Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-15, 14:26   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Etter å ha googlet litt, tror jeg at kWh pris for husholdninger er 80 øre.
http://www.ssb.no/elkraftpris/

Så ser jeg på to tørketromler.

A koster 3000 kr.
B koster 5000 kr, men bruker mindre strøm.

A: Energiforbruk standard bomullprogram hel maskin (kWh) 4,7 altså 3,76 kr.
B: Energiforbruk standard bomullprogram hel maskin (kWh) 2,17 altså
1,74 kr.

Hvis tørketrommelen brukes 200 ganger i året, så koster den dyreste meg ca 400 kroner mer. Det tar likevel 5 år før det utgjør 2000 kroner. Jeg kan ikke helt se for meg at jeg bruker den mer enn 200 ganger i året. Jo mindre den brukes, jo lenger tid tar det før jeg har spart noe på å velge den dyreste.

Men så har jeg hørt at kondenstromler avgir varme til rommet, og da blir kWh mindre hvis jeg likevel skulle varmet opp rommet (noe jeg gjør).

Regner jeg feil, tenker jeg feil? Hvis det tar minst 5 år før det lønner seg å velge energiklasse A, kan jeg ikke kjøpe C og bare bruke 3000 kroner nå?

Begge tar 7 kilo, lydnivået er likt (den billigste faktisk bittelitt bedre), ingen har børsteløs motor, begge bruker sensor. Den eneste utgjørende forskjellen jeg kan se er at den dyre har antikrøllfunksjon og oppfriskningsfunksjon. Jeg må altså velge om det er verd 2000 kroner ekstra. Siden jeg aldri har hatt en tørketrommel, så vet jeg ikke hvor avgjørende det er.

Hvis tøyet blir liggende i tørketrommelen, blir det krøllet uansett om det er antikrøll eller ikke?
Hvis vasken tas ut like etter at den er ferdig, vil den billige tørketrommelen gi meg forferdelig krøllet tøy i forhold til den dyre?

Hva brukes oppfriskning til?

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.