Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eugenikk, anyone?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-16, 14:50   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eugenikk, anyone?

Jeg vet det er litt vanskelig å diskutere artikler fra Morgenbladet siden de alle er bak en betalingsmur, men jeg prøver allikevel. Noen av motsvarene er ikke bak betalingsmur, de har jeg lenket til nedover i innlegget.

Filosof Ole Martin Moen har nemlig fått trykket en artikkel i et medisinsk (eller var det filosofisk?) tidsskrift hvor han tar til orde for at vi (altså samfunnet) burde betale kvinner for å bli inseminert med sæd fra intelligente menn, i stedet for sine (presumptivt dumme) ektemenn. Verden vil bli et bedre sted, mener han, om intelligensen går opp. Han har naturlig nok fått en hel masse motbør, noe av det avfeier ham med at det er "yuck-argumenter", altså ingenting han trenger å ta alvorlig fordi de er følelsesstyrte, men også veldig mye motbør som ikke bare går på det soleklare etiske problemet her, men også på de store hullene i teorien hans. Denne, blant annet.

Han tar jo tydeligvis utgangspunkt i at intelligens bare overføres fra far til barn, og at kultur og oppvekst ikke spiller inn på noe som helst vis. Ei heller kan visst onde mennesker være intelligente. Et vittig motsvar kom fra Ina og Henning Herrestad hvor de bruker Moens argumenter og retorikk, bare at man burde slutte med menn. Verden hadde blitt bedre uten menn, og er du provosert må du motbevise at det er feil.

Jeg syns jo hele greia er så far out at jeg blit litt sånn her: og lurer veldig på om han virkelig mener dette, om det er et filosofisk eksperiment for å se om verden reagerer på et slikt forslag eller hva, liksom? Hvordan i all verden kommer man opp med en sånn teori, så full av hull og feil og attpåtil får den trykket i et tidsskrift?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 02-05-16 kl 14:59.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 14:56   #2
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.


Jeg syns jo hele greia er så far out at jeg blit litt sånn her: og lurer veldig på om han virkelig mener dette, om det er et filosofisk eksperiment for å se om verden reagerer på et slikt forslag eller hva, liksom? Hvordan i all verden kommer man opp med en snn teori, så full av hull og feil og attpåtil får den trykket i et tidsskrift?

Enig, jeg har lest deler av debatten, og stusser veldig på at dette (slik argumentene er framstilt i Morgenbladet i hvert fall) skal kunne aksepteres av et faglig tidsskrift?

Og hva var summen man skulle avspises med for å la seg inseminere og dermed, på vegne av sin partner, gi avkall på biologisk farskap, var det ikke 1000 dollar?


Sist redigert av Galathea : 02-05-16 kl 15:05.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:09   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Om jeg forstår hjemmesiden hans rett så er det en artikkel som skal publiseres i Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics som heter Smarter Babies.

Jeg vet jo at endel filosofisk forskning tar utgangspunkt i en veldig liten greie, og har som forutsetning at en hel del annet ikke virker inn på resultatet, men sånn jeg leser endel av argumentene hans blir det nesten litt autistisk. Følelser er ikke relevante, bare the outcome. Og det er styrt av en veldig fysisk ting (fars intelligens) og ikke de mer udefinerbare som oppvekstvilkår, kultur, og heller ikke mors intelligens. Det diskuteres heller ikke hva som er godt og ondt, og det er jo litt rart i en filosofisk sammenheng.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:25   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Jeg skummet bare artikkelen i helgen, skal innrømmes, og tenkte litt sånn "bah", og at det var mest ment som et tankeeksperiment. "Hva hvis".

Jeg er dog ikke enig i at han ser bort fra de tingene du nevner, Jeg leser det som at han tenker på et populasjonsnivå, og det er klart at om man øker snittintelligensen på far, og holder de andre faktorene konstante (mors intelligens, oppvekstvilkår, kultur og de tingene du nevner), så vil også gjennomsnittsintelligensen i populasjonen øke. Og det tror jeg jo vil være et pluss for verden, sånn generelt.

Problemet er selvsagt at du jo slett ikke vil holde de andre tingene konstante, fordi et slikt "tiltak" unektelig vil endre familierelasjoner, samfunn og kultur som disse barna vokser opp i.

Nå selekerer vel kvinner i vesten på denne måten allerede, i ganske stor grad. Intelligente menn gjenbrukes gjerne på både 1 og 2 barnekull til, mens dumskallene mer og mer suller ensomme rundt i kommentarfeltene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:28   #5
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Rasehygiene kalte de dette før i tida, da det reiste skallemålere rundt på Nordkalotten.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:29   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Problemet er selvsagt at du jo slett ikke vil holde de andre tingene konstante, fordi et slikt "tiltak" unektelig vil endre familierelasjoner, samfunn og kultur som disse barna vokser opp i.

Det er vel det jeg mener med å "se bort i fra" da. Han regner det ikke inn som faktorer. Også er jeg ikke nødvendigvis helt enig i at jevnt over høyere intelligens nødvendigvis vil gjøre verden bedre. Moen selv er jo Frp-er og jeg går dermed ut i fra at han har en temmelig ulik oppfatning av hva en god verden er enn det jeg har, for eksempel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:32   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Jeg tror virkelig høyere intelligens i en populasjon er et ubetinget pluss, altså, alt annet likt.

Selektiv forplantning ut fra "rasjonelle" kriterier, derimot, det tror jeg ikke gjør samfunnet bedre.


Men bedring av intelligens gjennom bedre folkehelse, bedre skolering (det er mer utnyttelse av den intelligensen som allerede er der, da), bedre stimulering i tidlige barneår, etc., det tror jeg gjør verden bedre. Intelligens er unvervurdert.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:33   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Jeg hadde ment det samme om det var et annet "rasjonelt" kriterie som var brukt, forresten. Jeg tror verden hadde blitt bedre med flere musikalske mennesker også, for eksempel. Men syns ikke man skal begynne med aktiv selektivt forplantning på det kriteriet heller.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:38   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Jeg mener selvsagt ikke at intelligens er et onde, eller noe vi ikke skal etterstrebe. Men jeg mener at det ikke går an å isolere det ut på denne måten. Jeg tror ikke det er gitt at verden blir et bedre sted når man kun endrer én faktor på denne måten.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:39   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Det kommer an på måten, ja. Om man kunne øke intelligensen ved å gi tran i barnehagen til alle barn, for eksempel, så ville vel det vært tipp-topp.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:52   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Jeg mener at variasjon er langt viktigere enn (litt høyere) intelligens på populasjonsnivå, og at den variasjonen man får ved å inseminere kvinner med "godkjente menns sæd" vil være så begrenset* at det på sikt vil gi langt større ulemper for menneskeheten enn den antatte høyere IQ-en vil gi fordeler.


* Også hvis man forutsetter at flertallet av "godkjente menn" aksepterer å la seg bruke på et slikt vis.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:56   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Også mener jeg at den desidert beste måten å øke intelligensen på populasjonsnivå, er å satse på skole, utdanning og gode oppvekstvilkår. Slik vi har gjort med stort hell i den vestlige verden de siste 60-70 årene. Det vil si: Jeg vet ikke om vi har blitt mer intelligente av det, men vi har definitivt blitt mer kunnskapsrike og klart å bygge bedre samfunn for bredden av folket ved det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 15:57   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg mener at variasjon er langt viktigere enn (litt høyere) intelligens på populasjonsnivå, og at den variasjonen man får ved å inseminere kvinner med "godkjente menns sæd" vil være så begrenset* at det på sikt vil gi langt større ulemper for menneskeheten enn den antatte høyere IQ-en vil gi fordeler.


* Også hvis man forutsetter at flertallet av "godkjente menn" aksepterer å la seg bruke på et slikt vis.

Ja, og hvilke andre kriterier skal man legge til grunn? Hva med en massemorder med skyhøy intelligens? Hva med en autist med skyhøy intelligens? Hva med en diktator med skyhøy intelligens? Hva med en med en genetisk overførbar sykdom med skyhøy intelligens? Hva med en som er skikkelig uatletisk med skyhøy intelligens?

Jeg setter ikke likhetstrekk ved noen av disse altså, de er bare eksempler på ting som selvfølgelig gjør noe slikt ekstremt vanskelig. Det vil være så enormt ulik oppfatning av hva folk mener er "innafor" å videreføre at det er umulig å skille ut.

Jeg tror også at variasjon er mye viktigere for et godt samfunn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 16:01   #14
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Praktisk sett er jo dette helt koko og absolutt ugjennomførbart. (Det er det vi har filosofer til, hva? «Sett at vi forandrer varabel a …») Men jeg er enig med Polyanna i at høyere intelligens på populasjonsnivå antagelig er et gode.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 16:02   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Vi får holde oss til tran.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 16:06   #16
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Tran, god folkehelse og offentlig skole.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 16:09   #17
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


Nå selekerer vel kvinner i vesten på denne måten allerede, i ganske stor grad. Intelligente menn gjenbrukes gjerne på både 1 og 2 barnekull til, mens dumskallene mer og mer suller ensomme rundt i kommentarfeltene.

Nja, det er klart at noen velger slik, men jeg har ikke inntrykk av at dumme folk formerer seg mindre, for å si det veldig flåsete. Men da er det vel gjerne et visst likhetsforhold mellom mor og far på det området.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 16:10   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Og barnehage med masse språkopplæring, musikk og stimulering. Dette er jo ting vi VET virker, er det ikke greiere å begynne der?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 16:53   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Praktisk sett er jo dette helt koko og absolutt ugjennomførbart. (Det er det vi har filosofer til, hva? «Sett at vi forandrer varabel a …») Men jeg er enig med Polyanna i at høyere intelligens på populasjonsnivå antagelig er et gode.

"Høyere intelligens" er nok et gode, mens "høyere intelligens på bekostning av ..." er langt mer diskutabelt, tenker jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-16, 17:01   #20
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.398
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eugenikk, anyone?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Intelligens er unvervurdert.

Det - og korretur.

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no