|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Lunsj på kirkegården?Gikk forbi en barnehagegjeng på tur, som hadde rigget seg til på kirkegården med teppe og termos osv. Ungene trasket rundt på vanlig bhg-manèr, slo hverandre med pinner og sånt små barn gjør |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Det er kanskje litt rart, men samtidig er det ikke som om de døde plages av det.
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Det er vel ikke innafor i følge reglementet som står på skiltene ved kirkegårdene jeg frekventerer. På den annen side er jeg rimelig overbevist om at de jeg besøker på kirkegårdene hadde satt stor pris på å ha en barnehage campende ved siden av seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Enig med deg. Enkelte steder trenger man ikke invadere.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Greit at ungene får lære at kirkegården ikke er et skummelt sted. Og hvis barnehagen til vesla vår hadde besøkt gravstedet hennes på den måten, hadde jeg ikke bare forstått det, men også blitt rørt |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Jeg er litt både og. Fint at barna lærer at døden er like naturlig som fødselen, men jeg synes man skal vise respekt for de pårørende som er derfor å besøke noen. Så lenge man ikke er i veien for noen synes jeg fint man kan spise lunsj der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Jeg syns det er helt greit. Men jeg er sikkert farget av å bo i Oslo i nærhet av to kirkegårder som regnes som turistattraksjoner; både Vår frelsers gravlund og Nordre gravlund. Jeg syns ikke en barnehage på tur utgjør noe respektløst. Sønnen min hadde en periode i barnehagealder hvor han var veldig opptatt av døden, graver, begravelser osv. og da gikk vi ofte turer på gravlunden og tittet på de ulike gravene.
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?
Samme her, med samme bakgrunn. Jeg gikk på skole rett ved siden av Vår frelsers gravlund, og har i grunnen spist ganske mange matpakker der selv. Men jeg ser jo at det kanskje kan bli annerledes på mindre «offentlige» kirkegårder. Om barna i tillegg besøkte en grav som var relevant for dem, synes jeg rett og slett det er veldig fint og rørende, uavhengig av type gravplass.
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Ja, ser at mindre offentlige kirkegårder og gravlunder kan være anderledes. I Oslo er de jo digre parkanlegg, nesten alle sammen.
![]() |
#11 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Som sagt, jeg ser ingenting galt med å gå og se på en kirkegård. Jeg gjør det gjerne selv. Men at en gruppe spiser og bråker på en kirkegård, selv om det er søte barn, det synes jeg ikke noe om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Jeg har ingen sterke følelser rundt dette. Hadde ikke reagert om jeg så dem, men ville kanskje selv ha valgt et annet sted om det var jeg som hadde med meg en drøss med unger på tur.
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Jeg ville nok tenkt at målet for kirkegårdbesøket var å besøke en kirkegård, og så spiste de matpakka si der.
![]() |
#15 |
Smugleser
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Jeg heller til at settingen er avgjørende. Om det f. eks. var sørgende/pårørende til stede så bør de få slippe barn som løper rundt og slår med pinner.
![]() |
#16 |
Englemamma
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?
I min bok er det helt innafor og faktisk veldig positivt! Vi har ett barn gravlagt ved vår lokale kirke og er kanskje oftere på kirkegården enn de fleste. Ungene vil gjerne være med å pynte hos storebror, men innimellom løper de også rundt der og leker og har ett helt naturlig forhold til det. Jeg ville sett på det som ett veldig positivt tiltak fra barenhagen om de tok med barna på lunsj på kirkegården, vi trenger åpenhet og ett naturlig forhold til døden, ikke enda flere regler som gjør det vanskelig for barn (og voksne også) å få ett naturlig forhold til død..
![]() |
#17 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Hadde det vært en barnehage på tur på kirkegården der min sønn ligger, hadde jeg reagert ganske kraftig. Det er et sted jeg går til for ettertanke og lengsel. Ved "vår" kirkegård ligger det en barnehage vegg-i-vegg, så det er ikke lyden jeg plages av. Det er mer tanken på at kirkegården bør være et sted de pårørende kan trekke til uten særlige forstyrrelser.
![]() |
#18 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Jeg er vokst opp med, og har videreført til mine barn, at på en kirkegård opptrer vi rolig og snakker med innestemme.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Barnehagebesøk på kirkegård/gravlund er helt greit. Alle har tilgang til gravplasser, men det forventes at oppholdet der preges av respekt. Jeg ser at det snakkes om de døde osv. Det har selvsagt ikke med de døde å gjøre, men det handler om de etterlatte og mennesker som er i sorg og som ofte har behov for et sted uten for mye støy og ståk og hvor det rett og slett er ganske annerledes enn på andre offentlige steder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Lunsj på kirkegården?Det kan hende de har spurt om lov. Jeg vet om en barnehage der ene barnet mistet en lillesøster. Hun ville veldig gjerne at barnehagen skulle være med å besøke søsteren hennes, og de spiste lunsjen sin der. Jeg tror absolutt det kan være med på å gi barna et naturlig forhold til død.
![]() |
![]() |
|
|