|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ad astra
|
![]() Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Jeg har ustabilt blodsukker. Hypotesen er at blodtrykket påvirkes av at blodsukkeret er ustabilt/mye insulinproduksjon. Jeg går på både Atacand og Selozok. Blodtrykket har vært ett problem siden midten av tenårene, og jeg er testet i alle bauger og kanter. Det som gjenstår nå er å se på blodsukkerkoblingen. Jeg kan ikke så mye om dette, men etter noen dager nå hvor jeg har vært svært obs på å unngå sukker, synes det å være merkelig effektfullt - i forgårs hadde jeg ei BT måling på 99/77. Det er veldig lavt for meg, hvor målet så langt har vært å holde det under 95-90 i undertrykk.
![]() |
#2 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Jordbær og fløte er flott å spise sånn karbohydratmessig.
![]() |
#3 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Ta en tur innom noen lavkarbobloggere du, der er det nok mange tips. Bringebær er lavt på karbohydrater. Det finnes jo type barer du kan kjøpe der de meste av karboene kommer fra kunstig sukker, det skal funke det også. Popcorn er ikke mye karbo i ift mengden, og baconchips finnes uten karboohydrater. Ellers kan man jo bake alskens da, ref de nevnte bloggene.
![]() |
#4 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Bær har generelt lite sukker.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Det er jo en smakssak om man vil bruke erstatningsprodukter (lavkarbobrød etc.) eller om man vil justere kostholdet sitt over på andre ting (spise mindre brød generelt). Gjetter at for de fleste er det greit med en kombinasjon - finn ut hva du synes det er greit å kutte ut, og hva du ønsker å finne litt mer lavkarbo versjoner av.
![]() |
#6 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Til frokost går det i egg tilberedt på forskjellige måter stort sett. Med grønnsaker og kjøtt/fisk av noe slag til. Men jeg blir aldri lei av egg da.
![]() |
#7 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Du får strålende råd av Skilpadda over her.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?http://fitfocuse.blogg.no/1456322912..._med_kara.html Denne er veldig god! Sånn bare for å svare på den godisbiten.
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15) Sist redigert av Stellebord : 09-08-16 kl 09:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Jeg syns det er en ekstremt forskjell mellom å leve moderat lavkarbo (som det høres ut som om du er ute etter) og å gå for ketogen diett, så vær obs på det når du leter etter tips. Å leve moderat lavkarbo er ikke så vanskelig, når man har lest seg opp litt. Å gå på ketogen diett er veldig krevende.
![]() |
#10 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Angående sukkerfritt som er full av karbohydrater: Vær klar over at mange kunstige søtstoffer inneholder såkalte "sukkeralkoholer" (som er en del av karbohydrat-regnskapet) som ikke fordøyes i kroppen og som dermed ikke påvirker blodsukkeret.
![]() |
#11 |
Bookhouse girl
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Jeg levde sukker- og melfritt en periode, blant annet i jula, pga svangerskapsdiabetes. Det beste snopet jeg lagde var marsipan på mandelmel og sukrinmelis. Begge deler fins på helsekost. Hadde i en liten skvett whisky for smaken og dyppet i mørk sjokolade. Sånn til kaffen kan man lage veldig gode biscotti med mandelmel og sukrin også, min favoritt var med sitronskall og pistasjnøtter. Ellers spiste jeg veldig mye avocado og egg med røkelaks, det blir man naturligvis lei av etter en stund, men det går an å ha det som fast helgefrokost, for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Når du leser innholdsfortegnelse så står der karbohydrater 100 g for eks å under stor det karbohydrater sukkerarter og det er rent sukker . Jeg som ikke tåler fruktose og sukker så bra må holde meg under 10 g per 100g på sukkerarter
![]() |
#13 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Blomkålmos eller -ris er veldig godt synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?
Jeg kan anbefale boka "lavfoodmap, en komplett håndbok for deg med sensitiv mage". Det er ikke en slankebok, men en bok om hva som kan gi mageproblemer.
![]() |
#15 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?KAn det være en ide å laste ned en app som viser næringsinnhold? Bare sånn for å bli kjent med matvarene.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Jeg vil foreslå noe som jeg synes er veldig godt og som er karbovennligish. Bær i alle former er ganske ok karbomessig, samt kesam med vanilje/lime/bringebær/jordbær+rabarbara er veldig godt om man lever moderat og utgjør en skikkelig god dessert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ad astra
|
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?Tusen takk for mange gode tips!
Nettopp - tror jeg?
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?For hva som påvirker blodsukkeret fortest så brukte man mye et begrep som heter glykemisk indeks, før. Det har visst blitt litt litt umoderne, men stemmer fortsatt, tror jeg.
![]() |
#19 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hjelp meg med forslag - lite karbohydrater og sukkerfritt?
Det stemmer, men det er bedre å bruke glykemisk belastning, da glykemisk indeks sier noe om stigning beregnet ut fra at man spiser matvaren alene, og det gjør man jo sjelden. Dessuten skal man feks spise relativt mye feks gulrøtter for å komme opp i dem mengden karbohydrater indeksen er basert på.
![]() |
|
|