Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eugenikk, anyone?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-16, 15:50   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eugenikk, anyone?

Jeg vet det er litt vanskelig å diskutere artikler fra Morgenbladet siden de alle er bak en betalingsmur, men jeg prøver allikevel. Noen av motsvarene er ikke bak betalingsmur, de har jeg lenket til nedover i innlegget.

Filosof Ole Martin Moen har nemlig fått trykket en artikkel i et medisinsk (eller var det filosofisk?) tidsskrift hvor han tar til orde for at vi (altså samfunnet) burde betale kvinner for å bli inseminert med sæd fra intelligente menn, i stedet for sine (presumptivt dumme) ektemenn. Verden vil bli et bedre sted, mener han, om intelligensen går opp. Han har naturlig nok fått en hel masse motbør, noe av det avfeier ham med at det er "yuck-argumenter", altså ingenting han trenger å ta alvorlig fordi de er følelsesstyrte, men også veldig mye motbør som ikke bare går på det soleklare etiske problemet her, men også på de store hullene i teorien hans. Denne, blant annet.

Han tar jo tydeligvis utgangspunkt i at intelligens bare overføres fra far til barn, og at kultur og oppvekst ikke spiller inn på noe som helst vis. Ei heller kan visst onde mennesker være intelligente. Et vittig motsvar kom fra Ina og Henning Herrestad hvor de bruker Moens argumenter og retorikk, bare at man burde slutte med menn. Verden hadde blitt bedre uten menn, og er du provosert må du motbevise at det er feil.

Jeg syns jo hele greia er så far out at jeg blit litt sånn her: og lurer veldig på om han virkelig mener dette, om det er et filosofisk eksperiment for å se om verden reagerer på et slikt forslag eller hva, liksom? Hvordan i all verden kommer man opp med en sånn teori, så full av hull og feil og attpåtil får den trykket i et tidsskrift?

Sist redigert av Tallulah : 02-05-16 kl 15:59.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.