|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Jeg har alltid likt å lage mat, og har hatt delvis ansvaret for matlaging i barnehagen i snart et år, men det har stort sett vært til kun min avdeling og etterhvert naboavdelingen. Barn fra 1-4 år. Jeg har stort sett laget vegetarisk mat på mine dager, noe som er blitt veldig godt tatt imot da barnehagen har stort fokus på sunn og bærekraftig mat og miljø. Vi har egen kjøkkenhage og dyrker masse krydderurter, tomater, agurk og poteter og skal nok utvide den etterhvert.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Vi har egen kokk i barnehagen jeg jobber. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Supper (tomatsuppe, fiskesuppe, blomkålsuppe..) og pizzasnurrer er de største hitsene hos min sønn, som går i barnehage som har kjøkkenhjelp i hel stilling. Hun baker blant annet alt av brødmat som spises i barnehagen, og all mat lages fra bunnen av. Ellers har de for eksempel fiskeburgere, pasta med laks og grønnsaker og liknende retter.
![]() |
#4 |
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Her er det populært med omelett laget i langpanne. Skjæres i firkanter.
![]() |
#5 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)I vår barnehage har de suppe med brød en dag i uka. Ellers har de ofte kjøttkaker, fisk, lasagne, gryteretter, hamburger og fiskepinner. Alltid mye grønnsaker ved siden av. Mye av dette kan jo lages vegetarisk/veganske og
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Glemte å si at vi har totalt eggforbud i hele barnehagen pga et ekstremt dødelig allergisk barn på ene avdelingen, så omeletter osv utgår. Men tusen takk for tipsene, keep em coming om noen har flere.
![]() |
#7 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Henger for tips selv, jeg. Jobber med folk i den andre enden, de eldste.
![]() |
#8 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Det finnes kokebok for barnehager, hvor oppskriftene nettopp er beregnet på mange, bl.a. denne: |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Falafel, grønnsakssuppe/-gryte, vegetarpizza (barna kan evt legge på fyllet selv, det er stor stas i vår barnehage), spaghetti og tomatsaus med grønnsaker, grønnsakslasagne, bakt potet med forskjellig fyll de kan plukke selv, vegetarburger (våre liker godt denne med couscous, halloumi og søtpotet).
![]() |
#10 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Kikert-korma er jo nydelig - lages som en vanlig korma men bytter ut kjøtt med kikerter. Ris eller brød til og en agurk og tomatsalat ved siden av.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)
Haha, sant! Jeg har som regel med unger når jeg lager mat, men de minste mister fort interessen. Lettere med de eldre. Jeg har fått dem til å smake på ganske mye forskjellig de ikke har smakt før. Avokado, kikerter (jeg lager myyye med kikerter både hjemme og på jobb) og andre bønner og linser, vegetarisk "kjøttdeig", bønnestuing osv.
![]() |
#12 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Gulrotsuppe med ingefær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Øyboer
![]() Sv: Trenger tips til matretter i barnehagen (er matansvarlig)Jeg har alltid prøvd å få inn mye fisk. Fiskegrateng, fiskepinner med ris og grønnsaker |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|