|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
By the Sea
|
![]() Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Mannens familie er stor, og for noen år siden, tok en svigerinne initiativ til at vi ikke skulle kjøpe oss voksne søsken/svogere/svigerinner imellom, og at vi skulle slutte å kjøpe til nevøer og nieser når de ble 18.
![]() |
#4 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?I mannens familie kutter de bursdagsgaver til nevøer og nieser etter at de har fylt 18 mens julegaver gir de alltid. Vi har ingen spesielle "regler" på min side.
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Mannen og jeg har bare to nevøer og to nieser tilsammen, og regner med å i gaver til dem alle når de er voksne (den ene er voksen allerede). (Og Podens to tante-onkelpar har bare ham, så jeg tror ikke noen andre kommer til å foreslå å kutte gaver fordi det blir for mye styr.
![]() |
#7 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Jeg har bare en nevø og en niese, så de får såklart julegaver fra meg selv om begge er over 18 - og det kommer de "alltid" til å få. Det utvikler seg kanskje til en familiegave når de etablerer seg, men det er det vanskelig å si noe bestemt om før det skjer.
![]() |
#8 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?
Niesa mi får fortsatt bursdagsgave, hun er 19 og bor i en annen by. Vipps er fint til det. Bonusnevøen får ikke.
![]() |
#9 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Ja og nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Mine nieser og nevøer er fra 19 til 22, vi gir dem både bursdags- og julegaver. Kommer nok ikke til å slutte med det, de er en stor del av livet vårt. Jeg er jo tanta deres selv om de er voksne.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Det vet jeg ikke ennå, ingen er så store. Vi er (foreløpig) ikke så mange, og jeg syns det vil vre hyggelig å gi dem alle en oppmerksomhet etter 18-årsdagen også. På min side vil Hiawata bli 18 hele ti år før neste barn i slekta, så jeg syns det blir litt stusslig om alle mener at han har blitt for stor, men ikke de små nevøene og niesene. På Høvdingens side er man så glad i gaver at jeg ikke kan tenke meg at noen foreslår noe slikt.
![]() |
#12 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Ja, vi har bestemt oss for å kjøpe gaver til de store. Heldigvis. Vår eldste er snart 23, student, og trenger en hel masse som han ønsker seg til jul. Alt fra hårstæsj til t-skjorter til håndklær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Tja. Vi er ikke der enda, eldste nevø er konfirmert.
![]() |
#14 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Det er ikke det praktiske som gjør at jeg slutter når de blir 18, det er at bursdagen ikke er noen stor "greie".
![]() |
#15 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Jeg er litt usikker. Eldste nevø er bare 15, så det er ikke aktuelt å slutte enda, uansett. Men vi har 12 nevøer og nieser, og flere av dem har vi en veldig perifær relasjon til. I tillegg har vi 5 andre som i relasjon er like nære som nevøer/nieser. Jeg kan ikke helt se for meg å gi gave til alle 17 hele livet...
![]() |
![]() |
#16 |
Tittel og tittel....
|
Det er det ikke for niesa mi heller, men jeg tenker at som student har man alltids bruk for penger. Hva som skjer når hun er ferdig med studier og kanskje får seg egen familie vet jeg dog ikke.
![]() |
#17 |
By the Sea
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Da går et jeg et steg videre - vil det være helt crazybananas av meg å bare kjøpe gave til 19-åringen? Må det opp i offisielt svigerinneråd? (Ja, det er svigerinnene som bryr seg om dette - én er veldig for ordningen, en er veldig mot og vi andre har ikke hatt så sterke meninger.) Men nå har jeg plutselig sterke meninger
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Jeg ville nok gitt svigerinnene en forklaring om jeg plutselig endret modus.
![]() |
![]() |
#19 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Har bare tre, og ingen av de er voksne så jeg vet ikke. Men det kan godt tenkes at jeg kommer til å fortsette når de blir voksne.
![]() |
#20 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?Hadde sikkert gitt gave i din situasjon, og heller forklart hvorfor om det ble reaksjoner.
![]() |
|
|