|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Shetland, anyone?Jeg så på Shetland-påskekrimmen i påsken (og nå binger jeg resten. Veldig rart å se Tosh først i tredje sesong, og så i første.) og får selvfølgelig lyst til å reise dit. Høvdingen er skeptisk. Ikke på grunn av det åpenbare problemet med kriminalitet, men fordi han mener det ikke er noe å gjøre der.
![]() |
#2 |
Stiv
|
![]() Sv: Shetland, anyone?Jeg tror Høvdingen har litt rett.
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Shetland, anyone?Tror ikke man kan GJØRE så mye der, bortsett fra turer og å se på landskapet, men det kan vel fint kombineres med en tur til Skottland?
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Shetland, anyone?
Ja, mye spennende historie som er delvis norsk også.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Shetland, anyone?Mamma og pappa har vært der, og snakker om det ustanselig, så jeg tror det er besøket verdt, altså!
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Shetland, anyone?Det foregikk transport frem og tilbake mellom Vestlandet og Shetland gjennom hele andre verdenskrig. Til å begynne med så var det all slags fiskeskøyter, senere mer moderne og bevæpnede båter. Blia var en brønnbåt i egentlig ok stand, men helt uegnet for nordsjøfart i storm, og forliste med 42 mennesker om bord på en tur fra Bømlo til Shetland i 1941, de fleste flyktninger. Men de hadde egentlig relativt få omkomne utenom Blia, tror jeg, og mange flyktninger reiste denne veien. Tilbake fraktet "Shetlandsbussen" våpen, personell og materiell til motstandsarbeid.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Shetland, anyone?Shetland er fantastisk!
![]() |
#11 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Shetland, anyone?Du og, ja! Jeg kjenner jeg ikke trenger så mye å gjøre, jeg kan vandre rundt i Lerwick, se på landskapet og strikke, det må da være fint!
![]() |
![]() |
#12 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Shetland, anyone?Ingen innspill til det du spør om - men hvor finner du sesong 1 og 2? De ligger ikke på nrk.no, i hvert fall, til min store skuffelse.
![]() |
#13 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lurer jeg også på!
![]() |
#15 |
Nå da?
|
Amerikansk netflix
![]() |
#18 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Shetland, anyone?Shetland er kjempefint, og folka der ute er utrolig hyggelige. Naturen er slett ikke så storslagen som på Færøyene og Island, det er nokså mye gråere og flatere. Ute på Sumburghead kan man få litt av samme klippelandskapet, og der er (var?) det lundefugler også.
![]() |
#19 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Shetland, anyone?Hvis noen vil forberede seg til turen ved å øve litt på språket, så kan dere spole fram til 1:41 på denne videoen. (Det er et sagn som handler om en fisker og et sjømonster.) (Kilde: youtube.com) Denne kan være litt enklere, med bilder som forklaring: (Kilde: youtube.com)
![]() |
|
|