Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-17, 23:45   #1
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Vi har per i dag et stort halvgammelt hus på en diger tomt og vi er så lei. Ønsker oss mindre, nytt og praktisk. Vi har vært på visning på et hus som oppfyller mange av kravene våre, helt nytt, perfekt beliggenhet, bitteliten tomt, mange soverom og utleiedel. Godt over middels standard og delvis wow. Og åpen kjøkkenløsning. Det siste ønsket jeg meg ikke. Kan noen overbevise meg om at det går an å venne seg til det? Og kanskje til og med like det?
Stue/spiseplass/kjøkken er et avlangt rom, med kjøkken i en ende og stue i den andre enden. Spisebord midt på. Rommet er vel mellom 50 og 60 kvm stort. Masse lys. Noen som har det slik? Funker det? Fornøyde?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 07:20   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.391
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Det fungerer kjempebra! Man må bare rydde opp litt mer mens man lager mat så at det ser litt koselig ut underveis. Med god vifte går det bra. Det er en stor fordel p være integrert mqed det som skjer om man lager mat, syns jeg. Vei har det slik på hytten og jeg savner det hjemme.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 07:21   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Jeg var i samme situasjonen. Alt ved dette huset var sånn jeg ønsket meg, sett bort i fra åpen kjøkkenløsning. Vi har stue/kjøkken i en L, med kjøkkenet i enden på den lengste delen, sofakrok i hjørnet, og tv-krok i helt andre enden. Ulempene er jo de samme som jeg synes før: alt kjøkkenrotet viser alltid, og når vi steker noe så lukter det i hele etasjen. Men fordelene er langt større enn jeg hadde trodd, og jeg har endt opp med å være veldig fornøyd med etasjen. Det er f eks. mye mer sosialt. Den/de som står på kjøkkenet og forbereder siste rest, eller rydder litt, "forsvinner" liksom ikke. I tillegg er det mye lys og luft her. Det hadde det nok vært uansett, men jeg har blitt glad i den åpne romfølelsen. I tillegg kan vi trekke ut spisebordet til 20 mann uten å flytte på mer enn en puff. Jeg hadde nok foretrukket en egen spiseplass på kjøkkenet, men jeg savner det ikke så mye som jeg hadde trodd på forhånd. Vi er i tillegg mange når vi inviterer til selskap, og da er det veldig lett og greit å ha stående buffét i kjøkkenenden.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder

Sist redigert av Niobe : 25-04-17 kl 20:15.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 07:47   #4
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Takk for erfaringer, og så fint, Niobe! Ser at du har en kjøkkenøy, det finnes ikke i huset vi har sett på. Tror kanskje det hadde hjulpet på følelsen av å stå alene litt ubeskyttet i enden av et stort rom. Tror kanskje det hadde blitt litt sånn.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 07:49   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Den kjøkkenøya har jeg veldig blandede følelser for. Vi trenger de to skapene under, og jeg ser jo at det fungerer som en slags romdeler. Men den samler bare rot. Alt havner der. Og jeg innser at det havnet på bordet hvis ikke, men 9 av 10 dager er kjøkkenøya et sørgelig syn.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 07:50   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.434
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Det finnes øyer med høyde på den ene siden slik at man kan skule ting bak. En venninne hadde sånn og det hjalp veldig på ulempene


Sist redigert av liefje : 25-04-17 kl 08:02.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 07:51   #7
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Takk for erfaringer, og så fint, Niobe! Ser at du har en kjøkkenøy, det finnes ikke i huset vi har sett på. Tror kanskje det hadde hjulpet på følelsen av å stå alene litt ubeskyttet i enden av et stort rom. Tror kanskje det hadde blitt litt sånn.

Øy er finfint. Mi stue/kjøkken er en U nærast og øya gjer det enda meir adskilt. Eg har ikkje samme erfaring som Niobe på at det blir en roteplass, vi bruke det som spisesone med tre plassar. Hjertet i huset nesten den øya vår.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 07:52   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Vi har åpen kjøkkenløsning og kunne ikke tenkt oss noe annet. Den er litt slik Niobe beskriver: formet som en L hvor kjøkkenet er i den enden av den lange delen etter fulgt av spisestue og så tv-krok i den korte delen av L-en. Selve kjøkkenet har U-form, og den delen som vender mot spisestua så har vi satt høye kjøkkenskap på gulvet med åpning ut mot spisestua og benkeplate på toppen. Dette gjør at det ikke er innsyn fra spisestue og stue rett inn på kjøkkenbenken, og det er jeg veldig glad for.

Det er sosialt å ha åpen kjøkkenløsning. Ungene kan sitte ved spisebordet å gjøre lekser mens jeg lager middag, og de har allikevel god kontakt med meg. Og vi kan slå ut spisestuebordet vårt slik at vi får plass til 18 gjester.

Men vi bor i en liten leilighet sentralt i Oslo. Å ha spiseplass på kjøkkenet OG spisestue er ikke noe man driver med hos oss, så jeg er kanskje ikke den rette til å kommentere.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 07:54   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det finnes øyer med høyde på den ene siden slik at man kan skule ting bak. En venninne hadde sånn og det hjalp veldig på ulempene.

Vi har sånn delvis ordnet en slik løsning, for det står en hylle på baksiden. Ungene har skolesaker der. Det hjalp en del. Men kjøkkenøya er det første man treffer når man kommer inn fra gangen, så det er en logisk plass å legge fra seg ting.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 07:56   #10
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Når det er så stort som du skisserer, tenker jeg at det er greit med åpen løsning.

Et familiemedlem kjøpte akkurat nybygd leilighet, og jeg tror kjøkken og stue totalt er under 30 kvm - og kjøkkenet er på den ene langveggen i rommet- det er LITE og vi sitter liksom på kjøkkenet når vi er i stuen - men det har jo med størrelsen på rommet å gjøre - det er så lite at man ikke kan funksjonsdele. Jeg liker veldig mange åpne løsninger - og tenker at en kjøkkenøy/frokostbar kan funke som en god romskiller.
Vi har i utgangspunktet L-formet stue og et kjøkken som fortsetter slik at L blir U - vi åpnet med mot stuen da vi pusset opp kjøkkenet - slik at det er åpent uten mulighet til å lukke mot stuen. En god kjøkkenvifte og litt ordensans oppveier for ulempene.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 07:59   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Jeg har åpen løsning og trives veldig godt med det. Holder det uansett alltid ryddig på kjøkkenet så det er ikke noe problem at man ser det fra sofaen.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 08:37   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Vi har åpen kjøkken/spisestueløsning og er veldig førnøyd med det. Spisestuedelen er på omtrent 14 kvm og kjøkkendelen på 9, så stort er det ikke. Nettopp det at kjøkkenslaven er en del av selskapet er noe vi liker godt. Vi har ikke kjøkkenøy og savner det ikke.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 08:50   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Du vet hva som er de tre viktigste tingene ved boligkjøp? Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Alt annet kan man ordne på, dvs bygge om.

Hos dere høres det ut som god plass til å dele av med kjøkkenøy eller hyller eller noe annet.
Det Liefje sier om kjøkkenøy med høyere kant på ene siden har jeg sett noen steder, og det gir åpen følelse men skjuler innsyn til rot. Kanskje en løsning?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 09:00   #14
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Huset vi bor i er i utgangspunktet tegnet med separat kjøkken og stue, og to av enhetene i rekka har beholdt den løsningen. Vi hadde en semi-åpen løsning før vi pusset opp, men valgte å åpne opp helt og heller sette inn en halvøy som romdeler (for å få en plass til raske måltider, mer kjøkkenbenk og mer skapplass).

Det krever selvfølgelig at man holder mer orden, men samtidig så gir det bedre kontakt mellom rommene og mer luft i etasjen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 09:06   #15
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Hvis huset ellers er det du ønsker, og i tillegg har en fin beliggenhet, må du ikke finne på å la dette stoppe deg. Hvis du overhodet ikke liker det etter å ha prøvd et par måneder, så setter dere bare inn en lettvegg med dør, så er problemet fikset.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 09:12   #16
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Jeg var skeptisk til den åpne løsningen vi flyttet inn i, men jeg er omvendt! Vi har også et L-formet rom med kjøkken på den lengste enden. Vi har en øy med mange skap som fungerer som romdeler og langbord med plass til 14, men som kan bygges ut til rundt, 20 stk før vi treffer veggen. Inne i kroken har vi ekstrastue. Tv har vi kun nede.

Jeg er ikke noen stor tilhenger av å spare på oppvasken når vi er ferdig med den, så det er faktisk ikke så ofte det er kjøkkenet jeg gremmer meg over hvis vi får overraskelsesbesøk.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 09:38   #17
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Jeg er også omvendt skeptiker.

Vi bygget om i fjor sommer, og tok da ned veggen mellom kjøkken og stue så vi nå har åpen løsning. I ene enden av stuen, der kjøkkendelen er, har vi spisestue og plass til å trekke ut langbordet i full lengde. I andre enden har vi sofa og TV. Vi har også øy, som står inntil pipeløpet, der har vi vask, oppvaskmaskin og slikt på ene siden og skuffer til tallerkner og diverse på baksiden. Løfter tallerkner rett fra skuffen til bordet, veldig greit! Vi fikk også orden på ventilasjon som fungerte dårlig, så det er faktisk mindre matlukt og bedre luft i huset nå enn det var da vi hadde lukket løsning. Vi har også blitt mye flinkere til å holde kjøkkenet ryddig, siden det er både synlig og så fint at vi har lyst til å holde det sånn. Angrer ikke et sekund på åpen løsning!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 09:51   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.435
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Vi bor som Niobe og Tjorven, bare med kjøkkenet i den korte delen av L-en, spisestue og salong/sofakrok etter hverandre i den lange delen. Selvsagt med spisestua nærmest kjøkkenet, og salongen i enden. Har også kjøkkenøy med samme erfaring som Niobe, det vil si at "alt" havner der, men hadde ikke hatt nok benke- og skapplass om vi ikke hadde hatt det. Koketoppen+noen store skap er på kjøkkenøya, på den siden som vender mot kjøkkeninnredningsveggen. All annen kjøkkeninnredning er langs denne ene veggen. Det vil si oppvaskbenk, steikeovn, oppvaskmaskin, kjøleskap og kjøkkenskap. På motsatt side av kjøkkenøya har vi to barkrakker og en laptop, og det er her "alt" havner. Vi har også inngang fra (den bittelille) yttergangen rett inn på kjøkkenet på laptopsiden av kjøkkenøya, så det er det første folk ser når de kommer inn til oss.

Uansett, jeg tror jeg alltid har bodd med åpen kjøkkenløsning, inkludert barndomshjem, så det er det jeg er vant med, og synes alt annet virker upraktisk. Men siden jeg aldri har prøvd å bo med kjøkken i eget rom skal jeg ikke uttale meg for bastant om hvordan det er. Klart, når kjøkkenet ser "bombet" ut hadde det vært godt å bare kunne lukke døra. Men det er i det minste en pådriver for å rydde og rengjøre kjøkkenet underveis, og ikke la ting bli stående.

Andre grunner enn det, til å ha kjøkken adskilt med dør fra stua, kan jeg ikke se. Vi er ikke plaget med matlukt. Som sagt er kjøkkenet i den korte delen av L-en, vi har godt avtrekk over ovnen, og ikke mindre enn to dører ut, som kan åpnes. Inngangen, som sagt, via yttergangen, i tillegg til ei "verandadør" rett ved kjøkkeninnredninga, som går direkte ut på platten utenfor. Så det er lett å vrenge opp døra hvis det skulle bli mye os.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 09:56   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Jeg er da motvekten som ikke likte åpen løsning. Hadde det der vi bodde før, men med mindre plass enn Niobe tror jeg nok. Jeg har nå kjøkken og liker å kunne lukke døren og spise der. Men med mer plass kan det godt hende jeg hadde likt åpne løsning.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-17, 09:58   #20
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.887
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overbevis meg om at åpen kjøkkenløsning er knall!

Vi har også åpen løsning - til og med by choice Spisestue/kjøkken er et helt åpent rom, delvis avdelt av en kjøkkenøy. Stuen er delvis avdelt fra kjøkken/spisestue med en lettvegg. Rommene våre er store da - synes å erindre at kjøkken/spisestue er ca 45 kvadrat og så er vel stuen 30.

Trives godt med denne løsningen. Rot har vi uansett, så selv om det selvsagt hadde vært greit å kunne skjult det bedre når man har gjester synes jeg fordelene oppveier ulempene. I og med at stuen er delvis avdelt, ser man lite av rotet på kjøkkenet når man sitter der.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no