Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Playdate

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-16, 12:04   #1
Enmamma
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2016
Hvor: Østlandet
Innlegg: 105
Enmamma er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Playdate

Hei,
Helt ny her så vet ikke helt om innlegget kan passe, men lurer på om andre kan kjenne seg igjen i situasjon hvor barnet har kommet i en alder hvor de vil bli med hverandre hjem etter bhg.
Datteren min er 3,5 år og har nå blitt bedt med hjem til en vi ikke aner noe om. Aldri snakket med foreldrene, tvert i mot blitt oversett hver gang jeg hilser på moren -før mor plutselig stopper meg forrige uke og gir beskjed om at sønnen hennes på 5år vil ha besøk av datteren vår. Hun skulle finne nr mitt og sende meg en sms sa hun før hun fortet seg videre: -p
Jeg har ikke lyst til å sende datteren min til fremmede, og neste gang jeg så henne i bhg. og hun ga datteren min beskjed om at vi skulle finne en dag snart så sa jeg at jeg skulle bli med. Hun så ut til å stusse litt på det, spurte datteren min om det var sånn, og 3åringen bekreftet at det ble fint!
"Ja, kanskje greit første gangen.." Svarte moren.
Datteren min leker ikke med denne gutten i bhg, og jeg blir kanskje litt paranoid, men er det andre der ute som også er litt "føre var"? Jeg vil jo helst ikke Være uhøflig, men heller det enn å sette barnet mitt i en situasjon jeg ikke er trygg på.

Enmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 12:10   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.550
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: playdate

Hvis barnet ditt ikke leker med det andre barnet, hvorfor skal hun bli med hjem da? Vil hun det selv?

Her begynte poden å være med venner hjem fra bhg. da han var ca 3,5 år, men da venner han leker med i bhg. Jeg tror ikke du har noe å være redd for, men jeg ville også blitt med om jeg var deg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 12:12   #3
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: playdate

Enig, syns ikke du er paranoid. Når de er så små som 3,5 år er det greit å være med første gangen ja, sånn har vi også gjort det med venner som var med hjem og når vi var med første gangen. Etter de har fylt 4 så har det vært greiere å bare sende dem, men her vi bor er det litt mindre forhold, og "alle kjenner alle".

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 12:14   #4
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: playdate

Minstemann hos oss har hatt et ønske om at jeg blir med de første gangene han har besøkt venner i barnehagen han ikke har vært hos før. Tror vel egentlig ikke vi begynte noe særlig med besøk før han var 4 år.
Med eldstemann var det vel egentlig ikke noe besøk før han var 5 mener jeg å huske.

Når de er så små som 3,5, så tenker jeg at det er helt greit at en av foreldrene er med.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 12:21   #5
Enmamma
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2016
Hvor: Østlandet
Innlegg: 105
Enmamma er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: playdate

Nei, det er akkurat det jeg også stusser på! De Gjør jo ikke det..: -p
3åringen ser sånn veldig opp til de større barna og synes det er stor stas selvom hun pleier leke med de gjevngamle. (Hun er veldig moden for alderen.)
Hun har Vært hjemme hos flere av venninnene sine, uten oss, uten at vi har ofret det én tanke, men så får jeg altså en sånn skurrende følelse på dette.. hmm.. Takk, ja jeg får bli med��

Enmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 12:22   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: playdate

Helt greit å bli med første gangen de skal på besøk til andre ja. Særlig når de er så små som hun er. Det hadde jeg også gjort, hvis jeg ikke kjente foreldrene.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 12:37   #7
Enmamma
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2016
Hvor: Østlandet
Innlegg: 105
Enmamma er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: playdate

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Enig, syns ikke du er paranoid. Når de er så små som 3,5 år er det greit å være med første gangen ja, sånn har vi også gjort det med venner som var med hjem og når vi var med første gangen. Etter de har fylt 4 så har det vært greiere å bare sende dem, men her vi bor er det litt mindre forhold, og "alle kjenner alle".

Dette er også en plass hvor stortsett "alle kjenner alle" , utenom oss som er forholdsvis nyinnflyttede.
Takk for alle svar! Godt å høre jeg ikke er paranoid, men at det er forståelig at jeg blir med��

Enmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 12:43   #8
Enmamma
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2016
Hvor: Østlandet
Innlegg: 105
Enmamma er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: playdate

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Helt greit å bli med første gangen de skal på besøk til andre ja. Særlig når de er så små som hun er. Det hadde jeg også gjort, hvis jeg ikke kjente foreldrene.

Takk, ja jeg kommer til å bli med inntil jeg føler meg trygg på dem tenker jeg�� Og om de synes det gjør noe at jeg er der så får de enten slutte å invitere, eller ha gutten sin her - om barna fortsatt vil leke sammen da☺

Enmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 12:47   #9
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: playdate

Opprinnelig lagt inn av Enmamma, her.

Dette er også en plass hvor stortsett "alle kjenner alle" , utenom oss som er forholdsvis nyinnflyttede.
Takk for alle svar! Godt å høre jeg ikke er paranoid, men at det er forståelig at jeg blir med��

Fortell om situasjonen i barnehagen, de vil kanskje gi deg gode råd, de som kjenner barn og foreldre.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 12:51   #10
Enmamma
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2016
Hvor: Østlandet
Innlegg: 105
Enmamma er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: playdate

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Minstemann hos oss har hatt et ønske om at jeg blir med de første gangene han har besøkt venner i barnehagen han ikke har vært hos før. Tror vel egentlig ikke vi begynte noe særlig med besøk før han var 4 år.
Med eldstemann var det vel egentlig ikke noe besøk før han var 5 mener jeg å huske.

Når de er så små som 3,5, så tenker jeg at det er helt greit at en av foreldrene er med.

Hun blir 4 nå til sommeren, veldig selvstendig og utadvendt, og er alene hos venner uten problem Men noen ganger kan man få en "uforklarlig" uro/skurring på enkelte uten å vite hvorfor.. Tror det er viktig å ikke avfeie denne følelsen fordi man f.eks vil Være høflig. Men fint å høre at flere uansett ville Vært med når hun er så ung som hun er : )

Enmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 12:54   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Playdate

Jeg har ikke blitt med når min ebarn har begynt å vær emed folk hjem. Men de har blitt spurt på en litt annen måte enn du beskriver her, og barnehagen forteller at det er barn de har lekt mye med.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 13:02   #12
Enmamma
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2016
Hvor: Østlandet
Innlegg: 105
Enmamma er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: playdate

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvis barnet ditt ikke leker med det andre barnet, hvorfor skal hun bli med hjem da? Vil hun det selv?

Her begynte poden å være med venner hjem fra bhg. da han var ca 3,5 år, men da venner han leker med i bhg. Jeg tror ikke du har noe å være redd for, men jeg ville også blitt med om jeg var deg.

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Fortell om situasjonen i barnehagen, de vil kanskje gi deg gode råd, de som kjenner barn og foreldre.

Har spurt bhg. om de leker sammen, og det avkrefter de at de Gjør. Datteren min sier selv at han ikke vil - hun er jo bare 3.
Men nå når det har blitt bestemt at de skal ha playdate så virker begge barna veldig gira på det. Skal forhøre meg litt om foreldrene. Takk for råd!☺👍

Enmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 13:03   #13
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: playdate

Opprinnelig lagt inn av Enmamma, her.

Hun blir 4 nå til sommeren, veldig selvstendig og utadvendt, og er alene hos venner uten problem Men noen ganger kan man få en "uforklarlig" uro/skurring på enkelte uten å vite hvorfor.. Tror det er viktig å ikke avfeie denne følelsen fordi man f.eks vil Være høflig. Men fint å høre at flere uansett ville Vært med når hun er så ung som hun er : )

Jeg er fortsatt med yngste hos oss som nå er 5,5. Kanskje spesielt i bursdagsselskaper og steder med mange folk hvor han føler seg usikker.

Anbefaler også som Lavender sier, ta en prat med barnehagen også.

Vi har hatt med en gutt hjem, som har vært veldig usikker. Og da har vi hatt prat med foreldre og barnehage. Sånne besøk skal jo være trivelig. Og man skal være trygg på at barna har det bra sammen og får noe ut av besøket.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 13:03   #14
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Playdate

Eg har 2012-barn sjølv og er midt oppi den bli med hjem-greia. Her er det heilt normalt at foreldre blir med inn og drikker kaffe og prater saman når ungane leiker.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 13:18   #15
Enmamma
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2016
Hvor: Østlandet
Innlegg: 105
Enmamma er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Playdate

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har 2012-barn sjølv og er midt oppi den bli med hjem-greia. Her er det heilt normalt at foreldre blir med inn og drikker kaffe og prater saman når ungane leiker.

Ja? For jeg ville heller ikke reagert på at foreldrene ble med. Bare hyggelig det! Men moren hans kommenterte det i dag igjen da mannen min leverte i bhg. Hun har aldri så mye som hilst på han heller, men han følte hun ville kommentere at det at jeg ble med var vel greit "denne første gangen". Litt rart synes vi da: -p

Enmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 13:27   #16
Enmamma
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2016
Hvor: Østlandet
Innlegg: 105
Enmamma er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: playdate

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg er fortsatt med yngste hos oss som nå er 5,5. Kanskje spesielt i bursdagsselskaper og steder med mange folk hvor han føler seg usikker.

Anbefaler også som Lavender sier, ta en prat med barnehagen også.

Vi har hatt med en gutt hjem, som har vært veldig usikker. Og da har vi hatt prat med foreldre og barnehage. Sånne besøk skal jo være trivelig. Og man skal være trygg på at barna har det bra sammen og får noe ut av besøket.

Takk for råd! Datteren vår er veldig trygg, jeg som er skeptisk😉 Men man hører jo så mye rart, og jeg ser ikke noen grunn til at to barn som i utgangspunktet ikke leker sammen i bhg skal pushes til playdate. (Nå har jo moren hans pisket opp stemningen så nå vil de jo). Og når moren ikke virker noe vennlig så blir vi litt usikre på motivet. Kan jo for alle del Være at det ikke er noe galt, men synes det Bør Være forståelig at man vil Være med. Fremmede er det de er, og datteren min synes ikke det Gjør noe om jeg er med så ser ikke problemet.

Enmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 13:30   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Playdate

Vi er litt der nå, men fra andre siden. Fire-snart-femåringen har vært med to av venninnene hjem ganske ofte fra de var rundt 3,5-4, men der kjente vi foreldrene litt og de lekte sammen konstant i barnehagen, så det har aldri vært noe problem. Vi har heller aldri blitt med henne til noen av dem, eller foreldrene til oss. Det blir ofte en kaffe ved henting, men ikke sånn at de er der hele tiden. Nå vil hun gjerne ha med noen andre i barnehagen hjem, noe vi egentlig vil oppmuntre til siden hun er litt "låst" til to venninner, men her kjenner vi ikke foreldrene eller barna fra før, og er litt usikre på hvordan vi går frem. Tenker at det da er naturlig å invitere dem med foreldre i første omgang, særlig den ene som er 2012-barn (vår er 2011). Jeg ville blitt med og sett hvordan det gikk, så merker dere fort om noe er litt rart eller om ungene leker fint sammen.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 13:34   #18
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: playdate

Opprinnelig lagt inn av Enmamma, her.

Takk for råd! Datteren vår er veldig trygg, jeg som er skeptisk😉 Men man hører jo så mye rart, og jeg ser ikke noen grunn til at to barn som i utgangspunktet ikke leker sammen i bhg skal pushes til playdate. (Nå har jo moren hans pisket opp stemningen så nå vil de jo). Og når moren ikke virker noe vennlig så blir vi litt usikre på motivet. Kan jo for alle del Være at det ikke er noe galt, men synes det Bør Være forståelig at man vil Være med. Fremmede er det de er, og datteren min synes ikke det Gjør noe om jeg er med så ser ikke problemet.

Jeg ser den.
Det kan jo være noe så enkelt som at denne gutten har hatt et stort ønske om å leke sammen med jenta deres, og kanskje pratet om henne hjemme. Og så har foreldrene der sagt at da kan de invitere henne hjem da.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 13:35   #19
Enmamma
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2016
Hvor: Østlandet
Innlegg: 105
Enmamma er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Playdate

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg har ikke blitt med når min ebarn har begynt å vær emed folk hjem. Men de har blitt spurt på en litt annen måte enn du beskriver her, og barnehagen forteller at det er barn de har lekt mye med.

Ja det er noe med hvordan ting blir sagt/gjort.
Det ble jo nesten som en kommando fra henne, hvor jeg ikke rakk svare ordentlig, Før hun var forbi meg bortover veien! Tidligere har hun oversett meg fullstendig hver gang jeg har hilst..
Også synes både jeg og mannen det er litt betenkelig hvorfor det skal gjøre noe om jeg er med. Hun reagerer jo tydeligvis på det.
Er som nevnt Før ikke sikkert at det er noe galt her, men så lenge vi ikke er komfortabel med situasjonen så blir jeg med👍

Enmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-16, 13:45   #20
Enmamma
Aktiv
 
Medlem siden: Apr 2016
Hvor: Østlandet
Innlegg: 105
Enmamma er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: playdate

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg ser den.
Det kan jo være noe så enkelt som at denne gutten har hatt et stort ønske om å leke sammen med jenta deres, og kanskje pratet om henne hjemme. Og så har foreldrene der sagt at da kan de invitere henne hjem da.

Ja, får jo tro og håpe det er sånn - bare rart når de aldri leker i bhg.
Han vil jo ikke når hun har spurt, hun er veldig sosial og kan godt leke fint med alle. Jaja, vi får se om de fortsatt inviterer når beskyttende mor trenger seg på da: -p

Enmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no