Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bokanbefaling på høyt nivå

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-07-07, 13:16   #1
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bokanbefaling på høyt nivå

Det er mer en slik bok man ikke kan gå glipp av, den MÅ leses.
Det er rett og slett en av de beste bøkene jeg noen gang har lest. (og det sier endel, jeg har vært lesehest siden jeg var 5 år og lærte og lese, og alltid slukt omtrent alt av bøker rått, favorittbygningen min har alltid vært biblioteket)

Den tidsreisendes kvinne, av Audrey Niffenegger.
http://www.aschehoug.no/litteratur/k...oductId=789128

Og forøvrig fikk jeg den av en venninne, etter at både hun og mannen hadde lest den. Mannen hennes synes egentlig den virket kjip og ville ikke lese den, men ble overtalt, og han leste den og elsket den. Det var rett og slett han som sa jeg måtte lese den. Han sa den starter ok, også blir den bare bedre og bedre, helt fantastisk bok. Han gråt nesten på slutten.
Men både jeg og venninnen min elsket den fra første siden i boken, og den ble faktisk bedre og bedre alikavel, et kunststykke for alle!

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 14:02   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå.

Ja, den likte jeg også veldig godt. Engasjerende og romantisk uten å være klissete, og god bruk av ikkekronologien. (Men jeg irriterte meg grenseløst da jeg så oversettelsen av tittelen. Den burde hett Den tidsreisendes hustru. :lett_å_ergre: )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 14:05   #3
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Bokanbefaling på høyt nivå.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Men jeg irriterte meg grenseløst da jeg så oversettelsen av tittelen. Den burde hett Den tidsreisendes hustru. :lett_å_ergre: )



Jeg klarte å overse det nok til å lese den, helst ville jeg lese den på engelsk også, men fikk den på norsk og hadde ikke tid til å vente.
Nå skal den bestilles på engelsk.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 16:12   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, den likte jeg også veldig godt. Engasjerende og romantisk uten å være klissete, og god bruk av ikkekronologien. (Men jeg irriterte meg grenseløst da jeg så oversettelsen av tittelen. Den burde hett Den tidsreisendes hustru. :lett_å_ergre: )



Jeg gråt på slutten. :sippeguri:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 17:29   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Jeg har en venninne som har snakket varmt om denne de siste to gangene vi har møttes, og tilbudt meg å låne den. Tror jeg skal ta imot tilbudet så snart jeg er ferdig med Brooklyn Follies og Jonathan Strange og Herr Norell.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-07-07, 18:17   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Jeg leste den på engelsk for et års tid siden og syntes den var flott. Jeg kan også anbefale den.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 11:06   #7
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Takk for tips - den er nå reservert på biblioteket.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-07, 11:34   #8
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Takk for tips!! Utsolgt på bokkilden og bokklubben i paperback-versjon.
Får gå i en bokhandel og se tenker jeg.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 11:17   #9
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Takk for tips. Skal plukke med meg den neste gang jeg er innom bokhandelen, som forhåpentligvis er i dag.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-07, 11:48   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.



Jeg gråt på slutten. :sippeguri:

Jeg også. Slutten var utrolig rørende. Jeg skulle gjerne ha lest mer om datteren til den tidsreisende og hvordan hun opplevde møtene med faren, samt sine egne reiser i tiden.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:59   #11
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Er dette noe for en svigermor?
Jeg må ikke glemme å spørre etter denne i dag (skal i bokhandelen). Takk for tips igjen!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 11:37   #12
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Å,ja! Goood bok!

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 11:57   #13
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Bestilt! På engelsk, da. Gleder meg.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 12:20   #14
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Jeg har akkurat kjøpt den uten å vite noe om den. Tittelen gjorde noe med meg da, Star Trek-fan som jeg er...

  Svar med sitat
Gammel 19-08-07, 09:21   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Jeg fant den i bokhylla i går, og har allerede kommet godt i gang. Jeg elsker den. Og jeg pleier ikke engang å like slike historiske hoppe frem og tilbake bøker.

Takk til hvemdetnåer som har gitt meg den Nå gleder jeg meg bare til å få tid til å lese mer.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-07, 09:29   #16
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Den var bare helt fantastisk!!!
Mannen min trodde jeg var gal til tider der jeg satt og gråt og bar meg

Den var for meg, enormt mektig. Og for meg som har hatt mange aborter, var den biten spesielt gripende. Jeg kunne kjenne meg i igjen i så mye.
Og jeg er er imponert over skrivestilen. Den ga meg mye å tenke over og jeg tror jeg skylder litt på den at vi hadde en så deilig ferie i år .

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 08:36   #17
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Og for meg som har hatt mange aborter, var den biten spesielt gripende. Jeg kunne kjenne meg i igjen i så mye.

De scenene gjorde noe med meg også. Tårene trillet etter hvert som det skjedde igjen og igjen. Og jeg som ikke en gang har vært igjennom det. Det pussige var at jeg nesten fikk en litt vemodig følelse når det endelig gikk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 09:28   #18
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Takk for tips, nå er boken bestilt og kommer vel i posten om noen dager.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 09:33   #19
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.938
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Da jeg leste denne tråden for en tid tilbake gikk jeg rett på biblioteket og hentet boka, på engelsk. Og jeg må si jeg er dypt fascinert. Den beskriver så vart kjærligheten mellom de to, parallelt med den til tider harde virkeligheten de lever i. Og forfatteren får tidsreiseaspektet og de konsekvensene reisene medfører til å fremstå som helt realistisk og ikke-usannsynlige (flott norsk ). Jeg er omtrent halvveis nå, og nyter boka!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 09:39   #20
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.966
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bokanbefaling på høyt nivå

Takket være en eller annen tråd så kjøpte jeg også denne før helga, og er godt og fascinert i gang med den på engelsk.

Men jeg skjønner heller ikke titteloversettelsen til norsk. Det må da være et reelt poeng at Clare er hustruen til Henry?

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no