Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-15, 21:06   #1
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husbygging: Peis og/eller varmepumpe?

Jeg skal bygge hus, halvpart av tomannsbolig, og i prospektet følger det med denne peisovnen, som jeg kan plassere litt hvor jeg vil.

Men jeg synes den er vanskelig å plassere, og har funnet en annen type peis, som kan bygges inn i veggen som ikke blir så mye dyrere som jeg heller vurderer:

Den synes jeg rent estetisk er penere.

I følge megler vil nok ikke denne varme så godt som en peisovn, men det kan også være en fordel fordi peisovnen nok kan varme litt vel mye, siden huset bygges etter den nye byggestandarden Tek 10, som jo er veldig godt isolert.

Samtidig så er jeg veldig vant med og glad i varmepumpa som jeg har i min nåværende bolig. Har også peis her jeg bor, og i år har jeg ikke fyrt opp i den en eneste gang. Har kun brukt varmepumpa som oppvarming. Og jeg er nok ingen stor vedfyringsfantast akkurat.

Så da lurer jeg rett og slett på om jeg i det hele tatt skal velge peis, eller om jeg kun skal gå for varmepumpe. Installerer jeg begge deler, så vet jeg at peisen ikke kommer til å bli mye brukt.

Vedfyring kan selvsagt være en fordel dersom strømmen skulle gå over lang tid, men i det området jeg bor så skjer det ytterst sjelden at strømmen går over veldig lang tid.

Noen som har erfainger med peis i helt nye tette hus? Fant denne artikkelen som jo langt på vei bekrefter at peis kan bli litt vel varmt i et nytt hus som ikke er for stort.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:08.