Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Roma med 12-åringen

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-15, 11:03   #1
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Roma med 12-åringen

Neste helg skal jeg og sønnen min på 12 til Roma. Jeg har ikke vært der før.

Er det noen som har vellykkede erfaringer å dele?

Gammel 29-09-15, 12:44   #2
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Roma med 12-åringen

Jeg har vært i Roma minst syv ganger uten barn. Så jeg har tatt vare på denne artikkelen fra Aftenposten i år i tilfelle det blir tur på meg og jentene.

http://www.aftenposten.no/reise/13-t...n-501601_1.snd

En av mine beste opplevelser er å bestige kuppelen i Peterskirken en kald morgen. Men det er høyt, smalt og trangt.

Ellers vil jeg bo forbi Spansketrappen og Borgheseparken neste gang. En t-bane tur fra Termini. Det er sentralt, noe luksuriøst akkurat ved trappen, og samtidig litt lokal stemning. Sentralt nok til å gå til de obligatoriske severdighetene i indre by.

Gammel 29-09-15, 13:08   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gikk på en sånn film som skulle gi oss en "reise gjennom Romas historie", mest fordi jentene hadde så lyst. Men, det som var veldig bra var at vi kunne kjøpe en kombinert billett med Colosseum, og da vi kom bort dit bare gikk vi rett forbi en anseelig kø. Dette var i høstferien for to år siden. Uansett så er min anbefaling å kjøpe billetter til Colosseum på forhånd om det i det hele tatt er mulig.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-09-15, 20:43   #4
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Kom nettopp hjem etter tur med 10 og 14 åring.
Castell Sant Angelo var helt klart turens absolutte høydepunkt. Pantheon var flott. Collosseum er morsomt å ha sett, men det var mye ... stein ...
Spansketrappen var overfylt og masete. Borgheseparken var nedslitt og skikkelig trist.
Snik dere inn i rolige bakgater, finn en trattoria med koselig bakgård, spis verdens beste pizza margerita. Finn en trapp og spis is og se på folkelivet. Ungene elsket kunsten og livet på Piazza Navona.

Gammel 29-09-15, 20:46   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Oj, det var mye Pasta! Vi har bare fra fredag ettermiddag til mandag morgen, så vi må prioritere hardt.

Gammel 29-09-15, 22:05   #6
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Snuppa og jeg reiser også til Roma nå i høstferien, så jeg suger til meg alle tips!

Gammel 01-10-15, 23:35   #7
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Besøk i bydelen trastevere for spising på kvelden. Super opplevelse for liten og stor. Ellers støtter jeg kupeen på Peterskirken. Veldig flott. Tror jeg hadde droppet set sittende kapellet om jeg bare hadde hatt en helg.
Kjøp billetter av en guide på utsiden av Colosseum om dere skal dit. Da blir opplevelsen litt mer enn bare Stein 😄

Gammel 02-10-15, 09:09   #8
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Jeg følger med her for tips og konkluderer når vi nærmer oss. Vennene vi skal besøke hjelper oss med billetter til Colosseum.

Gammel 02-10-15, 09:19   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ihvertfall fått med meg Colosseum. Og i motsetning til veldig mange andre syns jeg ikke Trastevere var så veldig sjarmerende. Mye tagging og søppel og turistsjapper.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 09:21   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Pasta.

Villa Borghese er ikke noe spes.
Spansketrappen er ingenting å se.
Bruk tiden på områdene rundt Pantheon. Mye fin arkitektur og flott stemning. Kanskje Campo Fiori.
Colosseum er kanskje et must, men jeg liker det ikke noe særlig. Bedre med Forum, selv om det er stort. Jeg liker Forum godt, men det krever selvsagt en viss interesse for historie. Og det tar litt tid. Men jeg synes nesten at Forum er hele vitsen med Roma, det er jo grunnlaget for alt. For å forstå byen.
Ellers er Castello Sant Angelo interessant. Ta det på veien mot Vatikanet.
Peterskirken er flott, jeg hadde droppet museene og sixtinske kapell, ihvertfall med barn.
Trastevere er ikke så fantastisk som mange synes. Helt ok å få med seg, men liker Pantheon- og Piazza Navonaområdet bedre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 09:40   #11
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pass i hvert fall på å ha litt tid til å bare vandre, det er så mye fint og så mange overraskelser. Jeg synes også området rundt Pantheon / Piazza Navona / Campo de’ Fiori er nydelig og perfekt til det formålet. Vi hadde ellers stor glede av en sightseeingbuss, vi fikk dekket utrolig mye på kort tid med den. For øvrig elsket ungene Bocca della Verità og Isola Tiberina. Og så synes jeg jo det kommer litt an på hva tolvåringen har et forhold til fra før også – mine var helt ville etter å se Colosseum, men langt mindre ville etter å se Forum Romanum, så da ble det sånn.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 09:42   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig i sightseeingbuss, da fikk vi sett mye og hvilt føttene litt samtidig. Vi hadde ikke med trettenåringen, men jeg er tenmelig sikker på at Colosseum hadde vært på toppen av hans liste.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 09:47   #13
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine to (den gangen 12 og 10) var begeistret for Colosseum, men mindre begeistret for Forum Romanum. Det kan også ha noe med å gjøre med at det ble for varmt, og at vi tidligere i ferien hadde vært i Pompei og da er alle andre ruiner litt nedtur i en periode.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 10:27   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror på 10 er i Roma med mine foreldre denne uka (kommer hjem i dag), og min mor har sendt over en liste over hvor de har vært (jeg vet ikke hva alt er en gang, men det går jo an å søke opp om man ønsker tips, noe av dette er jo veldig kjent, mens andre er mer morsomme småting):

Vittorio Emanuelemonumentet (bløtkaka)
Spansketrappen
Fontana di Trevi
Colosseum
Forum Romanum
Trajans Marked
Bocca della Verita (sannhetsmunnen)
Nøkkelhullet på Aventinerhøyden
Trastevere og Santa Maria i Trastevere
Peterskirken
Vatikanmuseet
Det Sixtinske Kapell
Kapusinerklosteret (skaller og knokler)
Pantheon
Elefanten som bærer obelisken
Santa Maria sopra Minerva (blått tak med stjerner) bak elefanten
Piazza Navona
Campo de Fiori
Piazza Colonna
Palazzo Spada med Borrominis corridor (illusjonskunst/optisk bedrag)
Chiesa di San Ignazio Loyola med Jesus himmelfart som optisk bedrag
Roma Store (Forza Roma)

Så vidt jeg forstår var Kapusinerklosteret veldig fascinerende, og også Palazzo Spada (illusjonskunst/optisk bedrag) hadde vært veldig morsomt for storebror. Jeg kan høre mer med ham når han faktisk er hjemme.

Vet at mamma forhåndsbestilte billetter alle stedene der det var mulig. Hun hadde også litt oversikt over anbefalte isbarer på forhånd, tror de har testet ganske mange av dem.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 10:28   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke noe hvilehjem å dra på ferie med foreldrene dine, ser jeg, apan!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 10:31   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ikke noe hvilehjem å dra på ferie med foreldrene dine, ser jeg, apan!

Det har jeg konkludert med også, var nesten litt bekymret i begynnelsen. Første dagen hadde de vært ute i 13 timer. Men mamma og pappa er veldig flinke til å prate med og engasjere storebror, de går fullt opp i ham når han er med, så jeg tror de har pratet nok med ham underveis til at dette er ting han også har hatt lyst til (og så tror jeg han har fått ganske mye is underveis). Spent på å høre når han kommer hjem.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 10:34   #17
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Fantastisk liste apan! Takk! Hører gjerne mer når de kommer hjem.

Gammel 02-10-15, 10:53   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes ikke det var veldig mye. Men vi er jo barnemishandlerene som dro ungene med på bytur og sightseeing i Sevilla i 46 grader, da. Noen reagerer litt på det...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-15, 12:18   #19
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Synes ikke det var veldig mye. Men vi er jo barnemishandlerene som dro ungene med på bytur og sightseeing i Sevilla i 46 grader, da. Noen reagerer litt på det...

Og vi som dro barna med på gåtur (hundrevis av trapper og mye stigning) mellom to av byene i Cinque Terre (Vernazzaa og Montorosso) i hetebølgen som var i juli i år.

Gammel 02-10-15, 12:39   #20
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Trastevere er oppskrytt, syns jeg. Uhorvelig mengde turister og litt skittent.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.