|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
can-jur
|
![]() NATO-øvelsen Trident JunctureBurde vi snakke om den?
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: NATO øvelsen Trident JunctureInteressant å høre. Jeg tror de har ganske brede hjemler, også fordi det er enorm etterretningsinteresse rundt øvelsen.
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() Sv: NATO øvelsen Trident Juncture
Da burde de ikke øvd blant sivile kanskje?
![]() |
![]() |
#4 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NATO øvelsen Trident JunctureMin umiddelbare tanke er at om de skal ha noen sjanse mot russere må de nesten være i stand til å kjøre på vinterveier, og helst øve på det på et sikkert sted før de slippes løs i et storskala 1:1-forsøk på samme veier som det kjører sivile. Har inntrykk av at det ligger militære kjøretøy strødd i grøftene overalt.
![]() |
#5 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: NATO øvelsen Trident JunctureJeg aner ikke, men jeg kjenner jeg er glad for at min del av landet i liten grad er berørt. Det høres guffent ut. Jeg er ikke så veldig glad for stadig økende tilstedeværelse av amerikanske soldater, krigsskip og muligens atomstridshoder i Norge. Det virker ikke spesielt betryggende.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ad astra
|
![]() Sv: NATO øvelsen Trident JunctureDer jeg vokste opp, og der mannen vokste opp, har, og har forsvaret hatt, en solid tilstedeværelse. Å forholde seg til store øvelser med alt det hører med av logistikk, mannskaper, trafikk osv har vært en nesten vanlig greie vinterstid når jeg var yngre. Soldatene hadde maskingeværstillinger på hver side av huset vårt, og slo opp leir med biler og kampnett på parkeringsplassen til besteforeldre mine. Vi lærte engelskmennen å stå på ski, fikk sjokolade og lærte engelsk, og mamma bakte triple doser brød fordi hun syntes synd på disse ungguttene som var prisgitt rasjoner....
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: NATO øvelsen Trident JunctureDet er jo kinkig det der. Militærøvelser som dette er kjempeviktige, og Norge er et av få (det eneste?) som har en slik gedigen fellesøvelse. Samtidig MÅ jo militæret forholde seg til at de er på lånt mark, og at de ikke kan herje med sivilbefolkning som de vil.
![]() |
#8 |
Travelt opptatt
|
Var det norske eller utenlandske soldater som satte på håndjern og ransaket? Jeg kjenner at det utgjør en forskjell for meg, selv om det uansett ikke føles greit.
![]() |
#9 |
Travelt opptatt
|
Hvis jeg skal beordres til noe som helst, så skal jeg vite at de har hjemmel til å bestemme over meg. Politi: greit. Ambulansepersonell, sikkerhetsvakter, veivesenfolk, norske militære, andre i arbeidsuniform: jeg går ut fra at de har en vettug grunn og kan stanse for å lytte til den grunnen. Utenlandske militære: nope. Da skal det følge med en "excuse me, sorry, could you please...".
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Vel, om du skal lytte til hva de har å si, må du nødvendigvis stoppe. Som du ser, skriver jeg "stoppe". Ikke "blindt følge ordre". Ærlig talt. Jeg har heller ikke sagt at det er greit å sette sivile i håndjern for å ikke stoppe.
![]() |
#11 |
can-jur
|
Det var snakk om en autist ja. Som ble veldig redd.
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Nei, det er jeg enig i. Jeg hadde heller ikke legitimert meg uten videre. Men du skrev at du ikke ville stoppet, altså.
![]() |
#13 |
can-jur
|
Utenlandske. Noe som selvsagt forklarer litt. Men de burde vært bedre opplært. Neste advarselen vi har fått på infomøter var at bevæpnede (som da faktisk HAR skarpe skudd i våpnet) jeger ikke burde søke kontakt med soldatene.
![]() |
![]() |
#14 |
can-jur
|
Himmel. Det gjorde jeg jammen!
![]() |
![]() |
#15 |
Travelt opptatt
|
De burde satt et merke på de folka som faktisk er med på øvelsen, slik at resten av oss ikke risikerte å bli skadelidende. Det er rimelig mange soldater i landet nå og fortsatt jaktsesong, så risikoen for at de møter på en jeger (i kamuflasjeklær og med våpen) er ganske stor.
![]() |
#16 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NATO-øvelsen Trident JunctureMannen har vært der nå ei uke som MP. (Militærpoliti) Tror de har vært mest ute og fulgt med på hva russerne driver med mens øvelsen pågår.
![]() |
#17 |
heimføing
|
![]() Sv: NATO-øvelsen Trident JunctureMin første tanke: Velkommen til hvordan vi har det her i fylket. Høres ganske vanlig ut, egentlig. Bortsett fra det med håndjern på sivil, det var ikke greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NATO-øvelsen Trident JunctureDer jeg vokste opp kom britiske Royal Marines og hadde øvelse hver vinter. Det var et fargerikt innslag i lokalmiljøet, for å si det mildt.
![]() |
#19 |
can-jur
|
![]() Sv: NATO-øvelsen Trident Juncture
![]() |
![]() |
#20 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: NATO-øvelsen Trident Juncture
Er det noen som har sagt skikkelig fra til forsvaret om at det der ikke er greit? En ting er bondevelferden, men det kan da ikke være bra for dyra? Hvordan er det med smittefare og slikt? Det er vel ihvertfall 72 timer karantenetid hvis man har vært i utlandet - er disse fjøsvandrerne bevisste på det?
![]() |
|
|