Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Kompaktkamera med mange pixler

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-07, 21:15   #1
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kompaktkamera med mange pixler

Jeg elsker speilreflekskameraet, problemet er at det er mye å drasse på. Det er ikke ved alle anledninger det passer like godt. Har et forholdsvis nytt kompaktkamera med ca 5-6mp, men kvalitetsforskjellen på bildene er så stor at det blir ikke brukt i det hele tatt.

Ser at det nå er kommet en del kompaktkameraer med 10 megapixler eller mer. Noen som har et slikt og som kan fortelle litt om erfaringene, evt vise fram bilder tatt med kameraet? Andre som drømmer om et spesifikt kompaktkamera?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 21:21   #2
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

Ja jeg vil svært gjerne ha denne.
http://www.canon.no/For_Home/Product...0_Ti/index.asp

Er kjempe forelsket i min 350d. Men som du sier det er ikke alltid det passer å drasse den med seg.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 21:26   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

Det har jeg også lyst på, det er vel det ultimate akkurat nå. Men har nettopp kjøpt et annet.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 21:29   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

Mange pixler har ikke alltid noe å si.. men linsen. Så må må rett og slett lese tester for å finne et kamera som tar gode bilder.

Har også lyst på et kompaktkamera til de gangene jeg ikke vil dra på 350D min..

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 11:37   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

Jeg tror ikke du vil vinne mye på å øke antall pixler. Det har lite å si for kvaliteten på bildene. Det har i hvert fall vært et gjennomgående tema i tester jeg har sett. Det er andre ting ved kameraet som betyr noe for kvalitet.

Sjekk tester!

Vi har et Nikon med 6 megapixler. Jeg er ikke fornøyd med det. Mamma har et kamera med 5 megapixler som kostet halvparten av det vårt gjorde. Det gir mye finere bilder.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 11:40   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

http://www.dinside.no/php/art.php?id=308484

Sjekk testingen av kompaktkamera her!

http://www.dinside.no/php/art.php?id=21204

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 12:43   #7
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

Problemet er at jeg har lest en del tester, og ikke klarer å skille ut hvilket som er best for oss. Jeg ønsker å høre erfaringer (eventuelt argumenter) fra "vanlige" folk også.

Når det gjelder dette med pixlers uviktighet så vet jeg ikke helt om jeg tror på det. Kompaktkameraet vårt har vel bortimot 6 pixler. Selger argumenterte med at pixler ikke er så nøye (da vi sa at vi ønsket et med minimum 7 pixler), det var kvaliteten på optikken som gjaldt. At for mange pixler bare kunne virke forstyrrende. Jeg kjøpte derfor et ordentlig kamera, som liksom skulle ha så god optikk. Hjalp det? Niks. Da vi kjøpte EOS 350 D åpnet det seg en ny verden, og det er nesten så jeg gråter mine salte tårer over de kornete bildene fra Nuskens første levetid. Det er virkelig stor forskjell. Pixlers innvirkning eller ikke, jeg kommer ikke til å vurdere et kompaktkamera med mindre en 10 pixler, nå som det har kommet flere slike på markedet. Da får jeg heller velge det kameraet av disse som har best optikk/kvalitet for øvrig. *sær*

En annen ting jeg synes er viktig er at kameraet er litt "kjapp på avtrekkeren". Det hjelper ikke så mye med et stort og fint smil, dersom kameraet reagerer når smilet er borte.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008

Sist redigert av Irma : 23-06-07 kl 12:49.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 12:47   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

Takk for linker forresten Hattifnatten.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 13:22   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

http://www.dinside.no/php/art.php?id=297793

Her står det litt om hva du bør være obs på dersom du må ha et kamera med veldig mange megapixler.

Vi fikk forresten også gode råd om kameraet vårt med 6 mpx. Det var et velkjent merke og det er ikke blant de billigste. Vi er likevel veldig misfornøyde. Vi kjøpte et såkalt "bedre" kamera med bedre oppløsning og flere funksjoner, men opplevde at bildekvaliteten ble dårligere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 17:26   #10
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

Pixlene spiller noen rolle for hvor mye du kan forstørre bildet og ikke på kvaliteten av selve bildet.

Så en test på tv for en stund siden der de skrev ut to bilder. Det ene bildet var tatt med et kamera med 1 pixel og det andre hadde 10 pixler. Det var ingen som kunne se hvilket kamera som hadde tatt hvilket bilde. Noen gjettet på at det var bildet tatt med kamera med 1 pixel var det beste.

Jeg har forøvrig et Canon Ixus 700, som har 7 pixler. Jeg er meget fornøyd med bildekvaliteten. Det er også raskt å knipse med. Om man skal ta bilde av f.eks. noen som stuper, så kan man holde ned knappen litt og man holder seg klar til stupet kommer. Når man da trykker, så tas bildet med en gang.

Nå skal jeg ikke kjøpe meg nytt kamera, for jeg er så fornøyd med det jeg har, men om jeg skulle så ville jeg valgt er Canon Ixus 950

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 18:01   #11
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

Jeg har hatt canon Ixus før og var kjempe fornøyd med det. Så derfor vil jeg ha Ixus igjen!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 18:45   #12
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

Vi har et casio exelim (eller hva det enn heter) med 6 mp eller noe sånn - samt speilreflekskameraet. (Canon d350) Det er ikke pixlene, men lysømfintligheten som gjør at bildene blir så vakre med speilrefleks tror jeg. Jeg bruker bare speilreflekskameraet til nærbilder jeg altså - actionbilder er ok med kompaktkameraet. *innser at jeg er lite til hjelp*

Jeg synes nemlig at bildekvaliteten gjør at beistet av et kamera er verd å drasse på

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 20:38   #13
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompaktkamera med mange pixler

350D har "bare" 8mp da.

Kommer man opp i 6 eller over så har det ikke så mye å si, men optiken og hvor fort kamera tar bilde. Men det kan godt være at kamera med flere pixler ofte er bedre laget ellers og, men det er ikke garantert. Et billig 10 mp kamera kan ta mye mye dårligere bilde enn et dyrt godt et på 6.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no