Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

UV-klær

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-07, 23:47   #1
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

UV-klær

Jeg har klokkeklar tro på at solen finner veien til Skandinavia i sommerferien, og jeg tenkte å kjøpe UV-tøy til snuppa.

I fjor kjøpte jeg denne drakten fra Lion in the sun

Den er i bomull, og ikke i det klamme syntetiske stoffet som jeg synes alt annet UV-tøy har. Drakten selges bare i str. 2 år, og det er for lite. Er det noen som vet om andre produsenter av UV-tøy i bomull?

Eller er disse lycra-polyester-nylon dressene mer behagelige enn de ser ut til? Kanskje jeg bare skal kjøpe en sånn, noen som har anbefalinger?

Takker og bukker.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-07, 23:50   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: UV-klær

Jeg har fått med meg noe UV plagg fra gode gamle Marco Polo

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 00:01   #3
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det sånn at vanlige klær beskytter veldig dårlig? (Jeg har jo fortsatt til gode å se noen bli særlig brune eller solbrente under klær, selv om jeg vet at det er ulike UV-stråler ute og går). Vil ikke vanlige klær + solkrem gi grei beskyttelse?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 00:06   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en t-skjorte med UV-beskyttelse fra Quicksilver til poden, i bomull, myk og god og kul.
Selv har jeg en fra O'neill.

Gammel 18-06-07, 00:12   #5
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Er det sånn at vanlige klær beskytter veldig dårlig? (Jeg har jo fortsatt til gode å se noen bli særlig brune eller solbrente under klær, selv om jeg vet at det er ulike UV-stråler ute og går). Vil ikke vanlige klær + solkrem gi grei beskyttelse?

Hvitt tynt tøy beskytter dårlig, farger er bedre
Ellers tenkte jeg mest å bruke UV-tøy når vi skal på stranda, mest for å slippe å smøre så mye.

Fra kreftforeningens sider:

Opprinnelig lagt inn av Kreftforeningen

Klær med farge beskytter mest!
Lette klær er bra som solbeskyttelse – og klær med farge beskytter mest. Hvite, tynnvevde stoffer har en beskyttelse som tilsvarer faktor 5-8. Dette gjelder for syntetiske stoffer, bomulls-blandinger og viskose. Klær beskytter både mot UVA- og UVB-stråler. På stoffer som er tykkere vevet kan beskyttelsesfaktoren gå opp til over 50. Det samme skjer om tekstilene er farget. For eksempel vil en rosa, tynn bomullsskjorte ha en beskyttelsesfaktor på 25, gul bomull på 30 og rød på over 50. Kanskje dette bør være en grunn til å bruke fargerike klær i solen?

Vær oppmerksom på at hvis klærne blir våte blir beskyttelsen mindre. En tynn, lys t-skjorte som er våt vil derfor ha en beskyttelse som er temmelig lav. Klær med mønster kan gi ujevn beskyttelse.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 01:21   #6
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her har vi klær fra Stingray - kan sees/kjøpes HER

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 20:17   #7
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig fornøyd med UV-draktene fra Banz. Kjøper dem på ebay. Ungene blir ikke klamme i dem, og de liker godt å gå i dem når vi er på stranda og sånn. Selv om draktene blir våte så går de med dem uten å føle ubehag. Har de på seg ei vanlig t-skjorte så vrenger de den av seg så fort den er antydning til våt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-07, 20:30   #8
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

UV-tøy er veldig praktisk, i og med at det tørker kjempefort og kan brukes både som badetøy og "vanlig" tøy. Kjøpte podens UV-drakt hos Little Red Fish. Vet ikke om de har bomull, men du kan jo sjekke.

Gammel 18-06-07, 22:13   #9
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi er veldig fornøyd med disse ikke-bomullsUVklærne. De tørker fort og er behagelige å ha på seg. Storesøster har alltid på seg slike klær når hun bader ute. Vi har prøvd mange forskjellige merker og hun har ikke klaget på noen av dem.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.