Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Barnerom vegg i vegg med stue

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-16, 21:12   #1
hagster
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2016
Innlegg: 16
hagster har et hav av muligheter foran seg
Standard

Barnerom vegg i vegg med stue

Hei.

Ville dere hatt barnerommet som en "utvidelse" av stua, eller som et tydelig adskilt rom?

Ulempen med å ha det som en utvidelse er jo at barna eventuelt må gå gjennom stue/kjøkken for å komme til badet, og at det kan være støy fra tv på stua eller voksengjester som når inn til barnet.

Fordelen på sin side er jo at de kan leke på sitt eget rom og fortsatt oppleve at de er "på stua" uten at rotet nødvendigvis blir med inn på stua.

Tenker vel selv at tydelig adskilt barnerom er en fordel med litt eldre barn.

hagster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 21:18   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue.

Ikke helt sikker på om jeg forstod spørsmålet, men i vårt hus er jeg glad for at barnerommene og stua befinner seg relativt langt fra hverandre. I hver sin etasje. Jeg hadde uansett foretrukket at de ikke måtte gjennom stua for å gå på badet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 21:20   #3
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue.

Hei, og velkommen! Jeg ville aldri i verden hatt barnerom som jeg ikke kunne lukke døra til. For lyd begge veier. Og ungene er ikke SÅÅÅ store før de begynner å sette pris på å kunne lukke seg inne på rommet sitt innimellom.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 21:45   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue.

Vi har soverommene i en annen etasje enn stue og kjøkken og er glad for det. Det ville føles veldig hemmende å ikke kunne ha på TV, ha besøk og snakke sammen eller le uten å tenke på om det kunne vekke barna, så jeg ville unngått barnerom så nært oppholdsrommene hvis jeg kunne. Jeg ser poenget med at barna kan ha lekene sine rett ved stua, men hvis det er viktig ville jeg heller hatt det som nettopp et lekerom og latt to av barna dele soverom et annet sted i huset.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 22:12   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue.

Jeg bor i en ganske liten blokkleilighet og barnet mitt sover vegg i vegg med stua. Døren er åpen inn til rommet han sover på. Ser tv, har besøk, spiller piano, hører musikk osv. helt uten problemer. Skulle tro man ikke kunne ha barn i leilighet liksom...

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 22:12   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue.

Her er barnas soverom i en annen etasje, men de har et felles lekerom i forlengelsen av stua. Det er dør som kan lukkes, men den står ofte åpen. Når det er veldig rotete der inne, og vi får besøk, lukkes den. Vi har valgt å gjøre det slik foreløpig, og la tvillingene sove på samme rom inntil videre (de er 8 år), siden de synes det er greit selv. Senere vil en av dem få lekerommet ved stua til soverom.

Der vi bodde før, i leilighet i bygård, var kjøkken og stue ett stort, åpent rom, og det var dør til soverommene (til både voksne og barn) direkte fra kjøkkenområdet. Dør til badet like ved. Men vi bodde der bare da barna var veldig små. Eldste var 4 år da vi flyttet derfra, tvillingene var 1,5 og sov fortsatt på vårt soverom. Så da var det veldig praktisk.

Velkommen til forumet btw, presenter deg gjerne!

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 07-05-16 kl 22:19.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 22:13   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue.

Selvsagt går det fint an. Men om jeg kunne velge, så hadde jeg ikke prioritert barnerom nær stua. Jeg ser flere ulemper enn fordeler.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 07-05-16 kl 22:25.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 22:21   #8
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg bor i en ganske liten blokkleilighet og barnet mitt sover vegg i vegg med stua. Døren er åpen inn til rommet han sover på. Ser tv, har besøk, spiller piano, hører musikk osv. helt uten problemer. Skulle tro man ikke kunne ha barn i leilighet liksom...

Jeg forsto det som at man tar vekk vegg i mellom stua og soverommet, som at det blir et eneste stort og avlangt rom.
Det ville aldri jeg ha hatt.
Vi bodde i blokk og hadde soverommet vårt vegg i vegg med stua, men adskilt med dør,
det funket helt fint og jeg ble aldri forstyrret av mannen som satt oppe og så på tv.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 22:22   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Selvsagt går det fint an. Men om jeg kunne velge, så hadde jeg ikke prioritert barnerom nær stua. Jeg er flere ulemper enn fordeler.

Her hadde det vært helt uproblematisk for to av barna. De legger seg når de skal, og sovner umiddelbart (for den saks skyld kunne de sovet i stua). Ett av barna, derimot, bruker veldig lang tid på å sovne, blir forstyrret, og toger dessuten ut og inn av badet flere ganger i løpet av kvelden, før hun faller til ro. Så henne ville jeg ikke hatt nede ved stua.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 22:27   #10
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue.

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Jeg forsto det som at man tar vekk vegg i mellom stua og soverommet, som at det blir et eneste stort og avlangt rom.
Det ville aldri jeg ha hatt.

Nei, det ville ikke jeg heller, fordi soving er en privat greie for meg. Hadde følt det veldig ukomfortabelt om alle jeg har besøk av skulle kunne se barnet mitt sove. For poden hadde det nok gått fint, han legger seg innimellom på sofaen og blir båret inn i senga når jeg legger meg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-16, 22:28   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue.

Nei, jeg ville hatt dør ja, men den kan jo være åpen hvis man vil. Skyvedør eventuelt.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-05-16, 08:49   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue

Jeg syns det er helt uproblematisk om det er dør i mellom. Vi har selv nettopp vært på boligjakt og har sett på flere slike løsninger. Med små barn som ønsker å være en del av familiefellesskapet, men hvor man ikke nødvendigvis vil ha alle lekene på stua er det praktisk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-16, 09:28   #13
hagster
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2016
Innlegg: 16
hagster har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue

Takk for svar. Bor selv i en blokkleilighet i Oslo der man når to soverom, badet og felles stue/kjøkken fra en entre med garderobeplass ++. Synes dette er en praktisk løsning selv, men flere andre i blokka har valgt en løsning der soverommet ligger i enden av stua. Da må man gå gjennom stue og kjøkken (som er to separate rom) før man kommer til badet og inngangen til leiligheten.

Spør fordi jeg jobber med planløsninger til daglig, og ser at flere og flere leiligheter og hus bygges med adgang til hvertfall ett soverom rett fra stue/kjøkken. Ser ikke de store ulempene med dette med små barn, men vil tro at de ønsker å være for seg selv når de blir litt eldre.

Takk for tilbakemeldingene i alle fall.

hagster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-16, 21:23   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue

Vi har alt på ett plan selv om vi har et hus, og storebror har rom vegg i vegg med stua, men med inngang gjennom gangen (har en gang som er selve soveromsfløyen, hvis man kan si det sånn. Inngang til alle soverom, yttergang, do og bad fra denne). Det fungerer helt greit, men jeg tenker det er ok nok at han ikke må gjennom stua for å gå på do. Ville ikke hatt akkurat det om jeg kunne velge. Ulempen med å ha ham så nær er selvsagt at han elsker å lytte til hva vi har på TV etc .

Vi har for øvrig barnas leker i stua mens de er små.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-16, 21:28   #15
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnerom vegg i vegg med stue

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vi har for øvrig barnas leker i stua mens de er små.


Det har vi også. Det er like mye barnas hjem som vårt og de elsker å leke der vi er så det er helt naturlig at de har leker i stua.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
barnerom, planløsning


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no