Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Dvs språket du lærte (etter) engelsk, som regel fransk, tysk eller spansk.
Jeg bruker det språket hver uke i jobb, jeg underviser i det 5 3,27%
Jeg bruker det språket hver uke i jobb 5 3,27%
Jeg bruker det språket hver uke privat 9 5,88%
Jeg bruker det språket en gang i måneden i jobb 9 5,88%
Jeg bruker det språket en gang i måneden privat 7 4,58%
Jeg bruker det språket maks en gang per år i jobb 9 5,88%
Jeg bruker det språket maks en gang per år privat 14 9,15%
Jeg bruker det språket med noen års mellomrom i jobb 3 1,96%
Jeg bruker det språket med noen års mellomrom privat 18 11,76%
Jeg bruker nesten ikke als det språket/de språkene 83 54,25%
Carotte 10 6,54%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-16, 08:55   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?

DVS IKKE ENGELSK uten språkene etter det.
NB! Det ble i entall, men det kan selvsagt være flere språk det er snakk om også, det er bare begrenset hvor mye man får plass med i en spørreundersøkelse.

Personlig så har jeg ikke hatt mye bruk for tysk som jeg først lærte og så fransk. MEN, jeg har hatt glede av det uansett. Jeg lærte meg også italiensk som barn og disse romanske språkene gjør at jeg skjønner en del av f.eks. spansk. Spansk er et språk som jeg har hadde rundt meg daglig i over to år. Jeg har ikke snakket disse språkene så mye som voksen, men jeg skjønner dem greit. Jeg har f.eks. vært med i et møte i Nederland der det ble snakket nederlansk og jeg kunne være med i diskusjonene (men jeg var nødt å snakke engelsk) ettersom de andre språkene gjorde at jeg skjønte mye.

Sist redigert av Pelen : 29-01-16 kl 09:59.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:01   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor stor glede har du hatt av at du lærte fremmedspråk i skolen?

Har grunnfag i tysk, pluss et skoleår i Tyskland. Det går gjerne pr mellom hver gang jeg bruker det til noe.

Gammel 29-01-16, 09:04   #3
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde kun fremmedspråk på vgs, og bruker det ikke i det hele tatt. Jeg slet med faget, og det er helt borte fra min hjerne.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:05   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde tysk B-språk (ungdomsskolen og et eller to år på vgs), og russisk som C-språk (tre år vgs). Det er ikke så ofte jeg bruker noen av dem, men jeg er glad jeg har dem, likevel.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:09   #5
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Hadde tysk på ungdomsskolen og fransk på vg., har knapt hatt bruk for det og bruker det nesten inte als.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:21   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde tysk B-språk, altså 4 år og kan virkelig ikke føre en samtale på det språket. Jeg forstår selvfølgelig noe, særlig skriftlig, men det er lite jeg har hatt glede av det. Hang etter fra ungdomskolen og fikk aldri hentet meg inn på videregående. Jobbet så mye med grammatikken at ordforrådet ble det aldri så mye tid til.

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 29-01-16 kl 09:46.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:21   #7
Cabrel
Aktiv

Cabrel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Cabrel er litt kulCabrel er litt kul
Standard

Jeg hadde fransk på ungdomsskolen og videregående, og et år på universitet i Frankrike etter det. Jeg leser fransk hver uke privat, men det blir dessverre sjelden at jeg snakker - så den muntlige delen halter litt.
På jobb har jeg behov for fransken kanskje en gang eller to i måneden, heldigvis på et ganske enkelt nivå.

Cabrel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:27   #8
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Engelsk bruker jeg mye. Ikke veldig mye i jobb, men uten engelsk ville jeg slitt med faglig oppdatering.

Tysk snakker jeg dessverre for dårlig til at jeg kan bruke det aktivt muntlig, men jeg har likevel hatt god bruk for det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:29   #9
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker ikke tysken min ofte. Det går år og dag mellom hver gang. Likevel konstaterer jeg fornøyd at jeg fortsatt forstår utrolig mye tysk når jeg er i Tyskland, og ungene er imponert over at jeg kan ytre enkle ting på tyskernes morsmål når vi er der på ferie... Jeg tror ikke jeg skulle ha vært så lenge i Tyskland før jeg fikk dreis på talemålet igjen egentlig, eller - igjen og igjen - jeg var ikke spesielt god i tysk på skolen, men heller ikke spesielt dårlig. Midt på treet pluss, omtrent så langt som min motivasjon strakk seg på den tiden.

Det største utbyttet jeg har hatt av å lære tysk, det er kanskje det at jeg fikk interesse for å lære språk. Jeg har tatt ett år med spansk og ett år med latin i tillegg, og det var bare fordi jeg syntes det var moro. Jeg tilnærmer meg språk på samme måten som jeg tilnærmer meg matte. Det vet jeg ikke er anbefalt egentlig, men det er sånn hodet mitt virker. Jeg liker å gjenkjenne systemer, å se hvordan systemene skiller seg fra hverandre, å utforske rett og slett.

Nytteperspektiver blir ofte litt snevre - jeg er lærer, og det hender at elevene ønsker å diskutere nytten av det de lærer, og da hender det at jeg blir skuffet over hvor utrolig konkret nyttebasert de tenker. "Jeg kan bruke A til B, og da er det nyttig."

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:34   #10
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt stor glede av det på mange forskjellige måter, men skulle ønske fokuset var mer på ordforråd fremfor ekstrem terping på grammatikken.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:34   #11
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nok ikke spesielt stor glede av fransken, jeg har egentlig aldri brukt den. Skjønner fortsatt litt, men kan nok ikke si noe som helst sjøl.
Jeg har mer glede av det året med latin jeg tok på videregående, både for språkforståelse og videre når jeg har studert biologi.

Gammel 29-01-16, 09:34   #12
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde fransk på ungomsskolen og gymnaset. Kjenner igjen mange ord, husker også noe,men har aldri brukt det.

Gammel 29-01-16, 09:36   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Engelsk bruker jeg daglig, og livet hadde vært ganske kjedelig om jeg ikke kunne det flytende. Jeg leser engelsk, ser filmer på engelsk, kommuniserer på engelsk og bruker det som arbeidsspråk.

Jeg hadde i tillegg fransk, men til tross for gode-ish karakterer greide jeg aldri å virkelig lære språket. Det er ikke noe som hemmer meg i hverdagen, men det er f.eks noen jobber jeg har gått glipp av. I tillegg hadde det vært gøy å kunne ha samme forhold til fransk kultur som jeg har til engelskspråklig.

På turer til Frankrike savner jeg å kunne sitte på metroen å lytte til folks småprat. Språk gjør deg jo i større grad til en "insider", en følelse jeg søker på ferie.

Jeg vurderer stadig vekk å ta opp igjen fransken, lære meg spansk i tillegg og japansk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:37   #14
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde veldig nytte av fremmedspråket mitt da jeg var student, fordi det ga meg en morsom og forholdsvis godt betalt sommerjobb.

Jeg bruker det lite nå, men har glede av å kunne forstå og snakke fransk dersom jeg er i Frankrike, eller med foreldre i klassen som har det som morsmål. Jeg setter pris på å kunne et ekstra språk selv om jeg ikke bruker det spesielt mye.

Erfaringsmessig kan man også komme et godt stykke i land med liknende språk (Spania og Italia) med litt enkel fransk og jeg er glad for at jeg ikke er låst til et fremmedspråk når jeg er ute og reiser.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:37   #15
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Engelsk brukar eg daglig. Det ser eg omtrent ikkje på som fremmedspråk lengre sidan det er umulig å klare seg uten i min jobb.

Tysk brukar eg omtrent aldri og har gløymt det meste. Eg klarar ikkje å lage grammatisk korrekte setningar, men eg klarar å oversette enkle tyske tekstar til norsk.

Gammel 29-01-16, 09:44   #16
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Engelsk har vært og er veldig viktig. Det meste av faglitteratur jeg bruker er på engelsk (finnes ikke på norsk).
Tysk, som jeg lærte i fem år, er jeg litt mer i stuss på nytteverdien av. Men klart, om jeg ikke hadde kommet inn på medisin i Norge, kunne jeg sikkert fort endt opp i Tyskland.

Gammel 29-01-16, 09:47   #17
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Engelsk, som det ikke spørres om bruker jeg daglig privat. Alt fra å høre på podcast, til å forstå filmer og tv-serier med og uten tekst. I løpet av turistsesongen bruker jeg det et par ganger i uka på jobb.

Fransk, har jeg aldri vært flink nok i til å ha i funksjonell bruk. Men det har hjulpet meg til å forstå enkel italiensk og spansk og jeg skal nok klare meg på ferie i frankrike. I jobbsammenheng kan jeg kun bruke fransken til å få franskmennene til å snakke engelsk.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:47   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Engelsk er arbeidsspråket mitt. Tysken har aldri blitt praktisert.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-16, 09:56   #19
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Engelsk bruker jeg så og si hver dag.
Tysk fra ungdomsskolen bruker jeg så og si aldri, men jeg kan lese det hvis jeg må. Men å snakke språket gjør jeg helst ikke.

Gammel 29-01-16, 09:57   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde fransk som B-språk. Jeg er ikke særlig god i det, men prøver å snakke det når jeg er i Frankrike, og har helt greie leseferdigheter, som jeg tidvis bruker på jobb. Jeg kan nok til å tjuvlytte på fransk.

C-språket mitt er derimot jobben og livet mitt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.