|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Bruker du food processor?Har aldri eid en, men lurer på om jeg savner det. Det fulgte en mini-foodprocessor med da jeg kjøpte stavmikseren. Den brukes overraskende mye, men den er altfor liten. Jeg vil absolutt ikke ha en kjøkkenmaskin, jeg vil bare ha en beholder med en kniv inni. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bruker du food processor?Ja, jeg bruker foodprocessoren som hører til kjøkkenmaskinen. Hadde jeg ikke hatt bruk for en kjøkkenmaskin, så hadde jeg nok uansett hatt foodprocessor.
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Bruker du food processor?
Ja, det er det jeg tenker. Jeg er allergisk mot hundre deler som skal settes sammen, men ønsker meg altså større beholder med kniv. Til fiskekaker, til pesto og til å kverne nøtter. Og å lage panko. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Bruker du food processor?Enn så lenge er den lille som fulgte med stavmikseren stor nokfor meg, men du skal ikke se bortifra at jeg kommer til å ønske meg food processor etterhvert.
![]() |
#6 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruker du food processor?Den som fulgte med stavmikseren knuste jeg ganske kjapt. Jeg har laget pesto i dag, hakket mengder med nøtter for et par dager siden, den lager urtesalt, den er enkel og med få deler og jobber som ei kule. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Bruker du food processor?Ja, jeg bruker min en del. Jeg hakker forskjellige ingredienser med den, lager farse til fiskekaker/fiskeboller, paideiger og mørdeiger lages alltid der, rasper gulrøtter, knuser kjeks til ostekakebunn, moser kikerter til falafel, lager smuler av loff til å panere mat osv. Min food processor har i tillegg blender som brukes en del. Velger du en food processor med f.eks. visp og sitruspresse og annet ekstrautstyr får du enda flere bruksområder.
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Hvilken bruker du da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruker du food processor?Nja, jeg har to beholdere med kniver til stavmikseren, en stor og en liten. Brukes flere ganger i løpet av uken til alt mulig. Jeg hadde nok gått til innkjøp av foodprocessor hvis jeg ikke hadde hatt den store beholderer med kniv til stavmikseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det burde jeg jo sagt...den hører til Boschkjøkkenmaskinen. Det gikk en stund før jeg tok den i bruk, for jeg er også allergisk mot rengjøring og bruker veldig sjelden kjøkkenmaskinen av den grunn. Men når jeg lager store porsjoner frokostblanding annenhver uke og skal hakke nærmere en kilo nøtter - da er jeg fryktelig glad for at jeg slipper å gjøre det manuelt! Og det er fryktelig lite dillete å vaske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Bruker du food processor?Nei, jeg bruker heller aldri min. De siste par årene har jeg funnet den frem et par ganger til å raspe ost (når Poden skulle lage mat, selv bruker jeg alltid bare rivjern), men ellers ikke. Jeg bruker derimot stavmikseren masse, og inntil jeg brakk en del som hørte til, brukte jeg den lille boksen som hørte med ganske mye til nøttehakking og slikt. Mulig jeg oppgraderer til en større stavmikser med to beholdere.
![]() |
#13 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#14 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Bruker du food processor?Jeg bruker den ganske mye. Til å male eller hakke nøtter og mandler, lage fiskekaker og kikertkarbonader, hakke sjokolade til baking, blande paideig, lage sorbet av frosne bær (tåler mer enn de små bladene i blenderen), raspe gulrøtter og andre grønnsaker, raspe ost... Rasping gjør jeg manuelt hvis det bare er litt, med foodprocessoren hvis det er mye. Da jeg hadde vondt i skulderen over lang tid var rasping helt håpløst, og jeg vennet meg til å bruke maskinen mer. Sist redigert av Filifjonka : 18-08-15 kl 08:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
Det er det jeg frykter. Derfor ønsker jeg meg en slik jeg allerede har, bare større. En beholder med kniv. Til å knuse nøtter, lage pesto og fiskekaker. Jeg trenger overhodet ikke noe til å raspe gulrøtter eller parmesan. Jeg har et godt utvalg av Microplane. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Bruker du food processor?Kjøpte nylig ny stavmikser, men den suger. Så hvis det finnes en stor beholder til en stavmikser, så er jeg interessert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Ja, det er klart. Men det hadde vært fint hvis det var enklest mulig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Bruker du food processor?Ja, det kan hende det fins. Men jeg bare presiserer at de raspe-delene kan du kaste og aldri forholde deg til om du ønsker det, og da står du igjen med beholder med kniv. De er ikke med når du bruker kniven. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|