både bord og gode stoler. Jeg leter ikke i luksusklassen!

Vi har også et stort vitrineskap i samme serie, som jeg ønsker å bytte ut med noe med rettere kanter. Kanskje uten glassvitrine, selv om jeg har masse glass som kanskje gjør seg best i glass-skap.

Jeg ønsker meg tips om hvor jeg skal gå og se bord/stoler/skap fysisk, og hva jeg skal lete etter. Jeg bor på Jessheim og burde ha ganske mange møbelbutikker i min nærhet.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 20:32   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Hva definerer du som luksusklassen?

Jeg er utrolig fornøyd med vårt spisebord fra Skovby. Vi har modell SM24. Det er utrolig praktisk at ekstraplatene ligger inni bordet når de ikke er i bruk. (Denne modellen kan bli utrolig langt, men det har ikke vi plass til. Så for oss holder det med de tre platene som følger med.)



Stoler ble jeg aldri enig med meg selv om, så vi endte opp med å kjøpe Bernhard fra Ikea.


Ikke så altfor dyre, veldig gode å sitte på og lette å holde rene siden de er i skinn. Jeg kjøpte halvparten av mine stoler brukt på finn. Vi har 3 lilla og 3 turkise, og i tillegg har vi spisestuesofa. Sistnevnte er vårt beste kjøp noensinne. Jeg virkelig elsker spisestuesofaen vår.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 20:34   #3
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Det bordet så ut til å være akkurat det jeg leter etter. Dagens bord har to ileggsplater, som må hentes opp fra kjelleren ved behov. At alt ligger i bordet, er ideelt.

Hvem forhandler Skovby? Og hvordan er det prismessig?

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 20:38   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Vi kjøpte vårt bord på en møbelbutikk i Møllergata (i Oslo), men det er mulig å bestille på fra Borgen Møbler i Larvik. Og avhengig av hvor langt unna du bor, så leverer de gratis (de leverer gratis i Oslo for eksempel).

Det er virkelig et fint bord, men vi betalte 15 000 for det på salg, så gratis er det definitivt ikke. Det er plass til 16 stykker rundt bordet når de tre platene som ligger inni bordet er satt i.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 20:39   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Jeg liker også at bordet er 1 meter bredt. Da blir det ikke så trangt med tallerker og alle kjelene på bordet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 20:43   #6
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Nei, det var ikke gratis. Men jeg bytter ikke bord så ofte, og vil heller kjøpe noe som fungerer godt og er tidløst, enn å kjøpe noe billig som jeg går fort lei av.

Takk for tipset!

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 21:01   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Vi har hatt vårt skovby i ti år nå. Kjøpte det til 25%. Også veldig nøgd m en meter bredde.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 21:30   #8
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Vi har Norden spisebord fra IKEA i heltre bjørk og det er helt supert. Vi har det lille bordet så jeg vet ikke hvor mange det er plass til rundt det store, men jeg tror det oppfyller kravene dine.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 22:25   #9
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Hadde kjøpt Skovby om vi skulle hatt nytt bord.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 22:41   #10
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Vi har også det fra Skovby, og er veldig fornøyde. Vi har totalt 6 ileggsplater (3av de må oppbevares utenom bordet), bruker vel stort sett 4, har brukt alle 6 ved en anledning eller to.

Kjøpte vårt på 25% på butikken Tjorven prater om, i Møllergata, men nå vet jeg at flere Bohus butikker også har Skovby inne.

Vi bestilte forøvrig vårt på en eller annen byggmesse på Lillestrøm, og fikk derfor messepris.

Vi har forøvrig ikke kommet til enighet om stoler, så vi har hvite klappstoler i plast fra Ikea.

__________________
To søte germini 05~07

Sist redigert av Gerbera : 17-07-15 kl 22:50.
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 22:47   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Eneste jeg hadde gjort om jeg hadde valgt på nytt var å ha hvitt bord.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 00:19   #12
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Vi har også det Skovbybordet og er kjempefornøyde. Har alle seks illeggsplatene. Har heller ikke blitt enige om stoler, så her er det de gamle furustolene enda.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 14:50   #13
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?


Disse stolene fås i gul, mørkegrått og grønt også. Bøttestoler i ULL, så blir du ikke klam i rumpa og kan sitte i kjole/skjørt uten at lårene henger fast i plast/skai/hud. Vi kjøpte 2 av hver farge og har fått masse skryt for dem. Kjøpt på Bohus.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 18:27   #14
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Tusen takk for gode tips! Jeg likte Skovby veldig godt på bildet, og dro på nærmeste Bohus for å kikke. Bordet er fantastisk flott, men litt for stilrent for vår stue. I tillegg er seksjonene som er i samme serie veldig design-preget, og igjen ikke for vår stue.

Jeg har derfor sett meg ut Skagen-serien http://www.bohus.no/produkter/bord/s...ebord-100x180/, som har mange forskjellige deler i serien, sånn at vi kan velge det som passer her. Antakelig blir det bord, stoler, 2-3 deler seksjon og salongbord. Venter bare på augustsalget for å se om det dukker opp der.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-15, 18:58   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

skovby så ikke dumt ut, men en annen prisklasse enn vårt, helt klart. Vårt skal byttes ut om.... en god del år. (definisjonen var liksom "når vi er ferdige med små unger som lager så mye hakk i det", og nå er jo eldtse relativt over, og yngste følger om noen, men så er det lille i magen, så det blir en del år til.)

Vi kjøpte bord for tre år siden med kriteriet: må kunne trekkes ut til mange. Vi kjøpte det på ikea og endte vel med BJURSTA / BÖRJE kombinasjon av bord og stoler. I sitt minste er det plass til 3 på hver side, to plater som ligger i bo¨rdet lar det bli hhv 4 og 5 på hver side, og bordet er vel 105 bredt så vi kan fint dekke til en på enden også (to unger ved trengsel)

For vårt nåværende behov helt fint, men antakelig et dyrere et om altså.... 8-10 år eller noe sånn...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-15, 19:51   #16
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Ja, jeg håper vi er forbi den verste perioden når det gjelder sånt. Våre bord har levd med oss siden eldstemann var ett-åring, og det bærer det preg av.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-15, 20:00   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Det var derfor vi følte at vi kunne "investere" i et dyrt bord i fjor. Da gikk begge på skolen, og umotivert herping er det slutt på. Og så legger vi på en gigantisk plastduk når vi får gjester som er litt yngre.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-15, 21:00   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Vi skal vel frem med voksduk som hverdagsduken på spisebordet igjen neste sommer vi. (alle måltider spises ved det bordet så fra "spise selv" og noen år fremover er voksduk fint.)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-15, 07:27   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Jeg er av en annen oppfatning. Møbler er til for å brukes og blir bare vakrere med årene. Å dekke til med duk for å spare bordet blir absurd for meg. Hva sparer man til? Livet er her og nå. Vårt bord er ca ti år og på ingen måte herpet. Dog er det heller ikke usynlig at det bor fire barn her.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-15, 16:50   #20
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.034
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hjelp til nytt spisebord og stoler?

Vi kjøpte det bordet vi ønsket oss da misten var 2 år gammel. Orket ikke vente til ungene blir store. I går var det fem gutter i alderen 3,5 til 8 år på middag hos oss, og da nytter det ikke å være nervøs for bordplata
Jeg er veldig glad i bordene fra Bolia, liker best de med hvit bordplate. De er svært slitesterke.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no