|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Vaklende
|
![]() Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)En bekjent delte denne videoen for venninnen sin, på Facebook i går, og jeg tok meg tid til å se den. Man kan mene hva man vil om hvordan denne jenta har prioritert, men skadene disse hønene hadde gjorde inntrykk på meg, jeg er opptatt av etisk dyrehold. Nå har jeg chattet med venninnen, og hønene det gjaldt er fra en økologisk gård, og jeg kjenner at for min del er det uaktuelt å støtte denne type dyrehold. Men vi elsker egg, og jeg er ikke klar til å gi slipp. Vi bor så tett at egne høner er uaktuelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)Meld deg inn i en hønegruppe på FB og spør der?
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)Anda Gård på Klepp Stasjon?
![]() |
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)Jeg ville ikke kjøpt masseproduserte egg fra noen firmaer om jeg spiste egg, pga. denne saken (dette gjelder også økologiske egg):
![]() |
#5 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)Ja, det er nettopp det jeg spør om, Dixie, så tipset fra Floksa er gjerne det jeg må prøve ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)Det er egentlig helt villt. Hadde vi spist 0,5 (!!!!!!) måltider med hane kylling av konsumegg rase i året kunne hanekyllingen blitt brukt.
![]() |
![]() |
#7 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)
Ja, hvorfor gjør vi ikke det egentlig?
![]() |
#8 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)
Fordi vi er en gjeng med sauer uten evne til å tenke!
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
Det ER virkelig vilt. Kunne man ikke forby sånn haneslakt? Solgte man hanene billig nok så hadde de jo blitt spist. Så måtte man overført tapet til eggesalget, men det ville jo vært likt for alle produsenter?
![]() |
#10 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)Jeg trodde i min enfoldige at kylling var kylling uansett kjønn, ikke bare høne.
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)Man har alt frem egne sorter til kjøtt, som lager maksimalt av det vi vil ha for det, og egne sorter til eggeproduksjon, som lager maksimalt store, fine egg. Begge sorter kan jo brukes til begge deler, men de er da ikke "optimale" for begge deler.
![]() |
#12 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)Nei men som suppe hane eller til kraft, hundemat osv null problem hadde kjøpt det med glede! For å unngå slik tortur! De må jo ha spist det før i tiden kjøpte også mye høns og kjøper det ennå i Sverige . Trist at de har sluttet å selge det i Norge |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
can-jur
|
Evt legge det på prisen på eggene. Så folk selv betalte for det.
Det er ikke tortur altså. Metoden er godkjent av Mattilsynet og de dør momentant. Men lell er det helt galt.
![]() |
![]() |
#14 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Beklager men unødvendig drap av levende vesener er for meg tortur... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)Gårdsutsalget på Skjæveland hadde i alle fall bevisst forhold til produksjon, då eg budde i området. Men dei har utvida og blitt større, så eg veit ikkje korleis det er nå. Men det går an å undersøke det.
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
Ja, det var det jeg mente. (Ser det ikke var så tydelig, akkurat)
![]() |
#17 |
can-jur
|
Det er veldig feil bruk av ordet og du bør slutte med det.
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Absolutt all slakt av dyr er jo egentlig unødvendig, vi mennesker kunne fint levd vegansk. Er all slakt tortur da?
![]() |
![]() |
#19 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mhm, det nytter jo ikke å sitte og støtte det man er imot. Er man imot det, støtter man det ikke, så enkelt er det i hvert fall i min verden. Synes man dette med hanekyllingene og all slakt uansett metode (de færreste sjekker vel hvor kjøttet kommer fra, spesielt på ferie) er greit, spiser man det. Hvis ikke holder man seg unna. Jeg er veganer fordi jeg*IKKE vil støtte det, det er mitt valg, og det var kanskje ikke et så enkelt valg til å begynne med, men etter kort tid innså jeg at det jo er latterlig enkelt og nå sitter jeg da her med 10 kg pluss (var undervektig da jeg ble veganer da) pga all den gode maten.
![]() |
#20 |
Vaklende
|
Tusen takk, det skal jeg sjekke ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|