Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-15, 13:24   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Jeg har lest tråden om hvor mye søvn folk trenger, og jeg kjenner at jeg blir skikkelig misunnelig på de som kan klare seg på bare 5 timers søvn. Nå har ungene blitt større, og det er helt slutt på alenetiden med mannen min om kvelden siden jeg legger meg like etter ungene har sluknet (rundt kl 23). Ungene legges før, men de sovner jo aldri og dermed har veggene våre ører.

Men altså: Er det noen som har positiv erfaring med å øve kroppen på å klare seg på mindre søvn?

Det er egentlig en helt absurd tanke, for jeg har slitt med søvn lenge. Nå ser jeg ut til å funnet løsningen å problemet og burde egentlig være overlykkelig over at kroppen klarer å sove 6-7 timer hver natt. Men tida er så knapp, og det føles egentlig så unødvendig å bruke så mye av den på å sove.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 13:37   #2
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Jeg tror ikke jeg skjønner problemstillingen sånn rent personlig. Jeg ELSKER å sove, og ser nesten på det som en verdifull hobby. Så å øve meg på å sove mindre er uaktuelt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 13:40   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tror ikke jeg skjønner problemstillingen sånn rent personlig. Jeg ELSKER å sove, og ser nesten på det som en verdifull hobby. Så å øve meg på å sove mindre er uaktuelt.

Sånn er jeg også! Jeg vil heller sove mer enn mindre. Men jeg ser problemet med tiden som forsvinner altså.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 13:45   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tror ikke jeg skjønner problemstillingen sånn rent personlig. Jeg ELSKER å sove, og ser nesten på det som en verdifull hobby. Så å øve meg på å sove mindre er uaktuelt.

Jeg har sovet jevnt over alt for lite i over fire år nå, og skjønner ikke for mitt bare liv hvorfor en skulle ville sove mindre.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 14:04   #5
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Det er en del tips her (og mange andre steder). Jeg har aldri testet noen av dem. Men det virker jo logisk at man kan sove litt mindre dersom man klarer å forbedre søvnkvaliteten.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 14:06   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.555
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Jeg er også veldig glad i å sove, men jeg føler at søvnbehovet mitt går ut over muligheten til å være sosial. Jeg orker nesten ikke å gå på kino, fordi jeg er så trøtt at det gjør vondt når klokka nærmer seg 23, og sene kvelder med øl/vin og venner kan jeg bare glemme, for om jeg får i meg litt alkohol kommer den smertefulle trøttheten klokken 21 i stedet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 14:11   #7
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Før jeg fikk barn var jeg av den oppfatning om at jeg trengte mye søvn for å fungere, og jeg sov mye men kvaliteten på søvnen var heller dårlig, etter jeg fikk barn har jeg kuttet kraftig ned på søvn og allikevel er det ikke nødvendigvis timene med søvn som er avgjørende for om jeg føler meg uthvilt. For min del henger søvnbehov veldig tett sammen med kvalitet på søvnen. Fem timers uavbrutt søvn =uthvilt og happy vs. åtte timers avbrutt søvn/dårlig søvn = trøtt og sur.

Du kan ikke flytte på søvnen da, om du ønsker mer alenetid?


Sist redigert av Serena : 28-08-15 kl 14:21.
Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 14:18   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.868
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg tror ikke jeg skjønner problemstillingen sånn rent personlig. Jeg ELSKER å sove, og ser nesten på det som en verdifull hobby. Så å øve meg på å sove mindre er uaktuelt.


Jeg elsker også å sove, det er rett og slett fantastisk. Likevel fungerer jeg ikke optimalt når jeg ikke får nok søvn og selv om jeg ikke ønsker å sove mindre hadde det definitivt hjulpet å finne måter å klare seg bedre med det jeg får. Så jeg kan godt forstå Tjorvens spørsmål.

I motsetning til Serena kan ikke søvnkvaliteten erstatte mengden for meg. Jeg sover uavbrutt og godt hver natt, men jeg trenger likevel flere timer for å føle meg skikkelig uthvilt.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 14:19   #9
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har lest tråden om hvor mye søvn folk trenger, og jeg kjenner at jeg blir skikkelig misunnelig på de som kan klare seg på bare 5 timers søvn. Nå har ungene blitt større, og det er helt slutt på alenetiden med mannen min om kvelden siden jeg legger meg like etter ungene har sluknet (rundt kl 23). Ungene legges før, men de sovner jo aldri og dermed har veggene våre ører.

Men altså: Er det noen som har positiv erfaring med å øve kroppen på å klare seg på mindre søvn?

Det er egentlig en helt absurd tanke, for jeg har slitt med søvn lenge. Nå ser jeg ut til å funnet løsningen å problemet og burde egentlig være overlykkelig over at kroppen klarer å sove 6-7 timer hver natt. Men tida er så knapp, og det føles egentlig så unødvendig å bruke så mye av den på å sove.

Hva er løsningen?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 14:41   #10
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Er det ikke individuelt hvor mye søvn man klarer seg med, da? Jeg sover i gjennomsnitt 6.5 timer om hverdagene, men gjør ikke noe spesielt for å klare meg med så lite. (Hvis det i det hele tatt er lite.) Jeg "klarer meg", som i kommer gjennom en arbeidsdag på et vis, de få nettene jeg ufrivillig bare sover 4 timer også, men jeg har ikke noe ønske om lære å klare meg med så lite søvn. Jeg får hodepine, lav frustrasjonsterskel og konsentrasjonsproblemer når nattesøvnen havner under 5 timer, og det synes jeg ikke der behagelig å leve med.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 14:44   #11
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Hørte på radio for et par uker siden at hvor mye søvn en trenger er genetisk betinget, i følge ny forskning. Det samme gjelder til en viss grad også overskudd. :bidrar:

Om det stemmer vet jeg ikke da..

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 15:28   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.890
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Utifra hva jeg har lest, virker det også som om søvnbehov er genetisk betinget og kan variere mye fra person til person. Det virker derimot sannsynlig at man kan klare seg med noe mindre tid i senga om man har dårlig søvnkvalitet og får forbedret den.

Skulle gjerne klart meg med mindre søvn, men har innsett at jeg trenger 7-8 (helst 8) timer for å fungere bra.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-15, 15:33   #13
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Jeg tror heller jeg hadde jobbet med å snu barna, blant annet ved å dra dem opp i helgen, hvis de sover lenge. Det gjorde vi i sommer, og det "reddet" voksentimene på kvelden. Vi har fortsatt etter ferien, og det gjør mandagen lettere for dem.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-15, 20:03   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

For meg funker det fint å sove 5 timer om natten, også heller sove litt på ettermiddagen. God, gammeldags ettermiddagslur, rett og slett. Jeg er sikker på at det er noe man kan venne seg til, med trening.

Det blir ellers en vane å sove mindre når man har gått uten søvn hver eneste natt i tre år, men jeg er lunken til å anbefale den metoden til andre. Da vil jeg før anbefale slag av våte håndklær under fotsålene for å holde seg våken en time lenger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-15, 22:22   #15
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Jeg lærte meg å endre søvnmønster som 18-årig, enslig mor med nattevaktsarbeid, baby og egenstudier.
Det var rett og slett ikke rom for mye søvn og jeg mener bestemt at jeg da avprogrammerte meg selv fra å ha et 7-8 timers søvnbehov til å greie meg med ujevn og lite søvn.
Dette har jeg holdt fast ved siden, og jeg greier hverdagen helt fint med 3 timers god søvn pr. døgn. Det er helt likegyldig når på døgnet denne søvnen foregår.
Jeg kan ikke sove eller hvile på ettermiddagen,- da blir jeg både sliten og sur og går da derfor heller på tur eller trener.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-15, 16:56   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinnoff] Kan man lære seg å klare seg med mindre søvn?

Søvnbehov er individuelt, men jeg tror helt klart man kan venne seg til å fungere på mindre søvn.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no