Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Gips eller panel?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-15, 11:28   #1
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gips eller panel?

Jeg bor i er gammelt hus. Nå er veggene stort sett tapetsert med strie-, glassfiber- eller strukturtapet.
Det er ikke fint, og når anledningen byr Sevilla jeg fornye flatene. Jeg gar lyst på trepanel. Ikke plater, det ser plastikk ut. Men ekte trepanel som skal males.
Alternativt er gips et greit valg. For? Mot? Tåleevne? Ulemper eller fordeler med å sette opp?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 11:53   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gips eller panel?

Gips tåler mindre og er mere jobb og sette opp (sparkle og pusse skjøter).
Jeg synes slette vegger (gips) er veldig pent og tidløst, samt enklere å male.
Når det er sagt, så skal vi etterhvert i gang med å pusse opp en enebolig og da kommer vi til
å gå for ferdigpanel.
Mye fordi det går kjappere(oppussing av dette rekkehuset friskt i minne), men også fordi jeg synes de helt enkle panelplatene er ganske pene.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 12:05   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Avbefaler gips hvis du har tenkt til å henge noe på veggene. Veldig greit å bare kunne bruke vanlige spikere/skruer/stifter/kroker i stedet for gipsplugger. Jeg er glad i tre. Det er liksom ingen ulemper med det.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 12:15   #4
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gips eller panel?

Vi har bygd ut veggene med stendere eller skrudd gipsen i eksisterende murvegg, så hos oss har det ikke vært problember med å henge ting på veggene.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 12:43   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gips eller panel?

Panel er pes å male. :80-tallshus:

Nå får man smartpanel uten panel-look også, altså slette vegger. Visstnok mye enklere enn gips, og vil tro de tåler litt mer. Jeg ville vurdert det, men har ikke sett de live.

http://www.ifi.no/vent-trendy-slettvegger

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 12:49   #6
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Jeg er veldig glad i panlevegger og hadde helt klart valgt det i huset deres. Dere kan jo bryte opp med en slett vegg som eventuelt kan taptseres hvis det er ønsket. I helt nye hus kunne jeg vurdert bare slette vegger, men i eldre hus synes jeg ofte blir ekstra fine med panel.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 12:54   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Vi hadde gips i forrige hus og likte det ikke.

Vi er såpass lite opptatt av interiør at vi valgte panelplater i neste hus og vi trives veldig mye bedre med det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 13:14   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gips eller panel?

Jeg skal rive villmarkspanelet og legge ferdigmalt panel. Panelplater hadde vi der vi bodde før, det kommer jeg ikke til å sette opp i et litt eldre hus.

Der vi ikke har panel har vi tapetserte, limte sponplater. Jeg fjerner tapeten nå, så kommer det noen og sparkler, pusser og maler. Alternativet var reparasjonsgips. Jeg orker ikke 300 kvadrat med panel.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 13:20   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Jeg kommer til å angre herfra til evigheten for at jeg ikke gjorde endringer på planen da huset her ble bygget. Gipsvegger er Satans måte å tøyse med menneskeheten på.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 13:22   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Gips skal brukes til å lege beinbrudd. Og kanskje lage små håndavtrykk av små nusselige hender. Eller avstøpning av en pupp i kunstøyemed.
Det skal aldri være på en vegg der det skal leve mennesker som rører seg.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 13:36   #11
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gips eller panel?

Panelvegger er fint, men veldig mye mer arbeid enn ferdigmalte panelplater og gips. Panelet krymper og utvider seg etter sesongen, og man må enten male før man har det på veggen eller male i den tørreste tida for at det ikke skal bli sprekker uten maling.

Jeg ville valgt panelplater med litt struktur i.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 13:38   #12
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Vi har litt gips, bla i trappeoppgangen. Litt i et tak. Kanskje jeg skal ha det på barnerom og garderoberom, der vi ikke skal ha så mye på veggene. Men ellers tror jeg at jeg skal forsøke å unngå gips. En og annen vegg med tapet kan være fint.

Men hvordan blir regnestykket?
Panel koster kanskje litt, men vi kan spikre det opp selv. Male selv.
Gips er rimeligere, men jeg orker ikke sparkle og det blir ikke fint. Ergo må vi ha noen til å gjøre det og det må males.

Noen som vet?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 13:45   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Vær obs på at trepanel og varmepumper ikke er så kompatible ... :må måle om igjen gamle greier:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 13:56   #14
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gips eller panel?

Vi har sprekkpanel og er skikkelig fornøyde. Altså billig glattpanel som sprekker opp litt i skjøtene når det tørker. Bakdelen er at det er langt mer jobb å sette opp fordi de må males på forhånd siden litt av noten/fjøren vil vise når det tørker. Dermed må de kvistlakkes, grunnes og males i alle fall ett strøk før de står oppe, det tar tid. Kan kjøpes ferdig grunnet, da. Men det blir så fint og passer inn i stilren nordisk stil, i litt mer romantisk, gammelmodig stil og i ren, enkel, mer maskulin stil, alt etter farge og omgivelser, siden det ikke er noe fas.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 14:01   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Hvis dere har rupanel bak er det bare å kjøre på med gips. Vårt hus fra 61 hadde rupanel bak alle veggplatene, så vi skrudde opp gipsen på rupanelen etter å ha revet veggplatene. Det er gull å ha rupanel bak ift å henge opp ting.

Hvis det ikke er det ville jeg definitivt gått for vanlig panel (ikke panelplater).

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 14:02   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Ja, Rug, det er veldig fint. Og denne fargen:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 14:03   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Vi har sånn panel i gangen (original vekselpanel fra 61), den er veldig fin.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 14:16   #18
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 42
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gips eller panel?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Gips skal brukes til å lege beinbrudd. Og kanskje lage små håndavtrykk av små nusselige hender. Eller avstøpning av en pupp i kunstøyemed.
Det skal aldri være på en vegg der det skal leve mennesker som rører seg.

Det er godt noen sier det, så jeg slipper. (Jeg synes ikke gips er noe fint, så hos oss har det aldri vært noe alternativ uansett, men mannen hadde uansett nekta. Det er han som må skru i skiten. Vi har penselmalte panelplater, men jeg skjønner hvorfor folk ikke vil ha det, jeg skulle helst hatt skikkelig panel overalt sjøl.)

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 14:17   #19
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gips eller panel?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ja, Rug, det er veldig fint. Og denne fargen:

Vi har et slikt soverom med Filippa fra Jotun. Det er mye fint panel å få. Vi har gips i stua og panel på soverommene og kjøkken. Vi bor i hus bygd ca 1930.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-15, 14:18   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gips eller panel?

Jeg har panel på én (stor) vegg og hater det. Det er ikke fint å henge bilder på. Det er ikke fint hos oss. Og det var ikke vi som satte det opp...

Jeg liker glatte vegger, de kan dekoreres som man vil. Men gips er djevelens verk, det er helt sant. Finnes det virkelig ingen alternativer i Norges rikeste land i 2015?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no