|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() Var redd for pappaVar redd for pappa
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Var redd for pappaJeg har jevngamle foreldre. Min mor levde i samme type regime, i likhet med veldig veldig mange som vokste opp på femtitallet. Min fars familie brøt med mønsteret, og han vokste opp helt uten bruk av fysisk avstraffelse.
![]() |
#3 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Var redd for pappaJa, takk og lov for at verden går fremover. Begge mine foreldre har opplevd fysisk avstraffelse som liten, men har ikke ført det videre. Dvs, min far slo meg én gang, da jeg var ca 10 år, han gremmes ennå.
![]() |
![]() |
#4 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Var redd for pappaHuff ja...
![]() |
#5 |
♡
|
![]() Sv: Var redd for pappaVel, verden går ikke fremover over alt. I New Zealand demonstrerer foreldre mot et lovforslag om å kriminalisere fysiskavstraffelse. De mener det ikke er vold, bare et klask. (Lest i Mamma)
![]() |
#6 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Var redd for pappaJeg vet at mine foreldre vil synes det er sverting av "Sjonkel Rolf" å utgi en slik bok med - i deres øyne - såpass "private" opplysninger. At verden ikke hadde trengt å vite det. Det sier vel sitt om hva slags regime jeg har vokst opp i, selv om jeg sjelden kan huske å ha blitt fysisk straffet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Var redd for pappaHuff, det må være så forferdelig å gå rundt å være redd for sine egne foreldre.
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Var redd for pappa
Ja, fasade er viktig.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Var redd for pappaSelv om fysisk avstraffelse var mer vanlig før i tiden enn nå, så er det vel rimelig sjokkerende at Sjonkel Rolf var slik. Han var jo en litt slik koselig, trygg fyr, at han skulle ha et slikt forhold til barna sine er da rimelig overraskende? Det var da tross alt ikke normalen å slå barna sine på den tiden heller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Epikur
|
Joda. :historiker:
![]() |
#11 |
Absolute Beginner
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Var redd for pappaJeg tror det var ganske så normalt at barn ble fysisk avstraffet i generasjonen til mine foreldre (70 +) og tilbake. Jeg kan i hvertfall huske at begge mine foreldre nevnte jevnlig juling, og at dette ikke var noe de så rart på, fordi "alle fikk da juling..."
![]() |
#13 |
Slumrende Ullteppe
|
Ja - hva enkelte mennesker ikke tenker over, er at verbale ørefiker sårer like mye som de fysiske!
![]() |
#14 |
Epikur
|
Jeg har undret meg over dette, for dette er ikke helt ukjent for meg heller. En av mine beste venner er barnepsykolog, og han sier at den generasjonen der (og den før der) er oppvokst helt uten empati og med et blindt lydighetskrav. dette har ført til at mange av dem selv er helt uten empati. Til gjengjeld er de gjerne svært sårbare selv kombinert med at de er dårlige til å vise følelser, og mange i disse generasjonene har store problemer med angst, fibromyalgi og hva_har_du.
![]() |
#15 |
sjelden
Medlem siden: Sep 2006
Jeg tror det var mange slike sjonkel-Rolfer på den tiden. Ørefikene og rumpeklaskene var vel en god del vanligere, og ikke minst akseptert.
![]() |
#16 |
har tatt seg sammen
|
Det er trist med ødelagte glansbilder. Men jeg tror igrunnen ikke han var værre enn mange andre fedre på samme tid - dessverre.
![]() |
#17 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Var redd for pappaJeg vokste opp uten fysisk avstraffelse. Jovisst har jeg blitt tatt et par ganger i armen, men det er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
Men du er da vel heller ikke 50+ år, er du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tåler regn
|
Tror nok det er mange som fikk en knips eller dask av de her inne. Det fikk jeg. Men langt i fra noe pryl eller bank. Jo, forresten jeg fikk i ræven en gang,jeg stod å hoppet på fryseboksen og brukte den som trampoline. Da raknet det for min mor. Ellers så kommer man ikke langt med fysisk avstraffelse på noen måte. Tror at vold avler vold |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|