Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-16, 16:54   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?

Mannens familie er stor, og for noen år siden, tok en svigerinne initiativ til at vi ikke skulle kjøpe oss voksne søsken/svogere/svigerinner imellom, og at vi skulle slutte å kjøpe til nevøer og nieser når de ble 18.

Det gikk greit med de aller eldste nevøene og niesene, for de etablerte seg så raskt med egen samboer/barn. Men nå med neste runde nevøer og nieser som er rundt 18 år, føles det bare feil å ikke "få lov til å kjøpe gave". Både fordi jeg har en nærere relasjon til dem fordi vi bor nærmere, men også fordi de ikke er voksenetablert på samme måten. Denne julen skal jeg f.eks da ikke kunne kjøpe gave til min niese på 19, mens de to søsknene hennes kal få. Jeg synes det blir helt feil.

Hvordan gjør dere andre det?

Gammel 09-12-16, 16:59   #2
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøper dere gaver til voksne nevøer og nieser?

Ja, det kommer vi alltid til å gjøre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-16, 17:02   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja, men jeg har bare en niese og en bonusnevø.

Gammel 09-12-16, 17:06   #4
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

I mannens familie kutter de bursdagsgaver til nevøer og nieser etter at de har fylt 18 mens julegaver gir de alltid. Vi har ingen spesielle "regler" på min side.

Gammel 09-12-16, 17:08   #5
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Bursdagsgaver har kokt litt ut i kålen, men julegaver får de og det vil fortsette å være sånn.

Gammel 09-12-16, 17:09   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen og jeg har bare to nevøer og to nieser tilsammen, og regner med å i gaver til dem alle når de er voksne (den ene er voksen allerede). (Og Podens to tante-onkelpar har bare ham, så jeg tror ikke noen andre kommer til å foreslå å kutte gaver fordi det blir for mye styr. )

Gammel 09-12-16, 17:10   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bare en nevø og en niese, så de får såklart julegaver fra meg selv om begge er over 18 - og det kommer de "alltid" til å få. Det utvikler seg kanskje til en familiegave når de etablerer seg, men det er det vanskelig å si noe bestemt om før det skjer.

Jeg sluttet å gi bursdagsgave etter 18-årsdagen. De bor uansett ikke her i byen, så vi har ikke særlig mye kontakt i det daglige, og da blir heller ikke bursdagene noen stor greie. Hadde vi gått i bursdagsselskap til dem, ville de fått gave.

Gammel 09-12-16, 17:11   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg har bare en nevø og en niese, så de får såklart julegaver fra meg selv om begge er over 18 - og det kommer de "alltid" til å få. Det utvikler seg kanskje til en familiegave når de etablerer seg, men det er det vanskelig å si noe bestemt om før det skjer.

Jeg sluttet å gi bursdagsgave etter 18-årsdagen. De bor uansett ikke her i byen, så vi har ikke særlig mye kontakt i det daglige, og da blir heller ikke bursdagene noen stor greie. Hadde vi gått i bursdagsselskap til dem, ville de fått gave.

Niesa mi får fortsatt bursdagsgave, hun er 19 og bor i en annen by. Vipps er fint til det. Bonusnevøen får ikke.

Gammel 09-12-16, 17:15   #9
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Ja og nei.
I familien til mannen er det tradisjon å slutte med gaver når de fyller 18, så der gjør følger vi normen. Han har en halvsøster som ikke har samme regime, der kjøper vi gaver. Min familie gir gaver til altfor mange. Jeg får fortsatt av min onkel...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-16, 17:21   #10
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine nieser og nevøer er fra 19 til 22, vi gir dem både bursdags- og julegaver. Kommer nok ikke til å slutte med det, de er en stor del av livet vårt. Jeg er jo tanta deres selv om de er voksne.

Gammel 09-12-16, 17:26   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vet jeg ikke ennå, ingen er så store. Vi er (foreløpig) ikke så mange, og jeg syns det vil vre hyggelig å gi dem alle en oppmerksomhet etter 18-årsdagen også. På min side vil Hiawata bli 18 hele ti år før neste barn i slekta, så jeg syns det blir litt stusslig om alle mener at han har blitt for stor, men ikke de små nevøene og niesene. På Høvdingens side er man så glad i gaver at jeg ikke kan tenke meg at noen foreslår noe slikt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-16, 17:29   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi har bestemt oss for å kjøpe gaver til de store. Heldigvis. Vår eldste er snart 23, student, og trenger en hel masse som han ønsker seg til jul. Alt fra hårstæsj til t-skjorter til håndklær.
Eldste nevø er 25 og nyetablert med samboer. De får pargave, og også de ønsker seg mye. Vi kutter bursdaggave ved 25 år, men ikke julegaver.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-16, 17:52   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja. Vi er ikke der enda, eldste nevø er konfirmert.
For egen del får jeg fortsatt julegave/oppmerksomhet fra noen tanter og onkler, men det hadde vært helt ok å slutte med det. Men kos også!

Jeg/vi har nå 7 tante/onkelbarn, så det føles overkommelig også. Men mulig vi tar det opp til vurdering etter hvert som de vokser til.
Det var iallefall praktisk å få gaver i tyveårene, når man var på vei ut av barndomshjemmet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-16, 18:06   #14
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Niesa mi får fortsatt bursdagsgave, hun er 19 og bor i en annen by. Vipps er fint til det. Bonusnevøen får ikke.

Det er ikke det praktiske som gjør at jeg slutter når de blir 18, det er at bursdagen ikke er noen stor "greie".

Gammel 09-12-16, 18:13   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt usikker. Eldste nevø er bare 15, så det er ikke aktuelt å slutte enda, uansett. Men vi har 12 nevøer og nieser, og flere av dem har vi en veldig perifær relasjon til. I tillegg har vi 5 andre som i relasjon er like nære som nevøer/nieser. Jeg kan ikke helt se for meg å gi gave til alle 17 hele livet...

Gammel 09-12-16, 18:20   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det er ikke det praktiske som gjør at jeg slutter når de blir 18, det er at bursdagen ikke er noen stor "greie".

Det er det ikke for niesa mi heller, men jeg tenker at som student har man alltids bruk for penger. Hva som skjer når hun er ferdig med studier og kanskje får seg egen familie vet jeg dog ikke.

Gammel 09-12-16, 18:29   #17
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da går et jeg et steg videre - vil det være helt crazybananas av meg å bare kjøpe gave til 19-åringen? Må det opp i offisielt svigerinneråd? (Ja, det er svigerinnene som bryr seg om dette - én er veldig for ordningen, en er veldig mot og vi andre har ikke hatt så sterke meninger.) Men nå har jeg plutselig sterke meninger og jeg kjenner at det skal holde hardt å overholde avtalen ved å ikke kjøpe til henne.

Gammel 09-12-16, 18:31   #18
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok gitt svigerinnene en forklaring om jeg plutselig endret modus.

Gammel 09-12-16, 18:31   #19
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Har bare tre, og ingen av de er voksne så jeg vet ikke. Men det kan godt tenkes at jeg kommer til å fortsette når de blir voksne.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-16, 18:33   #20
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hadde sikkert gitt gave i din situasjon, og heller forklart hvorfor om det ble reaksjoner.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:39.