|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Jeg har aldri begynt å røyke. Jeg tok noen trekk en gang midt på ungdomsskolen, og det var så kjipt at jeg ikke så poenget. Etter det har jeg ikke prøvd igjen. Venninnene som jeg prøvde sammen med fant det tydeligvis mer interessant, for de begynte å røyke den gangen og gjør det tidvis fremdeles. Ja, vi var/er BFFs så jeg har oversikt fremdeles.
![]() |
![]() |
#2 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Eg røyka frå eg var 15-16 til eg var 26.
![]() |
![]() |
#3 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Jeg opplever at røykere er blitt en stigmatisert gruppe i samfunnet vårt, og derfor blir jeg like overrasket hver gang jeg ser ungdom/unge voksne som røyker.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?
Og det er jo galskap. Det er jo så vanvittig stygt med snusleppe.
![]() |
![]() |
#5 |
♡
|
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Når jeg begynte på ungdomskolen var det like vanlig med røyk som det er med snus nå. Og jeg ville jo være som de andre, antar jeg... Begynte i alle fall og røkte fast til jeg ble gravid. Etter det har det blitt festrøyking av og på.
![]() |
#6 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Jeg aner ikke hvorfor jeg begynte. Jeg bodde i et område som var ganske belastet med stoff, festing og diverse.
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
Nå, vet jeg ikke, men da jeg begynte var det rett og slett fordi "alle" gjorde det. I hvert fall alle i min omgangskrets. Dessuten var det litt kult den gang da.
![]() |
#8 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Jeg er ganske sikker på at jeg begynte å festrøyke fordi det var konstant tett røyk i lokalene der vi festet i studietiden, og da var det (påstod noen) bedre å røyke selv, da merket man det ikke så godt.
![]() |
#9 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Sikkert fordi det var fryktelig spennende å prøve de første gangene. Jeg ble aldri dårlig, eller fikk hostekule, men merket at slappet av med en røyk. (Om det var røykingen, eller det å ha noe å fikle med, er jo et annet spørsmål).
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Fordi det var enda en måte å distansere seg fra den akk, så perfekte idrettslaggjengen (Nei, jeg sier ikke at alle er sånn, men disse var sånn) som aldri gjorde noe galt og alltid var plettfrie, sånn utenom når de omtalte sine klasse"kamerater" som horer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Fordi "alle" andre gjorde det. Fordi det var forbudt og spennende.
![]() |
#12 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Da jeg gikk på ungdomsskolen, var det jo veldig mye snakk om dette "røykepresset" som visstnok alle ble utsatt for, og som vi for Guds skyld måtte prøve å motstå. Mange av mine venner begynte å røyke i overgangen til videregående skole, men jeg kan ikke huske at noen direkte presset meg til å begynne, altså. Men, selvsagt, da vennegjengen ble splittet opp på videregående, og jeg kom i klasse med den jeg var minst på bølgelengde med og hun raskt fant seg nye og rimelig harry på andre måter enn røyken, (jeg har alltid innerst inne ment at røyking er litt harry |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Jeg begynte fordi jeg måtte være med broren min i skogen når han skulle røyke. Var svært ung, 12 år.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?For min del var det nok litt sånn "kult og venninnene mine gjør det" som gjorde at jeg prøvde overhodet, og det var jo klin kokos idiotisk for en tenåring som har vokst opp med astma.
![]() |
#15 |
Leser
|
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Begynte å røyke på ungdomsskolen, er født i 1972. Mitt inntrykk var at mange røykte. Kan ikke huske noe stort fokus på at det var farlig? Begge foreldrene mine røkte (og flere av deres venner), da vi ble oppdaget var det bare "ja, ja". Lærerne var ikke spesielt opptatt av å "ta oss" som hang på røykehjørnet - jeg opplevde det som mer eller mindre akseptert av omgivelsene.
![]() |
#16 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Jeg har aldri røyket, men da jeg startet å studere vurderte jeg det et lite sekund - rett og slett fordi det var på røykerommet man ble kjent - det er vitterlig enklere å bomme en røyk enn en brødskive.
![]() |
#17 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Det hadde vært litt interessant om folk som svarer at de begynte å røyke i tenårene også svarer på om foreldrene gjorde det samme. Jeg vil tror at hvorvidt man selv begynte å røyke, har en viss sammenheng med om man bodde i et hjem der røyking var vanlig eller ikke. Jeg bodde i et røykfritt hjem, mine foreldre var nok ganske forut for sin tid, for det var heller ikke lov å røyke inne når det var fest. Om jeg hadde begynt å røyke, ville det nok ikke falt i god jord, og det ville vært vanskelig å skjule det hjemme. Ikke-røykere lukter røyk på en mils avstand, altså. I tillegg syntes jeg jo selv at sigarettrøyklukten var ubehagelig siden jeg ikke levde i den på hjemmebane, noe som selvsagt også medvirket til at jeg ikke hadde lyst til å begynne å røyke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
intro
|
Det kan helt klart slå begge veier. For meg var det alltid helt uaktuelt å begynne å røyke - mye nettopp fordi faren min gjorde (og gjør) det. Jeg ble fullstendig anti, og syntes lukta var ekstremt kvalmende. Flere av mine ungdomsrøykende venner kom derimot fra ikke-røykende hjem. De hadde ikke opparbeidet seg det samme røykehatet som jeg hadde.
![]() |
![]() |
#19 |
kamerat
|
Jeg vokste opp i et storrøykerhjem, og tro meg, det var ubehagelig enda så vant jeg var til lukta. Særlig i bilen.
![]() |
#20 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinnoff: Hvorfor begynner folk å røyke?Du och jag, Bluen.
![]() |
|
|