|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Forvirret
Medlem siden: Oct 2008
![]() ![]() |
![]() Bytte ut garn i oppskrifterHvordan kan man bytte ut garn i oppskrifter uten at det blir for mye tull?
![]() |
![]() |
#2 |
Wooohhoooooo
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterJeg har brukt drops Air på den type genser.
![]() |
#3 |
A friend with benefits
|
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterSlik jeg har forstått det, så må man se på strikkefastheten som er opppgitt, evt strikke prøvelapp.
![]() |
#4 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterStrikkefasthet og kor "kompakt" garnet er, altså antall meter pr. 50 gram, er vesentlig for resultatet. Originalgarnet har 13 masker pr. 10 cm. på pinne 7. Ein del garn i dem tjukkelsen er så tett spunne at det ikkje vil gi eit like luftig resultat.
![]() |
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterFørst må du finne et garn med omtrent samme strikkefasthet som originalgarnet, og finne ut hvilken pinnestørrelse du trenger for å få riktig strikkefasthet ut fra oppskriften.
Det siste punktet der er viktig, altså. Det er utrolig fort gjort å ende opp med altfor lite garn hvis man glemmer å ta hensyn til løpemeter, og garn med samme strikkefasthet kan ha veldig ulik løpelengde alt etter hvor kompakte de er.
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifter
Ja! Samtidig, å bytte eit garn med 150 meter/50 gram med 75 meter/50 gram vil og gi konsekvenser for resultatet. Det først blir eit lettare og luftigare plagg enn det andre.
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterJeg bare konstaterer at jeg er skikkelig elendig på å bytte ut garn. Nå har jeg nemlig gjort det igjen ... strikket en hel genser som viser seg å bli for liten. Enda jeg byttet ut pinner og gikk opp en størrelse.
![]() |
![]() |
#8 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterHar heller ikke peiling men har latt meg friste av Holst Supersoft for det skal visstnok bli så lett og tynt. Selv om jeg synes det stikker helt forbaska nå mens jeg strikker. Har blitt lovet at det skal bli tett og fint og mykt når plagget er vasket.
![]() |
#9 |
50 & somewhat fab
Ja, absolutt. Jeg valgte et litt ekstremt eksempel for å få poenget tydelig fram; for de fleste vil det nok oftere være snakk om at man trenger et nøste eller to mer i det alternative garnet.
![]() |
#10 |
50 & somewhat fab
Sjekker du din personlige strikkefasthet opp mot den i oppskrifta, og ser du på målene for de ulike størrelsene i akkurat den oppskrifta når du bestemmer hvilken du skal strikke? Utrolig mange feller man kan gå i når det gjelder størrelse på strikkeplagg.
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterNår jeg strikker med det garnet som er oppgitt, så blir genseren akkurat så stor som den skal. Altså antar jeg at jeg har korrekt strikkefasthet. Det er når jeg begynner å sjonglere med tykkelse på garn og pinnestørrelse at det skjærer seg. Regnestykkene mine tilsier at det skal bli riktig, men det blir ikke det. Og siden det kommer inn flere ukjente (siden man bytter ut flere ting på en gang), så skjønner jeg heller ikke hvilken del det er jeg trenger å korrigere til neste gang. Denne gangen gikk jeg opp både i pinne og i størrelse, og allikevel ble det feil. :blæh:
![]() |
![]() |
#12 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterSånne oversikter kan hjelpe: http://www.majas-design.com/Diverse/garnoversikt.htm
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterJeg har bommet på dette noen ganger, og klok av skade spør jeg nå alltid på garnbutikken min. De vet som oftest hvilket garn jeg kan bytte til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
Akkurat denne gangen var det faktisk garnbutikken som kom med forslaget siden det garnet jeg skulle hatt var utsolgt. Ikke at det hjalp meg nevneverdig. :hrmf:
![]() |
![]() |
#15 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterMen pleier det ikke å stå alternative garn i oppskriften?
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da hadde jeg blitt så sur at jeg hadde returnert og vist dem resultatet. Det er dem som skal kunne dette, og gir de meg et feilt råd, så er det dem som må erstatte garnet. Mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Noen leverandører skriver alternative garn, men langt fra alle.
![]() |
#18 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Bytte ut garn i oppskrifterDet er ganske vanlig at man kan bytte ut garn, men at man ikke kan følge infoen om pinnestørrelse i originalgarnet for å få samme strikkefasthet. Spesielt viktig å strikke prøvelapp når man bruker alternativt garn.
![]() |
|
|