Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husk å stemme til kirkevalget

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-15, 09:30   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Husk å stemme til kirkevalget

Jeg vil bare minne om å stemme til kirkevalget, til alle som skal det. Selv er jeg utrolig for å forme organisasjoner innenifra, fremfor å klage fra utsiden. Jeg ønsker feks like muligheter til vigsel, uanhengig av legning.

Det kan da være greit å vite at Åpen folkekirke har egne lister til valget, slik at det skal være enkelt å finne ut hvem som er enig med dem. De skriver selv på facebook:

Sitat:

Organisasjonen vil jobbe for en vigselsliturgi for likekjønnede par innenfor rammen av Den norske kirke. Vigselssaken er en symbolsak i arbeidet for en åpen folkekirke og for menneskers forhold til kirken.

http://apenfolkekirke.org/

Gammel 21-08-15, 09:32   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husk å stemme til kirkevalget

Enig med deg. Jeg blir litt ledd av når jeg sier jeg skal stemme ved kirkevalget, men det er utrolig viktig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 09:37   #3
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal stemme. Nå tror jeg begge listene her har kandidater som er for en åpen folkekirke, så jeg må sette meg litt mer inn i hva de står for før jeg leverer stemmen min. Det skal blir spennende å se om initiativet Åpen folkekirke kan være med å gi (det jeg ser som) en positiv endring i kirken.

Gammel 21-08-15, 09:39   #4
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Takk. Då fann eg ut av eit par ting. Dei har ikkje liste her, så då var det ikkje så rart at eg ikkje fann den.

Gammel 21-08-15, 09:43   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker å ikke være medlem av en organisasjon som går så til de grader på tvers av det jeg står for. Jeg kan ikke melde meg inn i alle organisasjoner jeg er uenig med, for å prøve å forandre dem innenfra, så jeg velger å stå utenfor. Men veldig bra at de som er medlemmer jobber for å få kirken til å bli en anstendig institusjon, som ikke driver med diskriminering av egne medlemmer.

Gammel 21-08-15, 09:54   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg foretrekker å ikke være medlem av en organisasjon som går så til de grader på tvers av det jeg står for.

Jeg mener selvsagt de som ER medlemmer. Erfaringsvis er det likevel kun ca 15 % som stemmer, selv om det som regel er plassert i samme bygg som de nasjonale politiske valgene. Det er for lite!

Jeg kjenner flere som sier de kaster konvolutten fra kirkevalget, likevel er de sure pga diskruimineringen av homofile. vel, her har man en mulighet til å gjøre litt for å endre på det, og den mener jeg man bør bruke - hvis man bryr seg om slikt.

Gammel 21-08-15, 09:56   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke meldem og kan derfor ikke stemme, men syns det er superviktig at de som faktisk er medlem gjør det! Høvdingen er fremdeles medlem, av latskapsgrunner, men han har selvsagt benyttet seg av sin rett til å påvirke. Heia Åpen folkekirke, sier jeg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 09:57   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det jo sånn at veldig mange i Norge er medlem av kirka uten å bruke den noe særlig aktivt, tenker dere at det er viktig at de også stemmer? I så fall hvorfor?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 09:58   #9
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg skal stemme på Åpen folkekirke si liste.

Eg synest det er utruleg trist at den debatten om homofili i kyrkja, som naturleg nok har blussa opp i forkant av kyrkjevalet, fører til at så mange melder seg ut like før valet. Dei konservtive stemmene roper høgt nå, og når folk som er ueinige melder seg ut i staden for å stemme, mister ein jo påverkningskrafta ein elles kunne hatt.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 09:59   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nå er det jo sånn at veldig mange i Norge er medlem av kirka uten å bruke den noe særlig aktivt, tenker dere at det er viktig at de også stemmer? I så fall hvorfor?

Ja, det syns jeg. Den norske kirke er en aktør med stor påvirkningskraft på samfunnet rundt seg, det de driver med er jo ikke bare strengt internt.

Gammel 21-08-15, 09:59   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg mener selvsagt de som ER medlemmer. Erfaringsvis er det likevel kun ca 15 % som stemmer, selv om det som regel er plassert i samme bygg som de nasjonale politiske valgene. Det er for lite!

Jeg kjenner flere som sier de kaster konvolutten fra kirkevalget, likevel er de sure pga diskruimineringen av homofile. vel, her har man en mulighet til å gjøre litt for å endre på det, og den mener jeg man bør bruke - hvis man bryr seg om slikt.

Ja, det skjønner jeg meg ikke på. Selvsagt må man stemme når man er medlem, og særlig hvis man er uenig i det som foregår!

Gammel 21-08-15, 10:03   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

(Når det er sagt, så synes jeg det er litt vanskelig å finne ut av ting og tang. Min menighet (som jeg aldri er i) har navn med alder og ikke mer info, når jeg går inn på siden. Før har det vært slik at hver nominert har skrevet egen faktarute om seg selv, og det har vært hummer og kanari, mildt sagt.

Det krever litt å finne ut av hvem man skal stemme på, og det skjønner jeg at ikke alle gidder.

Gammel 21-08-15, 10:04   #13
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Ja, det synes jeg - såfremt de har en mening. Selv er jeg så godt som aldri i kirken, men jeg har sterke meninger om hvordan jeg synes min kirke skal være likevel.

Gammel 21-08-15, 10:05   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er man medlem har man et ansvar for hvordan organisasjonen er og utvikler seg. Her jeg bor er det allerede en raus og åpen folkekirke, slik jeg håper den vil bli flere steder i landet. Som Tally skriver, har kirken fortsatt overraskende stor påvirkningskraft. Derfor er det viktig at alle som ønsker en endring stemmer.

Gammel 21-08-15, 10:29   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For første gang i mitt liv, skal jeg stemme ved kirkevalget i år. Jeg skal stemme Åpen Folkekirke.

Gammel 21-08-15, 10:34   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes kirken burde fratas vigselsretten, ettersom de ikke vil vie alle som har rett til å gifte seg etter ekteskapsloven.

Eller egentlig synes jeg kirken (og alle andre livssynssamfunn) burde fratas vigselsretten uansett - at de kan holde seg til den religiøse delen av ritualet (og så kan de få bestemme helt selv hvilke regler folk må følge for å få ta del i dette, som ved dåp og konfirmasjon), men at man skal være nødt til å gifte seg "borgerlig" for at ekteskapet skal være juridisk gyldig. Skille ritualet fra jussen, altså, og la folk velge fritt om de vil ha begge eller bare det ene. Men det har jeg ment i mange år.

Gammel 21-08-15, 10:37   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Skilpadda, det har jeg ikke tenkt over, men slik er det vel faktisk i USA? Der er seremoniene rene ritualer, man må innom vigselskontoret og få papirene sine der.

Gammel 21-08-15, 10:38   #18
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes kirken burde fratas vigselsretten, ettersom de ikke vil vie alle som har rett til å gifte seg etter ekteskapsloven.

Eller egentlig synes jeg kirken (og alle andre livssynssamfunn) burde fratas vigselsretten uansett - at de kan holde seg til den religiøse delen av ritualet (og så kan de få bestemme helt selv hvilke regler folk må følge for å få ta del i dette, som ved dåp og konfirmasjon), men at man skal være nødt til å gifte seg "borgerlig" for at ekteskapet skal være juridisk gyldig. Skille ritualet fra jussen, altså, og la folk velge fritt om de vil ha begge eller bare det ene. Men det har jeg ment i mange år.

Eg er einig i det.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 10:39   #19
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg ønsker av og til å gifte meg med Skilpadda.

Gammel 21-08-15, 10:40   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Skilpadda, det har jeg ikke tenkt over, men slik er det vel faktisk i USA? Der er seremoniene rene ritualer, man må innom vigselskontoret og få papirene sine der.

Det er mange land der det er sånn - Tyskland, blant annet, og jeg lurer på om Frankrike har det også? Det er jo egentlig vi som er rare, som har hatt statskirke helt frem til nå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.