|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
![]() |
![]() Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel ...?For fire mnd siden fikk vi endelig overta valpen vår - en Bichon Havanais som egentlig er alt vi kunne ønske oss (og "oss" er meg og poden på 8 år). Hun ble raskt husren, hun elsker lek og kos, sover om nettene, er hengiven og tillitsfull mot både dyr og mennesker, og hun klarer fint å være alene hjemme en stund på dagtid. Problemet er meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Havanaisen er jo sånn. De er rett bak deg uansett hva du gjør. Jeg synes det er ok, da.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Det der er slitsomt ja. Vi har en herremann her til tider som er/har vært sånn, og det er en langt større hund som tar plass.
![]() |
#4 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Det blir ikke alltid helt som man trodde når man får et nytt kjæledyr. Det har jeg erfart selv. Håper du finner en løsning slik at hundehold blir hyggelig.
![]() |
#5 |
Må man ha en tittel?
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Den stirringen...er ukjent med den rasen, men samme hund som jeg skrev om overfor her, han er også ekstrem til å stirre. Spesielt på hendene våre. Det er fordi han venter på lek eller oppgaver/hjernetrim. Er en Border Collie dette, og de krever mye mentaltrening, og det vil jeg tror de fleste hunder gjør, i større og mindre grad. Og jeg tenker at det at din stirrer veldig når du setter deg ned, det er fordi at hun da ser at nå er du ledig, og at hun håper på litt lek og eller trening.
![]() |
#6 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Jeg har en bichon frise og hun vr slik som valp men heldigvis gikk det over med henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Min sheltie var slitsomt intens som unghund, men det gikk seg til.
![]() |
![]() |
#8 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Min stirrer når hun vil noe. Men skjønner godt at det er slitsomt som eneste voksen med unghund. Jeg synes det er krevende med fire personer i huset. Og blir drittlei og sliten til tider. Håper følelsene kommer etterhvert. Har du vurdert å etterlyse pensjonist/tenåring/hundegal person med lapp på nærbutikken, hundegruppe på FB for avlastning eller ekstra lufting?
![]() |
#9 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Min er akkurat sånn som du beskriver og jeg elsker det. Det at denne rasen er så knyttet til menneskene sine, var en av grunnene til at vi valgte den. De er flokkdyr og nå er det vi som er flokken dens. Etter som den ble eldre, har den slått seg litt mer til ro, kan fint ligge og sove i et rom selv om jeg beveger meg rundt, men setter jeg meg, kommer hun dit jeg sitter og legger seg der. Jeg håper du finner gleden i å ha en hund som elsker deg så ubetinget når det går seg litt mer til. Sist redigert av liefje : 31-10-17 kl 21:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?
Akkurat dette er grunnen til at det er helt uaktuelt for meg å skaffe et dyr. Nok en ting å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke har nok tid til. Det ville nok ført til irritasjon her også. Ikke nok med det, mamma har to havanaise, og selv om de er de snilleste og mest barnevennlige hundene som finnes så klarer jeg ikke å la være å irritere meg over dem. Mamma synes det er de mest bedårende og sjarmerende vesener på jord (heldigvis), men jeg hadde blitt sprø. Så jeg forstår deg godt.
![]() |
#11 |
can-jur
|
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Så lenge du ikke har tenk til å plage henne, eller drukne henne så går det vel helst greit. Valp/unghund perioden er ganske intens og kjip. Litt sånn som å ha små unger, bare at hunden bruker mye kortere tid på å bli voksen. Og de kan stenges ute eller inne når du må ha en pause.
![]() |
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() |
![]() |
#13 |
villende
|
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver, selv om vi bare har hatt valpen vår i snart tre uker. Og jeg hadde klikket i vinkel om jeg skulle vært den eneste voksne med ansvar for pelsdotten, altså. Og jeg har til og med en tolvåring som er relativt funksjonell som hundepasser, -koser og -lufter. Det er noe med det å plutselig være "låst" når man sakte men sikkert er på vei tilbake mot "friheten". Det er i alle fall den knaggen jeg har hengt følelsen min på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Epikur
|
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Jeg kjenner igjen hvordan det var å få et nytt barn. Det forrykker hele balansen, forskyver logistikken og inntil det har gått seg til, har det krevet mye av meg. Jeg skal absolutt ikke ha hund nå, nettopp på grunn av at den fininnstilte balansen ikke skal forrykkes. Livet er slitsomt nok.
![]() |
#15 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Takk for denne tråden Ambivalensa! Det er veldig nyttig å få noen ærlige fortellinger også om baksidene ved sånne nydelige pelsdotter. Håper at ting går seg til for dere, men jeg tenker at det er slett ikke noe rart at det er tungt å omstille hjernen sin fra ikke-hund til valp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Men de har ikke vondt av å lære seg å ikke gå i beina på deg, har de? Hos oss er det litt spesielt, siden valpen vi skal ha i et år skal bli førerhund, og dermed absolutt IKKE kan gå i beina på folka sine. Så vi har så vidt begynt å øve på at hun skal gå og legge seg "på plass". Vi setter henne også i buret når hun er i veien. (Hun blir masse lekt med og stimulert, altså, men finner fint roen i buret og slapper av der også). Vi har et stykke igjen på det der med å gå og legge seg, da, for å si det mildt.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() |
#18 |
Pauset
|
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Det er akkurat sånn jeg har hatt det i perioder når jeg har passet hund. Det er delvis koselig, delvis bare mas. Men når jeg passer og vet jeg skal levere tilbake, så er det lettere å kose seg da, men jeg har innsett at jeg ikke skal ha hund i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Jeg tenker at hun er jo fortsatt valp? Det blir kanskje bedre når hun blir eldre og roligere. Vi har passet spinnvill valp en uke, og jeg ble gal etter et par timer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Så er jeg kanskje ikke et hundemenneske, likevel..?Mange gode tips her, Ambivalensia! Jeg ser også at mine er veldig fornøyd og ganske slitne og lite krevende når de har fått jobbet litt. Det går an å utnytte den oppmerksomheten du får - det er veldig, veldig lett å trene en havanais, nettopp fordi den er så på eieren sin og bare ønsker å gjøre til lags. Utnytt det til å lære hunden basic dressur - og rare partytriks. Jobb litt med innkalling, sitt - på plass og bli til du roper på den - og så kan du lære den å danse på to ben, ligge død, rulle rundt og sånn.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|