|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() New York Times om motefenomener, kollektiv individualisme og trendPå bussen i dag tidlig leste jeg en interessant artikkel om et motefenomen som brer om seg i det hippe, småbohemske (men også dyre) området Park Slope i Brooklyn. Det er en artikkel som tar utgangspunkt i et motefenomen som brer om seg blandt mødrene i bydelen; nærmere bestemt en spesiell type tresko og en bred stropp man kan feste på vesken sin. Det er jo ikke uvanlig at man kan få sånne motefenomener innen en gruppe, man ser det jo her også (veldig godt illustrert av NRK i den Løkka-mamma-sketsjen). Men de gjør en analyse av det, og det er interessant at det ses på som mye mer positivt å kle seg likt som naboene, enn det kanskje gjøres her hjemme, hvor det ofte latterliggjøres. Samtidig; disse to tingene er klare klassemarkører, siden ingen av dem er billige: skoene koster opp mot 4000,- og stroppen over 1000,- Så selv om den ser ut som en hippiesak fra sekstitallet, og deler av summen går til veldedighet, så er det absolutt bare noe en gruppe har råd til.
![]() |
#2 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: New York Times om motefenomener, kollektiv individualisme og trendYay!! Jeg skal jammen bære treskostøvlettene mine opp fra kjelleren! De hadde jeg glemt. Varme er dem også.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: New York Times om motefenomener, kollektiv individualisme og trendSånn helt på siden ... det er kanskje ikke helt tilfeldig at jeg nå eier samme sekk som deg. Bare at jeg er enda mer konform og eier den i en ekstremt gjenkjennelig gulfarge.
![]() |
![]() |
#5 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: New York Times om motefenomener, kollektiv individualisme og trendOMG jeg HAR en sånn strap, dvs. den er litt tynnere og er glinsende råsa på en side og har mønstret stoff på den andre siden, m.a.o. bare mer invididualistisk og spesiell. Den stoppen har jeg nå festet på en snerten liten veske jeg pleier å bruke. I am the toendiest EVER. Bare vent; Start er jeg å se på sånne street fashion bilder her fra Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: New York Times om motefenomener, kollektiv individualisme og trend
Som den gangen jeg jobbet for Operasjon Dagsverk med å være guide/oversetter for en fyr fra Kambodsja, og lærte meg en utrolig praktisk måte å knyte skjerf på. 7 år etterpå ble det kjent som «MetteMarit»-knuten.
![]() |
![]() |
#12 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: New York Times om motefenomener, kollektiv individualisme og trendFløyel, det er veldig flott og passe pyntet, synes nå jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: New York Times om motefenomener, kollektiv individualisme og trendJeg
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er håpløs. En kvinnelig Zelig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
~~~~~~~
|
Nei, men når jeg ble minnet på støvlettene kan man jo grave dem frem, de er jo fine!
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: New York Times om motefenomener, kollektiv individualisme og trendJeg har inntrykk av at det ikke nødvendigvis er absolutt pris som gjør ting til statusmarkører, men relativ pris. Ting som er dyrt i forhold til hva man får. Nå er det kanskje Holzweilerskjerfene som er it-gjenstanden. Veldig dyrt til skjerf å være, veldig synlig, og digert, så det dekker over det meste annet. Perfekt! For man må jo ha ganske god råd, og god peiling, hvis man bruker over 1000 spenn på et skjerf.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 17-01-19 kl 23:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: New York Times om motefenomener, kollektiv individualisme og trendJeg er forøvrig enig i at det er vanskelig å finne godt motestoff i norske medier. Det er alt for mye skjult kommers of skjulte og ikkesåskjulte bindinger.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Panzerekstremfeminist
|
Sånn apropos Kari Traa - da vi var en gjeng Fp-ere på Besseggen-tur for et par år siden, hadde sikkert to av tre damer på Gjendesheim Kari Traa-ull. Spisesalen var et hav av roseull.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: New York Times om motefenomener, kollektiv individualisme og trendOg Ulvang-genser, antar jeg. Det er jo uniformen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 18-01-19 kl 15:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|