Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Barn reise alene med fly - erfaringer

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-16, 19:17   #1
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Barn reise alene med fly - erfaringer

Har dere erfaringer å dele?
Mine er ikke gamle nok før til neste år, men jeg ser ikke helt for meg at jeg skal få meg til å evt. sende de alene med fly til England. Det hadde jo vært veldig praktisk om det hadde fungert for da kunne de fått treffe besteforeldrene litt oftere.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 19:19   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn reise alene med fly - erfaringer

Nå er det ikke sammenlignbart med mine som reiser alene mye kortere, men det er iallefall ikke noe problem, og jeg kunne uten problemer sendt dem alene til f.eks Oslo. Det viktigste for meg har vært at de har villet selv.

Gammel 11-09-16, 19:20   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stesønnen min har reist alene med fly fra han var 6 år, det har alltid gått superfint. Jeg tenker at det er enda enklere og morsommere når de er to som eiser sammen. De blir tatt godt vare på.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 19:21   #4
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Eldste min har gjort det flere ganger årlig etter at hun ble gammel nok. Dette er innenlands da. Hun har fløyet strekningen mange ganger før med pappaen sin. Aldri vært noe problem.
Vi bruker alltid SAS når barn skal ut å fly alene.

Gammel 11-09-16, 19:27   #5
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Syns du SAS er bedre enn Norwegian, Millen?

Gammel 11-09-16, 19:28   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Nevøen og niesen vår pleide å fly (innenlands) alene for å besøke oss fra de var gamle nok til det. De blir tatt veldig godt vare på og har noen med seg hele tiden. Og så er det jo to, og det gjør det nok både lettere og mer gøy for dem.

Gammel 11-09-16, 19:29   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Om de flyr til Oslo eller London direkte så har det ikke så veldig mye å si tenker jeg. De kan begge språkene veldig godt og de vil bli fulgt av personell til besteforeldrene møter de. Så lenge de blir trygg på det selv tenker jeg det er supert for skoleferier osv i årene fremover. Det er jo direktefly.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 19:30   #8
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eldstejenta mi fløy alene fra Oslo til Paris da hun var 5 år, og det gikk helt fint. Hun ble passet på underveis og overlevert til tante og onkel da hun kom fram.

Gammel 11-09-16, 19:31   #9
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Om de flyr til Oslo eller London direkte så har det ikke så veldig mye å si tenker jeg. De kan begge språkene veldig godt og de vil bli fulgt av personell til besteforeldrene møter de. Så lenge de blir trygg på det selv tenker jeg det er supert for skoleferier osv i årene fremover. Det er jo direktefly.

Ja, det er nok bare jeg som er litt hønemor. De har jo flydd flere ganger i året siden de var 1,5, og turen fra Stavanger til London er jo under 2 timer.

Gammel 11-09-16, 19:33   #10
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Hvordan er det med passkontroll og bagasje da? Akkurat det tar ho ofte litt tid i London.

Gammel 11-09-16, 19:34   #11
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Har dere erfaringer å dele?
Mine er ikke gamle nok før til neste år, men jeg ser ikke helt for meg at jeg skal få meg til å evt. sende de alene med fly til England. Det hadde jo vært veldig praktisk om det hadde fungert for da kunne de fått treffe besteforeldrene litt oftere.

Du tenker å sende dem til UK? Da må de være 6 år. Grensen på 5 gjelder innenlands.

Jeg ville også brukt SAS. Det er det flere årsaker til. En av dem er flytidene. Barn som reiser alene bør fly midt på dagen, ikke om kvelden.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 19:40   #12
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Du tenker å sende dem til UK? Da må de være 6 år. Grensen på 5 gjelder innenlands.

Jeg ville også brukt SAS. Det er det flere årsaker til. En av dem er flytidene. Barn som reiser alene bør fly midt på dagen, ikke om kvelden.

Åja. Det stod det ikke noe om, eller kanskje jeg overså det.
Godt poeng. To barn alene på fly sent om kvelden er nok ikke ideelt.

Gammel 11-09-16, 19:42   #13
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Ja, ja. Kanskje jeg kan få morfar til å ta de med. Jeg vil helst ikke være borte fra skolen om det ikke er nødvendig, og det er derfor jeg vurderte å sende de avgårde alene

Gammel 11-09-16, 20:07   #14
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mine flyr Oslo-London hver sommer, det går strålende. Vi har brukt både SAS og Norwegian, begge fungerer fint.

De blir fulgt gjennom passkontroll og bagasjehallene.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 20:32   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herremannen reiste alene fra morfar (ingen mellomlanding) når han var 6. Han var stolt som en hane og det gikk veldig bra. Han var veldig vant med å reise med fly fra før.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 20:33   #16
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Syns du SAS er bedre enn Norwegian, Millen?

Billigere. Hos SAS kan du bestille på nett, mens hos Norwegian må du ringe å bestille.

Gammel 11-09-16, 20:35   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ihvertfall alltid valgt direkteflights.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-16, 20:42   #18
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Mine har reist fra Oslo til Trondheim og tilbake alene siden de var fem år. Barna synes SAS yter best service, gir de snacks og drikke. Vi voksne synes SAS har vært surrete og returnert barn med manglende papirer, som igjen førte til at vi voksne måtte til serviceskranken for kø og kontroll. Norwegian hadde uventet kansellering fra Værnes og lurte på om vi ville ha pengene tilbake, eh, nei takk, barna.

SAS tilbyr internettbestilling for UM, de bekrefter bare i ettertid at de har plasser ledig. Hos Norwegian må du ringe, og det kan være en prøvelse både på norsk og engelsk, mulig dine har lettere navn å stave, jeg har måttet ringe og korrigere både to og tre ganger. Mener SAS hadde lavere UM gebyr.

Barna er trygge, de har hverandre og selskap av voksen som følger fra dør til dør. Forsinkelser er det eneste som er kjipt, derfor gjerne avreise formiddag, da er det mye å gå på. Dere trenger god tid, manuell insjekk kan være en prøvelse, ihvertfall på Gardermoen.

Gammel 11-09-16, 20:52   #19
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg ville ihvertfall alltid valgt direkteflights.

Såvidt jeg ser tillater de bare at barn reiser direkte, også mener jeg at det stod man må ringe til SAS når det gjelder utenlandsreiser. Men det går greit.

Gammel 11-09-16, 20:53   #20
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Standard

Kan ikke se at det står at barn må være 6 for å reise utenlands altså.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:41.