Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Var redd for pappa

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-07, 11:12   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var redd for pappa

Var redd for pappa

Trond Kirkvaag forteller i sin selvbiografi om det vanskelige forholdet til sin far, Rolf Kirkvaag.

et eksemplar av Trond Kirkvaags selvbiografi, som kommer på markedet i september, forteller NRK-kjendisen om sitt turbulente forhold til sin far, den kanskje enda mer profilerte NRK-mannen «Sjonkel Rolf» Kirkvaag

I dagens VG kommer det frem at Trond flere ganger som barn ble slått av faren.

Redd for pappa

Både Trond og hans tvillingssøster Kristin og storebror Rolf jr. var redd for faren, som ble betegnet å ha et meget varierende humør.I boken skildrer blant annet Trond hva som skjedde da de tre søsknene lekte med farens julekort.Barna ble spurt om hvem som hadde gitt tillatelse til leken med kortene. Så tok han av seg jakken, la den på et bord, før han spurte:«Hvem vil være først?»Det gjorde fryktelig vondt, skriver Trond i boken.

Straffet barna

Det kommer også frem i boken at faren straffet barna systematisk når de hadde brutt noen av hans regler i hjemmet.Hverken Rolf Kirkvaag jr. eller forlaget ønsker å kommentere boken overfor VG.Trond Kirkvaag forteller i boken at hans forhold til faren helt til det siste ikke var bra. På høsten 2002 forsøkte Trond å forsone seg med faren, som da lå på dødsleie - uten hell.Det var siste gang sønnen så sin far, før han døde 24, januar 2003.

Gammel 18-07-07, 11:15   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var redd for pappa

Jeg har jevngamle foreldre. Min mor levde i samme type regime, i likhet med veldig veldig mange som vokste opp på femtitallet. Min fars familie brøt med mønsteret, og han vokste opp helt uten bruk av fysisk avstraffelse.

Bruken av vold mot barn er heldigvis blitt forbudt. (takket være partiene på venstresiden!) Vold mot barn er ikke lenger en privatsak eller blir sett på som en del av en god oppdragelse. Takk og lov at verden går fremover.

Gammel 18-07-07, 12:31   #3
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, takk og lov for at verden går fremover. Begge mine foreldre har opplevd fysisk avstraffelse som liten, men har ikke ført det videre. Dvs, min far slo meg én gang, da jeg var ca 10 år, han gremmes ennå.

Min far var yngst, og hadde to søsken som var 5 og 7 år eldre enn seg. Han slapp billig unna sin hissige far sier han, for storesøsknene gikk imellom da farfar ble svartsint. Det er vondt å tenke på.

Og det er verdt å merke seg at det ikke kan sees utenpå hvem som er en tyrann hjemme. Jeg mener, Sjonkel Rolf?

Gammel 18-07-07, 12:32   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff ja...

Min far kan fortelle at han fikk juling dersom han tisset i senga som unge -
noe som igjen førte til at han ble så redd for å tisse i senga - at han tissa i senga...
Så fikk han enda mer juling...

Takk og lov verden har gått videre, det kan du trygt si!

Gammel 18-07-07, 12:41   #5
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, verden går ikke fremover over alt. I New Zealand demonstrerer foreldre mot et lovforslag om å kriminalisere fysiskavstraffelse. De mener det ikke er vold, bare et klask. (Lest i Mamma)

Jeg er glad for at jeg har vokst opp uten fysisk avstraffelse og det samme gjelder mine barn.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 13:07   #6
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet at mine foreldre vil synes det er sverting av "Sjonkel Rolf" å utgi en slik bok med - i deres øyne - såpass "private" opplysninger. At verden ikke hadde trengt å vite det. Det sier vel sitt om hva slags regime jeg har vokst opp i, selv om jeg sjelden kan huske å ha blitt fysisk straffet.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 13:10   #7
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Huff, det må være så forferdelig å gå rundt å være redd for sine egne foreldre.

I forbindelse med en oppgave hadde jeg for et par år siden livsløpsintervjuer med en del eldre mennesker. Han ene fortalte glad at han hadde hatt det veldig fritt hjemme. Han fikk nemlig aldri juling. Ingen av de andre nevnte denne typen oppdragelse (det var heller ikke tema). Men det er pussig at han som ikke ble slått nevner det, ikke de som kanskje ble det.

Takk og lov for at vi har kommet lenger.
Mamma har fortalt at jeg et par ganger ble sperret inne på rommet mitt - time-out for mor og barn. Hun var nok veldig sliten og jeg var veldig vrang i en periode.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 13:10   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg vet at mine foreldre vil synes det er sverting av "Sjonkel Rolf" å utgi en slik bok med - i deres øyne - såpass "private" opplysninger. At verden ikke hadde trengt å vite det. Det sier vel sitt om hva slags regime jeg har vokst opp i, selv om jeg sjelden kan huske å ha blitt fysisk straffet.

Ja, fasade er viktig.

Min bestemor og bestefar ble baksnakket i bygda fordi de aldri ga sine 5 sønner juling. Flere mente at de ikke brydde seg om ungene sine.

Gammel 18-07-07, 13:17   #9
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Selv om fysisk avstraffelse var mer vanlig før i tiden enn nå, så er det vel rimelig sjokkerende at Sjonkel Rolf var slik. Han var jo en litt slik koselig, trygg fyr, at han skulle ha et slikt forhold til barna sine er da rimelig overraskende? Det var da tross alt ikke normalen å slå barna sine på den tiden heller?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 13:27   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Selv om fysisk avstraffelse var mer vanlig før i tiden enn nå, så er det vel rimelig sjokkerende at Sjonkel Rolf var slik. Han var jo en litt slik koselig, trygg fyr, at han skulle ha et slikt forhold til barna sine er da rimelig overraskende? Det var da tross alt ikke normalen å slå barna sine på den tiden heller?

Joda. :historiker:

Gammel 18-07-07, 13:27   #11
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel (dessverre) ofte slik at det er de siste man tror det om som er verst på hjemmebane.

Foreldrene mine ble slått begge to, men har aldri lagt en hånd på sine egne unger. Mamma skryter ofte av det, men hun har til gjengjeld kalt meg stygg, sagt at hun er flau over meg, at hun tror ingen egentlig liker meg, gjort narr av valgene jeg har tatt i livet og mye annet rart. Tror nesten jeg ville foretrukket en ørefik i ny og ne.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 13:29   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det var ganske så normalt at barn ble fysisk avstraffet i generasjonen til mine foreldre (70 +) og tilbake. Jeg kan i hvertfall huske at begge mine foreldre nevnte jevnlig juling, og at dette ikke var noe de så rart på, fordi "alle fikk da juling..."

Gammel 18-07-07, 13:30   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Tror nesten jeg ville foretrukket en ørefik i ny og ne.

Ja - hva enkelte mennesker ikke tenker over, er at verbale ørefiker sårer like mye som de fysiske!

Gammel 18-07-07, 13:31   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det er vel (dessverre) ofte slik at det er de siste man tror det om som er verst på hjemmebane.

Foreldrene mine ble slått begge to, men har aldri lagt en hånd på sine egne unger. Mamma skryter ofte av det, men hun har til gjengjeld kalt meg stygg, sagt at hun er flau over meg, at hun tror ingen egentlig liker meg, gjort narr av valgene jeg har tatt i livet og mye annet rart. Tror nesten jeg ville foretrukket en ørefik i ny og ne.

Jeg har undret meg over dette, for dette er ikke helt ukjent for meg heller. En av mine beste venner er barnepsykolog, og han sier at den generasjonen der (og den før der) er oppvokst helt uten empati og med et blindt lydighetskrav. dette har ført til at mange av dem selv er helt uten empati. Til gjengjeld er de gjerne svært sårbare selv kombinert med at de er dårlige til å vise følelser, og mange i disse generasjonene har store problemer med angst, fibromyalgi og hva_har_du.

Gammel 18-07-07, 13:38   #15
Myggstukket
sjelden

Myggstukket sin avatar

Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det var mange slike sjonkel-Rolfer på den tiden. Ørefikene og rumpeklaskene var vel en god del vanligere, og ikke minst akseptert.

Jeg tror ikke denne "hyggelige" sjonkel-Rolfen er unik.
Jeg må si at jeg finner det litt trist at glansbildet jeg har i hodet nå er ødelagt, især etter at han selv er død, og ikke kan si noe til sitt forsvar (men det hadde vel ikke hjulpet uansett).

Gammel 18-07-07, 13:48   #16
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myggstukket, her.

Jeg tror det var mange slike sjonkel-Rolfer på den tiden. Ørefikene og rumpeklaskene var vel en god del vanligere, og ikke minst akseptert.

Jeg tror ikke denne "hyggelige" sjonkel-Rolfen er unik.
Jeg må si at jeg finner det litt trist at glansbildet jeg har i hodet nå er ødelagt, især etter at han selv er død, og ikke kan si noe til sitt forsvar (men det hadde vel ikke hjulpet uansett).

Det er trist med ødelagte glansbilder. Men jeg tror igrunnen ikke han var værre enn mange andre fedre på samme tid - dessverre.

Kjenner til flere eldre som forteller at de overraskende nok ikke fikk juling/fysisk avstraffelse som barn. Det var det som var rart den gangen. Sjonkel-Rolf var nok dermed temmelig normal - dessverre.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 14:02   #17
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vokste opp uten fysisk avstraffelse. Jovisst har jeg blitt tatt et par ganger i armen, men det er det.

Hvem kunne vel ha mistenkt selveste Sjonkel Rolf for å være en sånn far?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 14:14   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg vokste opp uten fysisk avstraffelse. Jovisst har jeg blitt tatt et par ganger i armen, men det er det.

Men du er da vel heller ikke 50+ år, er du?

Jeg tror de fleste av oss her inne vokste opp uten å bli slått eller på annen måte avstraffet fysisk. Det var ikke veldig vanlig å slå barna sine på 70- og 80-tallet (selv om knipsing og dasking kanskje ikke var så uvanlig).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 14:15   #19
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men du er da vel heller ikke 50+ år, er du?

Jeg tror de fleste av oss her inne vokste opp uten å bli slått eller på annen måte avstraffet fysisk. Det var ikke veldig vanlig å slå barna sine på 70- og 80-tallet (selv om knipsing og dasking kanskje ikke var så uvanlig).

Nei, men oppdragelse går gjerne i arv, og mine foreldre hadde foreldre, osv.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-07, 14:27   #20
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tror nok det er mange som fikk en knips eller dask av de her inne. Det fikk jeg. Men langt i fra noe pryl eller bank. Jo, forresten jeg fikk i ræven en gang,jeg stod å hoppet på fryseboksen og brukte den som trampoline. Da raknet det for min mor. Ellers så kommer man ikke langt med fysisk avstraffelse på noen måte. Tror at vold avler vold

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:08.