|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieVi disponerer et hus på Kreta (som eies av min far). Vi har tenkt å være der ganske mange uker i sommer. Snuppa er et svært sosialt anlagt vesen og har godt av litt sosial kontakt utover kjernefamilien på slike langtidsferier.
![]() |
![]() |
#2 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieJeg tror kanskje jeg ville ha luftet det for foreldrene før jeg presenterte muligheten for snuppa og venninnen. Ellers høres det ordentlig hyggelig ut, synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vinter
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieJeg fikk akkurat samme tanke som Gnuri, snakk med foreldrene først før du snakker med barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Drømmer
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på feriePoden hadde med kompis på ferie i sommer, bare 9 dager vel og merke. Vi spurte foreldrene først , så avtalte vi at de betalte for aktiviteter. Mat sto vi for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Trøtt
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieVi gjorde dette i sommer, da var vår snuppe 12. Vi snakket med foreldrene til venninnen før vi lanserte dette for jentene. Hennes foreldre betalte for barnets flybillett, mens vi tok alle andre kostnader. Hun hadde med litt lommepenger til å kjøpe litt småtterier og minner. Det kan være lurt å ta kontakt før bestilling av flybilletter skjer, nå var jo disse jentene noe yngre, men det er stor forskjell på hvorvidt de har reist alene før og ikke. I vårt tilfelle reiste hun sammen med oss nedover og reiste alene hjem (vi var der i 3 uker lengre), for da var hun kjent med reiseruten og flyplassene før hun måtte håndtere de alene. Gikk fin-fint, selv om hun ikke er all verdens reisevant.
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieJa, tanken er at venninna er med en ukes tid eller noe sånt. Så det innebærer at hun må fly alene minst en av veiene. Men det tenker jeg at de fleste 14-åringer takler. Snuppa har ikke engang «reiser alene»-behandling lenger.
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieVår ble invitert med, og foreldrene spurte oss før jentene, tror jeg, og var tydelige på det økonomiske: Vi betalte flybilletter, de betalte "alt" der nede (noe jeg syns var veldig raust!!). Angående romdeling så er det kanskje like greit å være like tydelig på det?
![]() |
#8 |
guru advisor
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferie1) Det med sovesituasjonen tenker jeg er premissene for ferien. Det er jo noe som er helt innafor synes jeg, hvis man bare er forberedt på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieEnig i det med å spørre foreldrene først. Og takker de nei, så nevner man det aldri til eget barn at man spurte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
heimføing
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferie
Ville ikke være for sikker på det. Mange ungdom/tenåringer som "bare har diltet etter" gjennom sikkerhetskontroller og passkontroller og toll og slikt, selv om de har reist noen ganger. Og så er det selvsagt en drøss som aldri har reist med fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
Men da tenker jeg at det må bestilles "reiser alene"-hjelp. Det blir jo opp til foreldrene å bestemme. Vi kommer til å hente/følge så langt det går i vår ende, for huset er bare en halvtimes busstur unna flyplassen.
![]() |
![]() |
#12 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieEldste har hatt med seg kompiser til syden flere ganger. Ene gangen spurte vi foreldrene før vi luftet det for gutta, de andre gangene var det guttas forslag og begge spurte hjemme om det var greit. Vi har alltid hatt eget soverom til dem, men om det kun hadde vært to rom hadde de måtte delt med småsøsknen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieVi hadde med oss to jenter på tur 3 uker til Thailand for noen år siden. Vi betalte bo, all mat i huset, taxi osv. Jentene betalte fly, hadde med lommepenger og vi foreldre fikk en liten sum fra foreldrene til mat ute. Jentene bestilte det de ville spise/drikke og vi betalte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieVi har hus tilgjengelig i Spania. Å i år hadde storesøster med ei venninne i to uker.
![]() |
#15 |
I mål
|
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieJeg synes det høres helt greit ut, viktig at premissene er tydelige i forkant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
Snuppa har en vennegjeng og ikke noen klart definert bestevenninne. Det har hun aldri hatt. Så hun må involveres i hvem man faktisk skal spørre om å være med, men vi kan snakke med foreldrene relativt umiddelbart etter det.
![]() |
![]() |
#17 |
|
Hva baserer du den antagelsen på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieJeg ville også likt å få vite hva den flybilletten helt konkret koster + hvilke parker/badeland/zoo dere skulle på og vurdert litt først og ville selvfølgelig ha betalt/overført penger for det i forkant. Ville også likt å vite om dere spiser mye på restaurant.
![]() |
#20 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Skikk og bruk når man inviterer venner med på ferieEldste min ble invitert med til en uke i Kroatia av bestekompisen i august. Da måtte vi takke nei fordi vi akkurat hadde kommet hjem fra egen ferie og vi skulle pusse opp kjelleren så han fikk nytt stort rom og er glad for det i etterkant for handleturen til Ikea for å fylle opp nytt rom kostet nesten 10 lapper tilsammen med all småhandlingen i etterkant.
![]() |
|
|