|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() Hvor kan man lære å strikke?Jeg lærte meg å strikke for halvannet år siden, og har prøvd meg på mye forskjellig, og håndterer det meste av rett og vrang, vridd og kast, mønster og fargeskifte og strikk i raden under og hui og hei. Men jeg er selvlært, og kan ikke mange av triksene. Nå skal jeg igang med en kofte, og jeg vet jo ikke om jeg klarer å strikke den pent, når det er så mye mønster. Så jeg skulle gjerne gått i lære. Vet dere hvor man kan gjøre det? Finnes det strikkeklubber, for eksempel? Kurs? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?Hvis du har en god strikkebutikk i nærheten, så kan kanskje de hjelpe deg? Ellers så er mitt beste tips å få tak i en eldre dame som kan strikke. Jeg kunne f.eks. ha funnet på å spørre nabodama over gata hvis jeg var i en lignende situasjon. Jeg innbiller meg at de fleste drevne strikkere vil bli overlykkelige over å dele sine beste tips. (Og så er det noen ting vi kan dele bort også, jeg har f.eks. lært tanta mi å strikke magic loop. ;-) ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?Pickles har masse strikkeskolevideoer. Jeg satt sjøl og lærte meg sammenvevning av glattstrikk i går, og det ligger ute masse småtips man gjerne ikke tenker på også, som hvilken vei det er penest å vri maskene på aktuelt sted i arbeidet. Jeg for min del klarer meg med det (og er også for det meste sjøllært), men jeg har sett at de tilbyr strikkekurs også, i butikken i Markveien. Det skulle være kurs på Vinterseilergenser nå, mener jeg.
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?Få se kofta da!
![]() |
#5 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?Du kan jo det viktigste, og når det gjelder å klare å strikke mønster pent så handler det mest om å klare å strikke jevnt. Ikke stramme (særlig viktig ting å tenke på med flere farger) eller strikke for løse masker innimellom. Dette handler antagelig mye om trening og håndlag, men jeg tror jo det noe kan hjelpe noe å være bevisst på det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?Jeg har lært aller mest om strikking ved å gå på strikketreff. Og på å øve og øve.
![]() |
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?Jeg er ganske dreven strikker, men har fått mange små tips og aha-opplevelser etter at jeg ble med i et par strikkegrupper på FB. Den ene heter Koftegruppa, den andre Strikkesida.
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?Det fins vel husflidslag rundt omkring. Her eg bur har dei iallfall samling kvar veke, og der er det nok mange som villig deler tips og kunnskap.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?På strikketreff er det mange gode tips å få. Og ikke minst inspirasjon. Det er i tillegg veldig hyggelig!
![]() |
#14 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?I tillegg til dei over nevnte tipsa, er Internett ei gullgruve. Eg kunne det grunnleggjande då eg begynte å henge på håndarbeidsforum og liknande, og har lært mykje der og ved å sjå videoar om teknikker på YouTube eller etter kvart Pickles sine sider. Sjølv har eg vore på ymse hobbyforum, men nå bruker eg ein god del tid i ei triveleg ravelry-gruppe.
![]() |
![]() |
#15 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?Strikketreff høres kjempebra ut! Jeg bruker nettet mye, søker støtt opp videoer. Men det er noe med å få de gode tipsene underveis. Som akkurat nå, når jeg strikker med mange farger, og lurer på hvordan jeg skal unngå at det blir stygt der hvor jeg bytter farge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvor kan man lære å strikke?
Kva meiner du med "stygt der hvor jeg bytter farge"?
![]() |
![]() |
|
|