|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest den veldig nøye, og har egentlig bare fått med meg overskriftene (matte må bety ENDA MER
Er løsningen å vekte fag gutter tradisjonelt er bedre i, og fag jentene tradisjonelt er bedre i ulikt? Er det likestilling? Burde det ikke heller være et mål å legge opp undervisningen slik at begge fagene ble interessante for ALLE barna? Sementerer ikke dette oppfatninger om hva gutter og jenter er gode i, og gjør det enda vanskeligere å bryte normen?
Om man gjør om dette til et valgfag (som er et av forslagene) vil mange av de elevene som allerede er dårlig i dette velge det bort, og dermed få et enda dårligere utgangspunkt. Problemet med mat og helse (og alle andre praktiske fag) er at det lite attraktivt fordi det ikke legges ned midler i det. Det er ikke gøy å måtte bake i teorien fordi man ikke har råd til ingredienser. Det er ikke gøy å ha i oppgave å være kreativ i fargevalg i kunst og håndverk når det i praksis er to nøster å velge mellom. Det er ikke gøy å få besøke sløydrommet bare når det er "gammeldags skole" fordi skolen ikke har råd til plank ellers.
Et annet forslag er å erstatte mat og helse med koding (som gutter generelt er bedre i). Jeg er helt for koding i skolen, men ikke som erstatning for mat og helse.
![]() |
#2 |
Tøff
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?Jeg blir matt ... Alle fag må satses skikkelig på, gjøres relevante og interessante så vil forskjellene begynne å utjevnes. Så må den norske skolen satses på snart. Læreren må få være lærer, det må være nok lærere og de må betales skikkelig. Så må vi i mye større grad få til tverrfaglig samarbeid også på skolen. Psykososialt miljø er alfa og omega for læring, dette vet vi, men det er allikevel et område det satses, mildest talt, ujevnt på.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?Utvalget er delt i spørsmålet om fleksibel skolestart. Dette er en av mine kampsaker. Det finnes et system i dag som gjør det mulig både å starte tidligere på skolen (gitt at du er født i januar, februar eller mars) og å få utsatt skolestart. Men det gjøres i svært liten grad. Venner jeg har i Tyskland sier at dette fungerer langt bedre der. Det er sosialt akseptert og relativt vanlig å både starte tidligere og å vente med skolestart. Det hadde vært interessant å se hvordan et slikt system hadde fungert i Norge.
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?Flere steder i USA er skolestart fleksiblelt, og elevene deles inn i om de er født før eller etter september. Jeg har en venninne med en sønn som er like gammel som Hiawata, født i oktober. Han startet i klassetrinnet for det året han var født, men sluttet og venter et år. Det er helt uproblematisk. Jeg tror også de har en normalfordeling av gutter og jenter. Jeg skal høre med henne.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?I områder med mange elever hadde det vært en reell mulighet å ha skolestart to ganger i året slik at spredningen i alder ble mindre, men det er jo slett ikke alle steder i landet hvor det hadde vært noen farbar løsning. Men hvorfor ikke gjøre det der det er en mulighet?
![]() |
![]() |
#6 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?Det med fleksibel skolestart har kanskje ikke størst effekt i 1. klasse, men senere på ungdomsskole og vgs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?NOU-en har utrolig mange gode forslag og noen som bør diskuteres, men å trekke ut litt av det og slakte hele greia som jeg ser mange gjør, er litt tullete. (Jeg tenker på i media nå, ikke denne diskusjonen.) Noen av forslagene må ses i sammenheng med hverandre og ikke enkeltstående. Når det er sagt, så er ikke dette utvalget heller ufeilbarlige og alle NOU-er går ut på høring før det lages politikk av forslagene. Så forslag som er åpenbart urimelige eller på andre måter ubrukelige vil helt klart bli luket vekk lenger før de legges frem for Stortinget.
![]() |
#8 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?
Viktig innspill. Og jeg er enig med Viestad når det gjelder mat- og helsefaget. Hvorfor ikke heller se på hvordan undervisningen foregår, og ikke separere fagene slik?
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?
Gjør vi virkelig det i Norge?
![]() |
![]() |
#10 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?Jeg mener ikke nødvendigvis at det er bevisst kjønnet, men måten det undervises på i grunnskolen, fortsatt med mye ensidig teoretisk tilnærming til læring, favoriserer en gruppe elever der jenter er overrepresentert. Min eldste sønn fikser dette helt greit, min yngste sliter, noe som ikke er så rart da han er en utpreget praktisk person som trenger mye bevegelse. (Mulig han ville slitt uansett, da. Hva vet jeg?)
![]() |
#11 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?Viktig og kompleks diskusjon og alt det der. Skulle sikkert lest mer før jeg uttaler meg, men...
![]() |
#12 |
Er frisk!
|
Skulle inn å skrive masse, men det var visst nøyaktig dette.
![]() |
#14 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?Etter 10 år i grunnskole/vgs ser jeg at guttene jevnt over gjør det bra i gym, k&h, engelsk muntlig, mat & helse, arbeidslivsfag og valfag. Alle disse er «småfag» (bortsett fra engelsk), så hvis gym skal vektes lavere enn matte/samf/norsk vil guttene tape enda karaktermessig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Er frisk!
|
Det er et godt forslag å vekte realfagene sterkere. De er latterlig underrepresenterte når det gjelder å komme inn på skoler. Ikke fordi man skal løfte guttene, det er i så fall bare en heldig bieffekt, men fordi det er urettferdig som det er nå og det vil kunne gi ekstra motivasjon til å jobbe med blant annet matte og naturfag - noe Norge trenger.
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10 ![]() Sist redigert av oslo78 : 08-02-19 kl 19:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det lurte jeg også på. Enig i at mye er kjønnet, men at den norske kulturen er verre enn andre kulturer på dette området tviler jeg på. Det jeg har sett av andre land og kulturer peker i stikk motsatt retning.
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Syns du virkelig realfagene er underrepresentert? Jeg syns det knapt ER noe annet fokus. Jeg er enig i at det er viktig, men skulle ønske de kunne se mer på hvordan det undervises i det, i stedet for å gjøre om på vektingen slik det er foreslått.
![]() |
#18 |
Er frisk!
|
Om de er underrepresentert? Norsk har tre karakterer, engelsk to og fremmedspråk en. Matte har en og naturfag en. Det blir 6-2 til språkfag hvis vi ikke teller med samfunnsfaglige fag som samfunnsfag og krle. Da blir det 8-2.
![]() |
#20 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Innspillet til hvordan jevne ut kjønnsforskjeller i skolen - hva syns dere?Jeg syns den norske skolen har altfor mye stillesittende teori undervisning. Jeg skulle gjerne sett at det ble prøvd ut litt andre undervisningstyper med kanskje mer praktiske og mindre teoretiske oppgaver. Og så syns jeg virkelig det er på tide å diskutere hvor stor plass sidemål skal ha..
![]() |
|
|