Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilken julekalender husker du best?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-16, 17:23   #1
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Hvilken julekalender husker du best?

Jeg satt og tenkte på de ulike kalendrene jeg har hatt i løpet av de etterhvert så mange årene jeg har levd, men jeg kommer alltid tilbake til den jeg hadde da jeg var sju-åtte år. Det var 24 fyrstikkesker limt på en papplate, og hver eske var dekorert med en figur. Den var veldig enkel, men satte sine spor hos meg. Hva som var inni husker jeg slett ikke...

Og så husker jeg et år vi fikk sjokoladekalender. Broren min glefset i seg sjokoladen med en gang, mens jeg la min i en kopp i kjøleskapet sånn at jeg kunne kose meg med sjokoladen i jula. Men, på lillejulaften spiste broren min opp alle sjokoladene mine.

Gammel 03-11-16, 17:34   #2
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken julekalender husker du best?

Skjønner godt at du husker den!!

Den kalenderen jeg husker best, var en som ei venninne laget til meg da vi gikk på ungdomsskolen. En kleshenger med sølvpapir, og pakkene hang på kleshengeren, i røde snorer. Et godteri inni hver pakke. Så enkelt, og så fint. Vi lagde kalendere til hverandre i Mange år, men sluttet da vi ble voksne.

Pegasus er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-16, 17:58   #3
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi hadde pakkekalender. Guttene mine bruker den samme nå.
Men jeg må ha hatt noe annet også. Noe med små plastfigurer i mener jeg.

Gammel 03-11-16, 18:01   #4
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk alltid sjokoladekalender, så i grunnen ingen fra barndommen jeg husker så godt. Nå i voksen alder er vi en venninnegjeng som bytter julekalendere, og de husker jeg veldig godt. Alle har truffet veldig på mine interesser og farger, så det er glede å åpne dem.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-16, 18:09   #5
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde pakkekalender fra et tidspunkt. Men jeg husker best en stor kalender med bilde av en nisse - i hver luke var det små plastfigurer som vi tredde på en snor - så det ble et kjede til slutt.

Gammel 03-11-16, 18:25   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde kalendere med slike plastfigurer i, som man til slutt kunne tre på en snor og få et halssmykke. Noen av figurene var i blank plast, og de var uhorvelig vakre.

Og så hadde jeg bildekalender med bibelmotiv, og bak på lukedøra var er utdrag fra juleevangeliet, og så var det bilder fra juleevangeliet. Julaften kuliminerte selvsagt med baby Jesus i krybba.

Det samme gjentok seg fra år til år, helt til sjokoladekalenderne dukket opp, da ble det straks mer interessant.

Gammel 03-11-16, 18:31   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg hadde kalendere med slike plastfigurer i, som man til slutt kunne tre på en snor og få et halssmykke. Noen av figurene var i blank plast, og de var uhorvelig vakre.

Og så hadde jeg bildekalender med bibelmotiv, og bak på lukedøra var er utdrag fra juleevangeliet, og så var det bilder fra juleevangeliet. Julaften kuliminerte selvsagt med baby Jesus i krybba.

Det samme gjentok seg fra år til år, helt til sjokoladekalenderne dukket opp, da ble det straks mer interessant.

Jeg hadde de samme som Inagh, og jeg elsket de. De små plastfigurer var små skatter som jeg samlet i et tomt syltetøyglass.

I motsetning til Inagh byttet jeg aldri til sjokoladekalender. Jeg er ikke så glad i kalendersjokolade, eller sjokolade generelt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-16, 18:31   #8
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Å hjelpe meg.
Jeg husker aller best den med de vidunderlige plastfigurene

Gammel 03-11-16, 18:34   #9
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde også en variant med bittesmå plastfigurer. Og så mener jeg å huske en kalender som hørte til barne-TV, hvor det i hver luke sto et eller annet som passet til dagens episode?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-16, 18:39   #10
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker bare denne.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-16, 18:40   #11
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Vi fikk aldri pakkekalender. Jeg husker at mamma pleide å legge ei rute kokesjokolade i lukene, hvis vi hadde snikspist luker vi ikke hadde kommet til. Vi hadde stort sett alltid en rimelig sjokoladekalender, men var fornøyd. Et år lagde jeg og veninnen min pakkekalender til hverandre, men da var vi 11- 12 år gamle. Et år fikk vi tingkalender hos mamma. Det var ganske morsomme miniatyrleker i dem. Blandt annet ei bittelita and på hjul som man kunne trekke etter ei lita snor, og sånne ringer i minkende størrelse som man trer på en pinne. Disse kalenderne fikk vi kun fordi min eldste søster solgte dem for fotballaget, og fordi hun sleit med å få de solgt.

Gammel 03-11-16, 18:42   #12
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde også en slik med plastfigurer et år. Det er likevel en kjempefin kalender som var laget som et stort tog, der man åpnet et bilde hver dag, som har festet seg mest. Jeg synes den var så fin! At et lite bilde kunne være så stas. Den hadde jeg i flere år.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-16, 19:37   #13
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde pakkekalender og pleide å lage ny i allefall annethvert år så jeg husker ikke halvparten av dem en gang. Det ene året samlet vi fyrstikkesker og klistret dem sammen og dekorerte utsiden. Siden eskene var så små var det rebuser i de fleste for å vise veien til pakken, det var skikkelig stas og ble beholdt senere år og er noe jeg selv bruker i mine barns kalender.

Gammel 03-11-16, 19:45   #14
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå kom jeg på noen små luker som vi rev av og limte på et bilde, er dette noe jeg har drømt mon tro? Dette må ha vært på 80-tallet en gang.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-16, 23:52   #15
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nå kom jeg på noen små luker som vi rev av og limte på et bilde, er dette noe jeg har drømt mon tro? Dette må ha vært på 80-tallet en gang.

Jeg husker en sånn Skomakergata-kalender. Sist sett på tidlig nittitall. Jeg husker også Jul i Portveien 2, der var det bilde fra dagens Janosch-film i lukene.

Gammel 04-11-16, 00:16   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde alltid pakkekalender, og det var så stas. Jeg tror første pakken inneholdt én Twist-bit, men jeg kan huske at jeg pakket den opp med andakt. I tillegg hadde vi noen av de adventskalenderne fra barne-tv. Jeg husker også en hvor vi limte lukene på kalenderen.

Gammel 04-11-16, 00:59   #17
star
bits and pieces

star sin avatar

Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jo, det husker jeg også.

Gammel 04-11-16, 08:06   #18
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde disse med plastdyr i noen år, men fikk pakkekalender etter hvert.
Jeg husker spesielt godt pakkekalenderen da jeg var 9 år. Mamma hadde vært i Oslo (selveste storbyen) og handlet inn til kalenderen, og det var så mye fiiiiint. Et bittelite porselensskrin på 4 ben, sånne messingminiatyrer og annet stas som ikke var å få tak i i det kjellerhullet jeg er oppvokst i.

Gammel 04-11-16, 08:16   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde pakkekalender hvert år, men husker den med plastdyr også, så jeg må ha fått den en eller annen gang i tillegg til pakkekalender.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-16, 08:26   #20
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Plastfigurene mine var dyr eller ringer med hull i for å kobles sammen til lenker. Og bibelkalender med de vakreste engler og juletrær. Og til sist den store sprellenissen med sjokolade.

I Wessels gate 15 på Bygdøy Folkemuseum har de et prakteksemplar av julekalender i papir.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.