Zermatt om sommeren, heiskort, akklimatisering m.m.
Vi skal ha tre overnattinger i Zermatt i sommer, og vi har planer om å rekke noen turer i fjellene der. Er det noen FPere som har vært der som har erfaringer å dele? Konkret lurer jeg på følgende:
- Er det billigere å kjøpe et tredagers "kjørepass" enn enkeltbilletter når vi ønsker å ta en eller annen gondol temmelig høyt én dag, Gornergratbanen dag to og gondol til Kleine Matterhorn dag tre. Jeg leter og leter på nett, men det er vanskelig å bli klok på dette. Eneste jeg vet er at det kommer til å koste flesk.

- Får man leid fjellstøvler uten at det koster like mye som nye fjellstøvler? Og hva koster det å leie annet utstyr (seler, tau, isøks, stegjern)?
- Erfaringer med akklimatisering? Vi har en løs plan om å gå på Breithorn (4164 moh) dag tre hvis været er greit, og jeg tror det bør holde med de turene vi planlegger til høyden dagene før siden vi ikke skal være over 3500 veldig lenge, men jeg har aldri vært så høyt før.
Andre tips og råd i forhold til Zermatt? Steder å spise? Fine turer (helst rundt Gornergrat + andre steder over 3000 moh)? Hva bør man se nede i byen?